۰

آی سی ovp چیست؟ (ocp)

آی سی ovp در موبایل چیست
بازدید 389

ic ovp چیست؟

آی سی ovp در موبایل چیست؟ ovp  مخفف کلمه Over-Voltage and Over-Current Charger Protection است که به معنی آی سی که مدار را در مقابل تغییرت ناگهانی ولتاژ و جریان محاففظت میکند.

ایسی ovp کاربرد فراوانی در قطعات و برد های الکترونیکی دارد  و معمولا در مسیر ورودی یک آی سی مثلا ورودی آی سی تغذیه موبایل ، آی سی شارژ ، و… که ولتاژ خود را از جایی تامین میکنند که آن قسمت دچار نوسانات ناگهانی ولتاژ مثل شارژ ، باتری و … است.

این آی سی خروجی خود را در مقابل نوسانات ناگهانی ولتاژ و جریان محافظت میکند و مثل یک سوئیچ بین خروجی و ورودی قرار میگیرد.

ic oزp معمولا به گونه ای ساخته می شود که خروجی آن در مقابل مقابل تغییرات ولتاژ و دما مقاوم باشد و جلوی نوسانات ولتاژ وجریان بالا را بگیرید و با تغییرات دما این عملکرد نیز تغییر نکند.

همچنین در این ای سی میتواند ولتاژ خروجی را بین چند ولتاژ سئویچ کند مثلا وقتی وردی ولتاژ 12 ولت باشد خروجی را بر روی 12 ولت قرار دهد و وقتی ورودی 5 ولت است خروجی را بر روی 5 ولت قرار می دهد.

این عملکرد برای مواردی مثل گوشی هایی که fast charge  دارند بسیار کاربردی است چون ولتاژ fast charge  متفاوت است و این آی سی بین ولتاژ شارژ معمولی و شارژ سریع به راحتی سوئیچ را انجام میدهد.

چگونه آی سی ovp را در مدار قرار میدهیم؟

با دانلود دیتاشیت این آی سی به راحتی متوجه میشویم که این آی سی را چگونه باید در مدار قرار داد مثلا در شکل زیر که مربوط به دیتاشیت یکی از این آی سی ها است نحوه قرار دادن این آی سی در مدار را مشخص کرده است:

دیتاشیت RT9718

همانطور که در شکل بالا میبیند آی سی OCP که از نوع RT9718 است داری یک وردی و یک خروجی، گراند است و نحوه اتصال مقاومت ها نیز مشخص است. این آی سی در این مدار در مسیر شارژر و ورودی آی سی شارژ قرار گرفته است و آی سی شارژ را در مقابل نوسانات ناگهانی ولتاژ شارژر محافظت میکند.

کاربرد ایسی ovp در مدار موبایل

قبل از هر چیز شما باید با مدار شارژ گوشی آشنا باشید و پیشنهاد میکنیم مقاله آموزشی عیب یابی مدار شارژ موبایل  را مطالعه نمایید.

این آی سی بیشتر در مدار موبایل و قبل از آی سی شارژ موبایل قرار میگیرد. در گوشی های جدید تغریبا همه این گوشی ها به این آی سی مجهز شده اند و قبل از ورودی آی سی شارژ این آی سی را قرار دادند.

ic ovp وظیفه سوئیچ ولتاژ شارژ معمولی و فست شارژ را هم بر عهده دارد به همین دلیل اگر این آی سی را برداید و ورودی و خروجی آی سی را سیم کشی کنید گوشی شارژ میشود ولی ارژ سریع گوشی از کار می افتد. البته سیم کشی وردی و خروجی این ای سی به هیچ وجه کار ذرستی نیست و به هیچ وجه توصیه نمیشود حتی برای مدت زمان کوتاه چون باعث آسیب به گوشی می شود.

شماتیک گوشی a50

شکل بالا مربوط به شماتیک گوشی A50 است همانطور که میبنید آی سی ovp ولتاژ ورودی شارژر را به ورودی آی سی شارژ وصل میکند و در صورت خرابی این آی سی ولتاژ شارژر به آی سی شارژ نمیرسد و باعث از کار افتادن شارژ گوشی میشود.

البته فراموش نکنید کار نکردن FASTCHARGE  هم می تواند از این آی سی باشد و ممکن است قسمتی که ولتاژ شارژ سریع گوشی را سوئیچ میکند از کار افتاده باشد.

نحوه عیب یابی آی سی OVP , OCP

عیب یابی این آی سی کار راحتی است که به راحتی با تکنیک ولتاژ گیری از برد موبایل امکان پذیر است و با ولتاژ گیری ورودی و خروجی آی سی می توانیم  ایراد آن را پیدا کنیم. اگر نمیدانید ولتاز گیری به چه صورت است، مقاله آموزش ولتاژ گیری در تعمیرات موبایل را مطالعه نمایید.

اگر ولتاژ وردی به آی سی را داشتیم ولی ولتاژ در خروجی آی سی نبود و قطعات اطراف آی سی مثل خازن ، دیود و … نیز سالم بود قطعا آی سی خراب است. در صورت خرابی این ای سی حتما این آی سی تعویض کنید.

جمع بندی

در دوره های آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز که در آموزشگاه فیدار برگزار میگردد عیب یابی و تعمیر مدار شارژ گوشی به صورت کامل و حرفه ای آموزش داده میشود برای شرکت در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز با ما در تماس باشید. و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن