۰

جریان کشی ثابت بعد از پاور موبایل

جریان کشی ثابت بعد از پاور موبایل
بازدید 634

جریان کشی موبایل

یکی از روش های عیب یابی در گوشی های خاموش تست جریان کشی گوشی است. برای تست جریان کشی باید گوشی را با کمک منبع تغذیه و کابل پاور روشن کنیم و منبع تغذیه جریان خروجی گوشی را در قسمت خروجی منبع تغذیع به ما نشان میدهد. در این حالت بهتر است از منابع تغذیه ای استفاده کنید که جریان کشی با دقت بیشتری را به ما نشان دهد (حداقل جریان 1 میلی آمپر را نشان دهد) مثلا منبع تغذیه سان شاین p3005 توانایی اندازه گیری این دقت بالا را دارد. این منبع یکی از ابزارهای مورد نیاز برای تعمیرات است که در مقاله وسایل تعمیر موبایل چیست؟ در این باره توضیح داده ایم.

منبع تغذیه سانشاین p3005

با توجه به جریان خروجی میتوان ایراد گوشی را پیدا کرد که تا کنون در موارد زیر جریان کشی گوشی را بررسی کردیم و نیاز است که شما با جریان کشی لحظه ای، عیب یابی گوشی با جریان کشی صفر و اتصالی آشنا باشید:

  1. جریان کشی گوشی هارد سوخته : در این روش گوشی را با منبع تغذیه روشن میکینم و جریان خروجی گوشی را با منبع تغذیه چک میکینم و با بررسی این جریان میتوانیم تا حدودی ایراد گوشی را پیدا کنیم. اگر گوشی را به منبع تغذیه متصل کنیم و بعد از روشن کردن گوشی با دکمه پاور منبع تغذیه جریانی مشخصی را بکشد و گوشی روشن نشود و جریان گوشی صفر شود میگوییم جریان کشی لحظه ای موبایل رخ است.

  2. جریان کشی صفر در موبایل : اگر گوشی را به منبع تغذیه متصل کنیم و با زدن دکمه پاور گوشی و منبع تغذیه هیچ واکنشی نشان ندهند به اصطلاح میگوییم گوشی جریان کشی صفر دارد. در این موارد اولین موردی را که بررسی میکیند کانکتور باتری و اتصال کانکتور باتری با برد اصلی را بررسی کنید. یکی از موارد خیلی شایع در جریان کشی صفر قطغی در ارتباط کانکتور باتری با برد اصلی است. اگر نمیدانید چگونه کانکتور باتری را تعویض کنید.
  3. عیب یابی گوشی اتصالی :  اگر یکی از قطعات که ولتاژ مورد نیاز خود را از باتری میگیرد اتصالی کند گوشی دچار جریان کشی( یعنی اگر گوشی را به منبع تغذیه متصل کنیم قبل از روشن کردن گوشی و زدن دکمه پاور منبع تغذیه شروع به جریان کشی میکند. در این حالت یکی از قطعاتی که ولتاژ خود را از باتری میگیرد اتصالی کرده است) قبل از پاور میشود.

اگر بعد از اتصال گوشی به منبع تغذیه و روشن کردن گوشی، منبع تغذیه جریان گوشی را بر روی یک مقدار مشخص ثابت نشان داد به این نوع جریان کشی ، جریان کشی ثابت میگوییم. البته در جریان کشی ثابت ممکن است که گوشی به صورت جزئی در تغییر باشد (مثلا در حد چند میلی آمپر) یا در مدت کوتاهی کمی بالا و پایین برود که هر دو را جریان کشی ثابت در نظر میگیریم.برای تست جریان کشی بهتر است گوشی را با کابل پاور روشن کنیم.

جریان کشی ثابت

عیب یابی در جریان کشی ثابت

  • معمولا جریان کشی ثابت بین 14 تا 16 میلی آمپر در گوشی های اسنپدراگون و اکسینوس مشکل ناشی از چند بخش میتواند باشد. بخش اول پردازنده موبایل یا همان CPU است که باید مورد بررسی قرار گیرد. بخش دوم که ممکن است دلیل مشکل باشد آی سی تغذیه یا نرم افزار است که میتوانید با انجام تست پوینت (برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله تست پوینت گوشی های موبایل چیست و چه کاربردی دارد مراجعه کنید.) گوشی را به حالت EDL برید اگر گوشی به حالت EDL رفت و در حالت EDL فلش شد و مشکل برطرف شد ایراد نرم افزار است.اگر گوشی فلش نشد ممکن است ایراد از هارد باشد که با بررسی ارور های فلش میتوانید ایراد آی سی حافظه را متوجه شوید.اگر به حالت EDL نمیرفت میتواند ایراد از CPU باشد(برای مطالعه بیشتر درباره این حالت میتوانید مقاله رفتن به حالت edl را مطالعه نمایید.)
  • اگر جریان کشی 100 تا 200 میلی آمپر ثابت باشد و با رها کردن دکمه پاور جریان کشی قطع شود ارتباط بین آی سی حافظه و CPU قطع شده است.
  • اگر جریان کشی ثابت بین 20 تا 30 میلی آمپر باشد در گوشی های اکسینوس ایراد معمولا از CPU است.در گوشی های آیفون اگر ایراد از RAM باشد جریان کشی ممکن است تا 60 یا 70 میلی آمپر هم بالا رود ولی معمولا در یک مقدار مشخص ثابت است.
  • اگر جریان کشی بین 50 تا 70 میلی آمپر باشد ایراد معمولا از RAM یا ای سی تغذیه میباشد.
  • وقتی آی سی تغذیه مشکل دارد معمولا جریان کشی ثابت نیست ولی جریان کشی های ثابت میتواند از آی سی تغذیه باشد و معمولا مقدار  بالا 100 میلی آمپر دارد
  • جریان کشی ثابت بالا 300 میلی آمپر میتواند از اتصالی لاین های مسیر CPU یا آی سی تغذیه و .. هم باشد.

برای عیب یابی روش های زیادی دارد که عیب یابی به روش های نرم افزار یکی از آنها است ولی روش های دیگری نیز وجود دارد که یکی از آنها ولتاژ گیری برد موبایل است که از متداول ترین روش های عیب یابی می باشد. روش دوم که کاربردهای فراوانی دارد، روش تست دیود ولیو است که معمولا با اندازه گیری مقدار ولتاژ دیودی پایه های کانکتور انجام می شود.، روش بعدی مسیر یابی می باشد. از تزریق ولتاژ به برد موبایل و … هم میتوانیم برای عیب یابی استفاده کنیم. شایان ذکر است که برای عیب یابی موبایل باید علاوه بر تکنیک های گفته شده حتما باید تکنیک های نقشه خوانی موبایل را بلد باشیم.

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به سایت آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن