۰

روش های عیب یابی موبایل از 0 تا 100

روش های عیب یابی موبایل از 0 تا 100
بازدید 155

عیب یابی گوشی خاموش

یک گوشی خاموش آوردن براتون ، گوشی آنتن نمیدهد ، صفحه نمایش گوشی خاموش شده ، یا گوشی دارید که ایرادش مثل دوربین و شارژ و میکروفون و … هست ولی با تعویض قطعه مشکل حل نشده است؟ آیا میخواهید بدانید چگونه این مشکلات را عیب یابی میکنند؟ حتما این مقاله را تا آخر بخوانید چون میخواهم کمک کنم که یاد بگیری چه جوری برد گوشی را عیب یابی میکنند. در این مقاله تمام روش های عیب یابی برد موبایل را میگم. فراموش نکنید این روش ها را میتوانید تو عیب یابی هر برد الکترونیکی دیگه هم استفاده کنید.

برای عیب یابی گوشی خاموش بهترین راه حل استفاده از تکنیک جریان کشی گوشی است. معمولا گوشی های خاموش برای ما مثل یک تخم مرغ شانسی هست که واقعا نمیشه گفت ایراد خاموشی گوشی از کجا میتواند باشد. یکی از روش های عیب یابی گوشی خاموش تست جریان کشی یا بررسی شارژ گوشی با کمک تستر شارژ هست.

برای چک کردن جریان کشی،گوشی را با منبع تغذیه و با کمک کابل های پاور، گوشی را روشن میکینم. منبع تغذیه، میزان جریانی که گوشی از منبع تغذیه مصرف میکند به ما نشان میدهد.

جریان کشی ثابت بعد از پاور موبایل

 

ما با کمک این اطلاعات میتوانیم گوشی را تعمیر کنیم. جریان کشی گوشی معمولا به چند صورت است:

اتصال کردن یعنی به هر دلیلی  مقاومت قطعه مورد نظر صفر می شود.(مثلا بر اثر آب خوردگی و یا آلودگی قطعه مورد نظر مثل خازن یا آی سی و .. صفر شود.) در این حالت طبق قانون اهم قطعه مورد نظر از مدار خارج میشود و در بهترین حالت باعث مصرف بالا گوشی می شود. اگر قطعه اتصالی به گرند یا منفی باتری اتصالی کند و آن قطعه در مسیر باتری باشد گوشی دچار مشکل جریان کشی قبل از پاور می شود. البته جریان کشی قبل پاور الزاما باعث خاموشی گوشی نمیشود بلکه ممکن است باعث مصرف بالا گوشی و زود تمام شدن شارژ باتری شود که در این حالت با رفع ایراد و اتصالی مشکل مصرف باتری برطرف میشود.

در گوشی های موبایل که خاموش هستند یکی از راهاهی عیب یابی بررسی جریان کشی گوشی خاموشی است. در این روش گوشی را با منبع تغذیه روشن میکینم و جریان خروجی گوشی را با منبع تغذیه چک میکینم و با بررسی این جریان میتوانیم تا حدودی ایراد گوشی را پیدا کنیم. اگر گوشی را به منبع تغذیه متصل کنیم و بعد از روشن کردن گوشی با دکمه پاور منبع تغذیه جریانی مشخصی را بکشد و گوشی روشن نشود و جریان گوشی صفر شود میگوییم جریان کشی لحظه ای موبایل رخ است.

یکی از روش های عیب یابی در گوشی های خاموش تست جریان کشی گوشی است. برای تست جریان کشی باید گوشی را با کمک منبع تغذیه و کابل پاور روشن کنیم و منبع تغذیه جریان خروجی گوشی را در قسمت خروجی منبع تغذیع به ما نشان میدهد. در این حالت بهتر است از منابع تغذیه ای استفاده کنید که جریان کشی با دقت بیشتری را به ما نشان دهد (حداقل جریان 1 میلی آمپر را نشان دهد) مثلا منبع تغذیه سانشاین p3005 توانایی اندازه گیری این دقت بالا را دارد.

اگر گوشی را به منبع تغذیه متصل کنیم و با زدن دکمه پاور گوشی و منبع تغذیه هیچ واکنشی نشان ندهند به اصطلاح میگوییم گوشی جریان کشی صفر دارد. در این موارد اولین موردی را که بررسی میکیند کانکتور باتری و اتصال کانکتور باتری با برد اصلی را بررسی کنید. یکی از موارد خیلی شایع در جریان کشی صفر قطغی در ارتباط کانکتور باتری با برد اصلی است.

در بالا توضیح دادیم که خرابی هر قسمت گوشی که باعث خاموشی شود با توجه به نوع جریان کشی میتوانیم متوجه شویم که کدام قسمت دچار مشکل شده است. البته جریان کشی اولین قدم در راه عیب یابی گوشی خاموشی است. برای عیب یابی گوشی های خاموش روش های زیادی هست ولی برای شروع کار بهتر است جریان کشی گوشی را بررسی کنید. البته در عیب یابی گوشی خاموش از چک کردن باتری ، کانکتورها ، کلید پاور و.. نباید گذشت که تمام این موارد در عیب یابی های جریان کشی به صورت مفصل توضیح دادیم که حتما مطالعه کنید. البته به جز جریان کشی گوشی، برای بررسی عدم شارژ کردن گوشی یا مشکل شارژ گوشی میتوانیم از تست جریان گوشی هنگام شارژ نیز استفاده کنیم. که برای این کار میتوانیم از تسترهای شارژ اسفاده کنیم که در بالا در مورد این دستگاه توضیح دادیم که در مقاله آموزش تعمیر مدار شارژ در مورد نحوه عیب یابی و تعمیر مدار شارژ به صورت کاملا توضیح داده ایم.

عیب یابی به روش ولتاژگیری

یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های عیب یابی در تعمیرات موبایل ولتاژ گیری وردوی و خروجی آی سی ها است. بدین صورت که شما با کمک نقشه گوشی ولتاژ ورودی و خروجی آی سی را پیدا کرده و با ولتاژ گیری متوجه می شوید که آیا آی سی مورد نظر شما معیوب است یا خیر.

شماتیک گوشی a50

مثلا در مشکل شارژ نشدن گوشی برای عیب یابی آی سی ovp شارژ، کافی است چک کنید که به وردوی آی سی ولتاژ می رسد یا خیر،اگر وردوی آی سی ولتاژ داشت مسیر ورودی آی سی سالم است. سپس خروجی آی سی را ولتاژ میگیرم اگر خروجی ولتاژ نداشت قطعا آی سی خراب است. همین روش را نیز میتوانیم برای عیب یابی آی سی شارژ هم انجام دهیم. در عیب یابی آی سی های رگلاتور دوربین کافی است ولتاژ خروجی آی سی رگلاتور دوربین ولتاژ گیری کنیم.

در این روش اگر دوربین گوشی کار نمیکرد کافی است پایه های خروجی آی سی رگلاتور را ولتاژ گیری کنیم هر آی سی که ولتاژ ورودی داشت اما ولتاژ خروجی نداشت آن آی سی خراب است. البته آی سی رگلاتورها معمولا ولتاژ ورودی و پایه فعال ساز دارند که باید هر کدام را چک کرد و اگر خراب بود مسیر وردوی یا پایه فعال ساز را بررسی کرد. همچنین شما میتوانید با ولتاژ گیری به صورت کامل عیب یابی کنید اگر به این روش تسلط کامل ندارید میتوانید از مقاله کاربرد ولتاژگیری در برد موبایل استفاده کرده و با آن آشنا شوید.

نحوه ولتاژ گیری و برد موبایل

 

 

عیب یابی به روش تست دیود لیو

این روش برای بررسی مسیرهای cpu و مسیرهای کانکتور و پایه های آی سی بسیار کاربردی است که برای این روش باید مقادیر مورد نظر را از نقشه یا سالوشن های عیب یابی پیدا کرد و مسیر معیوب را پیدا کرد و عیب یابی کنیم. در متن زیر که در سایت قرار دادیم روش عیب یابی تست دیود ولیو را به صورت کامل توضیح دادیم حتما ببینید.

 

عیب یابی به روش تزریق ولتاژ

این روش برای پیدا کردن اتصالی در برد کاربرد دارد.تو این روش ابتدا با کمک تکنیک های تست مسیر و دیود ولیو مسیر اتصالی برد گوشی را پیدا میکنیم. سپس با تزریق ولتاژ لاین با جریان نسبتا بالا قطعه اتصالی گرم میشود و با کمک تجهیزاتی مثل دوربین حرارتی و اسپری فریز قطعه معیوب پیدا میشود و با تعویض یا ریبال قطعه مشکل حل میشود. این روش نیاز به دانستن تکنیک های و نکات نقشه خوانی است زیرا با دادن ولتاژ یا جریان بیش از حد به لاین ممکن است باعث آسیب به برد یا قطعه شود و گوشی دیگر قابل تعمییر نباشد.

آموزش تزریق ولتاژ

عیب یابی قسمت های تخصصی

عیب یابی بعضی قسمت های گوشی نیاز به دانش و آشنایی با همان قسمت هست مثلا برای عیب یابی مدار آنتن باید با قسمت های مختلف مدار آنتن و آی سی های مدار آنتن و کاربرد هر آی سی و قطعه آشنا باشید تا بدانید اولا هر مشکل مدار آنتن مربوط به کدام قسمت میتواند باشد، و آن قسمت را چگونه میتوان عیب یابی کرد. مثلا وقتی یک گوشی بر اثر رفتن مشخصات بیسباند گوشی آنتن نداشته باشد. میتواند مشکل از آی سی بیسباند گوشی باشد و این آی سی را میتوان با اسیلوسکوپ یا ولتاژ گیری پایه های آی سی عیب یابی کرد.

در متن آموزش مدار آنتن به صورت مفصل تمام قسمت ها و آی سی های مدار آنتن را بررسی کردیم و عیب یابی هر کدام را توضیح دادیم. یا مثلا برای مشکل شارژ گوشی علاوه بر آشنایی با قطعات و نحوه تست قطعات باید به تکنیک متداول عیب یابی آن قسمت برد گوشی  هم آشنا باشید. مثلا در شارژ گوشی باید بدانید که خرابی آی سی OVP میتواند باعث عدم شارژ یا از کار افتادن فست شارژ گوشی میشود که با روش ولتاژ گیری میتوان این آی سی را عیب یابی کنید. هنگام ارور دمای شارژ باید با قطعات ونحوه چک کردن دمای باتری آشنا باشید تا بتوانید عیب یابی ارور دما هنگام شارژ گوشی را بتوانید عیب یابی کنید. سنسور های دما در موبایل یکی از مهم ترین قطعات میباشد که شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله سنسور های دما در موبایل مراجعه نمایید.

استفاده از اسلوسکوپ در عیب یابی

اسیلوسکوپ وسیله ای است که به ما فرکانسی های مدار را نشان می دهد. در عیب یابی برد موبایل میتوان قسمت هایی که خروجی یا ورودی فرکانسی دارید را با کمک اسلوسکوپ تست و عیب یابی کنید. اسیلوسکوپ در عیب یابی خیلی قسمت ها مثل مدار آنتن ، مسیر های CPU ، مسیر های FACE ID گوشی های آیفون و … استفاده کرد.

مشکل بزرگ اسیلوسکوپ قیمت بالای آن است که شاید برای تعمیرات صرفه اقتصادی نداشته باشد و همچنین بتوان عیب یابی با این دستگاه را با روش های دیگر عیب یابی جایگزین کرد که البته دقت و اطمینان پذیری اسلوسکوپ را ندارند.

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن