۰

رگولاتور چیست و کاربرد آن در گوشی موبایل

رگولاتور
بازدید 75

رگولاتور چیست و کاربرد آن در گوشی موبایل

 

رگولاتور

 

رگولاتور چیست ؟

 

رگولاتور قطعه ی به صورت DIP یا smd می باشد که بر روی بُرد مویابل قرار می گیرد.

نوعی از نیمه رساناها هستند که برای تنظیم ولتاژ طراحی شده اند.

 

دارای چهار پایه ی اصلی می باشند :

VIN ( VOLTAGE IN ) = ولتاژ ورودی

( VOLTAGE OUT ) VOUT = ولتاژ خروجی

( ENABLE ) EN = پایه ی دستورات

( GROUND ) GND = زمین

 

انواع رگولاتور :

به طور کلی رگولاتور ها در این سه دسته زیر قرار می گیرند :

  • ۱- رگولاتور‌های ولتاژ خروجی ثابتِ مثبت: که خروجی ان‌ها یک عدد ثابت و غیر قابل تغییر

 

  • ۲- رگولاتور‌های ولتاژ خروجی ثابتِ منفی: که خروجی آن‌ها یک عدد ثابت منفی و غیر قابل تغییر

 

  • ۳- رگولاتور‌های ولتاژ خروجی متغیر: به وسیله‌ی این رگولاتور‌ها می‌توان ولتاژ خروجی را کنترل کرد، معروف‌ترین و پر کاربردترین نوع خروجی + آن‌ها LM۳۱۷ و LM۱۳۸ و LM۳۳۸ و خروجی – انهاLM۳۳۷ می‌باشد. این قطعه برای راه‌ اندازی نیاز به یک مدار جانبی مختصر دارد. این رگولاتور‌ها ۳ پایه دارند. مثبت + خروجی، زمین یا قطب – منبع تغذیه را زمین نیز می‌گوییم (Gnd)

 

رگولاتور خطی

ارزان‌ترین و ساده‌ترین رگولاتورها، رگلاتورهای خطی هستند، از این قطعات در توان‌های پایین و مدارات کم هزینه و در مواردی که اختلاف ولتاژ ورودی و خروجی کم باشد.

رگولاتورهای سوییچینگ

برخلاف رگولاتورهای خطی که تلفات بالایی داشتند، رگولاتورهای سوییچینگ دارای بازده بالا و تلفات بسیار کمتری می‌باشند، ورودی این رگولاتورها برابر خروجی آن‌هاست و حتی می‌تواند کمتر هم باشد، بازدهی این رگولاتورها حداقل برابر 85% است.

رگولاتورهای الکترو مکانیکی

این رگولاتورها ترکیبی از مشخصه‌های الکتریکی و مکانیکی هستند، در مدارهای اولیه‌ی ژنراتورهای خودرو و برق AC استفاده می‌شود.

 

 

کاربرد رگولاتور :

 

  • کاربرد این قطعه علاوه بر گوشی، در درون هر وسیله الکتریکی یا الکترونیکی می باشد که ولتاژ منبع تغذیه را در محدوده قابل قبول حفظ می کند.
  • به عنوان یک تنظیم‌کننده و تثبیت‌کننده ولتاژ ( ولتاژ ورودی به مدارات مختلف گوشی، همان ولتاژ باتری است. بعضی مدارات گوشی با ولتاژ کمتری از ولتاژ باتری تغذیه می‌شوند؛ لذا می‌توان با استفاده از رگولاتور، ولتاژ ورودی را به ولتاژ مورد نیاز هر مدار تغییر داد. )
  • نگه داشتن ولتاژ در محدوده تعیین شده

به طور کلی :

کنترل کنندگی خودکار، رگولاتور یکی از ملاک های بارز محسوب می شود که دستگاه شما را در زمینه ی عملکردی مناسب قرار می دهد.این  فعالیت مدیریت یا حفظ طیف وسیعی از مقادیر ولتاژ کاری محسوب شده و باعث آسیدن نرسیدن به قطعات بعد از آن می شود. به طور کلی می تواند برای نشان دادن مجموعه ای از کنترل های دستگاه های مختلف برای تنظیم یا کنترل موارد یا اشیاء از این قطعه استفاده می شود

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن