آموزش مدار شارژ موبایل به صورت رایگان

آموزش مدار شارژ موبایل
بازدید 65849

در آموزش مدار شارژر قصد داریم به زبان ساده به شما آموزش دهیم که چگونه مدار شارژ گوشی را عیب یابی کنید. قبل از هر چیز باید بگویم که این مطلب تخصصی است و برای فهمیدن این مقاله باید یا پیشنیازی از تعمیر موبایل داشته باشید و یا رشته ی تحصیلی شما، الکترونیک باشد. اما تا آنجایی که مقدور باشد، سعی داریم این مطلب را به زبان ساده و قابل فهم برای شما عزیزان توضیح دهیم.

قبل از اینکه شروع به آموزش مدار شارژ موبایل کنیم، باید قسمت های مختلف یک مدار شارژ را برای شما توضیح دهیم. همچنین ویدئو را هم ببیند چون در این ویدئو مراحل عیب یابی شارژ را توضیح دادیم سپس سراغ ادامه مطلب بروید

 

مراحل عیب یابی مدار شارژ

 

 

آموزش مدار شارژ موبایل

قبل از هر چیز مطلبی در سایت قرار داده ایم که در مورد حل مشکل شارژ نشدن گوشی است حتما این مطلب را تا انتها با دقت بخوانید.

1- سری شارژ و کابل شارژ

آموزش مدار شارژ موبایل

سری شارژ در واقع ولتاژ 220 ولت AC (برق شهر) را برای ما تبدیل به ولتاژ حدودا 5 ولت DC (ولتاژ مستقیم) میکند. البته در بعضی از شارژر های سریع، این ولتاژ به جای 5 ولت میتواند 9 ولت یا بیشتر هم باشد.

در مرحله ی دوم ولتاژ به وسیله ی کابل شارژ، به سوکت شارژ میرسد.

خرابی کابل و سری شارژر میتواند شما را با مشکلاتی از جمله، کارکردن خود به خودی تاچ، عدم شارژ شدن یا دیر شارژ شدن، رو به رو کند. اولین بخشی که در مدار شارژ باید عیب یابی شود همین بخش است. در بعضی از مواقع، بلندی کابل شارژ میتواند باعث دیر شارژ شدن گوشی شود.

2- باتری

آموزش مدار شارژ موبایل

خرابی باتری میتواند باعث مشکلاتی در روند شارژ شود.

مشکلاتی که خرابی باتری میتواند به وجود بیاورد عبارتند از : 1- دیر شارژ شدن و زود خالی شدن باتری 2- پیغام دمای باتری بیش از حد مجاز است در بعضی از گوشی ها نه تمامی گوشی ها 3- زود شارژ شدن و زود دشارژ شدن باتری گوشی 4- پیغام گوشی شارژ نمیشود

به پین های روی باتری دقت کنید. بعضی وقت ها، کثیف شدن این پین ها میتواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند از جمله خاموش شدن ناگهانی گوشی، کار کردن خود به خود تاچ و …

در بعضی از گوشی ها، اگر باتری از گوشی جدا شده باشد و گوشی را به شارژر متصل کنید، علامت شارژ بر روی گوشی ظاهر میشود اما درصد باتری 0 درصد باقی میماند و عملا شارژ نمیشود.

اگر مدتی از گوشی استفاده نکرده باشید، ولتاژ باتری کاهش میابد و باعث میشود با اتصال شارژر به گوشی، گوشی هیچ عکس العملی نداشته باشد. علت آن هم تمام شدن کامل شارژ باتری است.

3- سوکت شارژ

آموزش مدار شارژ موبایل

به داخل سوکت شارژ گوشی دقت کنید. کثیف شدن سوکت شارژ میتواند باعث مشکل در شارژ شود. مشکلاتی مانند دیر شارژ شدن یا اصلا شارژ نشدن.

 

به پین ها و پلاستیک داخل سوکت شارژ با دقت نگاه کنید. اگر آسیب فیزیکی دیده بودند، باید سوکت را عوض کنید.

اگر مشکل مشکل در این مراحل حل نشد، بهتر است به سراغ مرحله ی بعد، یعنی تست سوکت شارژ بروید.

یا به سراغ مقاله ی روش تشخیص شارژر اصلی بروید که دچار مشکلات متعدد نشوید و در همان ابتدا بدون پرداخت هزینه های سنگین لوازم جانبی موبایل بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

انواع سوکت شارژ در گوشی های موبایل

در مقاله معرفی انواع پایه های USB + وظایف و کاربرد های آن در مورد انواع USB و پایه های شارژ به صورت کامل توضیح دادیم حتما مطالعه کنید.

1-  Mini USB

این سوکت بیشتر در گوشی های قدیمی مورد استفاده قرار میگیرد و دیگر گوشی های هوشمندی امروزی از این سوکت شارژ استفاده نمیکنند.

سوکت شارژ Mini USB

2- Micro-USB

این سوکت در خیلی از گوشی های اندرویدی امروزی مورد استفاده قرار گرفته است و نمونه آن را در شکل زیر می بنیید.

3-USB-C

در گوشی های امروزی بیشتر از این نوع کانتکور مورد استفاده قرار گرفته است.

type-c

4-Lightning USB

در گوشی های آیفون ، ساخت شرکت اپل از گوشی IPHONE 5 به بعد از این نوع کانتور استفاده شده است.

 

4- تست سوکت شارژ

آموزش مدار شارژ موبایل

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، سوکت سارژ از دو بخش ورودی و خروجی تشکیل میشود.

در بخش ورودی که کابل شارژ را متصل میکنیم اما خروجی سوکت شارژ به برد گوشی متصل میشود.

بعد از باز کردن گوشی، باید به پایه ها دقت کنید که به هم متصل نشده باشند. مثلا بر اثر آب خوردگی شوره نزده باشند.

سپس باید از پایه های پست سوکت شارژ ولتاژ بگیرید.

برای ولتاژ گیری از پایه ها باید ابتدا شارژر را به سوکت متصل کنید، سپس یک پایه ی مالتی متر را به بدنه ی سوکت شارژ و دیگر پایه را به ترتیب به پایه های ریز سوکت متصل کنید. حداقل یکی از پایه ها باید به شما ولتاژ 5 یا 9 ولت را نشان دهد.اگر در پایه های پشت سوکت شارژ ولتاژ داشتید، یعنی سوکت شارژ سالم است و مشکل از مدار و برد گوشی است.

اگر سوکت شارژ ولتاژ نداشت سوکت شارژ را از لحاظ ظاهری بررسی کنید اگر مغز داخل آن شکسته بود حتما سوکت شارژ را تعویض کنید و اگر کثیف بود داخل آن را تمیز کنید اگر با هم مشکا بر طرف نشد و هنوز ولتاژ خروجی از پایه سوکت شارژ نداشتیذ سوکت شارژ را تعویض کنید.

مشاهده :آموزش تعویض سوکت شارژ

در بعضی از گوشی ها پایه های سوکت شارژ از روی برد کنده میشود که مشکل آن با تعویض حل نمیشود و باید مسیر پایه سوکت شارژ را از روی نقشه پیدا کرد و به قطعه مورد نظر در نقشه سیم کشی کرد در مقاله ترمیم پایه ها سوکت شارژ به صورت کامل توضح دادیم حتما ببنید.

خرابی سوکت شارژ میتواند باعث مشکلاتی از جمله شارژ کاذب (علامت شارژ بر روی گوشی ظاهر شود اما گوشی شارژ نشود)، عدم شارژ و یا قطع و وصل شارژ شود. البته مورد آخر میتواند برای سری شارژ و کابل شارژ نیز باشد.

ایراد شارژ کاذب را میتوانید با تستر شارژ بررسی کنید، این وسیله کاربردی وقتی گوشی را به شارژ وصل میکیند جریان خروجی شارژ را نشان میدهد و با بررسی جریان خروجی شارژ و مقایسه آن با یک گوشی سالم متجوه شوید شارژ کاذب از گوشی است یا از باتری و مدارد دیگر که در ادامه این مورد را بررسی میکینم.

تستر شارژ

 

5- تست مسیر بعد از سوکت شارژ و قبل از IC شارژ

آموزش مدار شارژ مسیر شارژ

در مسیر شارژ قطعاتی مانند فیوز، سلف، دیود و خازن وجود دارند البته این قطعات در گوشی های مختلف میتواند متفاوت باشد. در مدار بالا اگر فیوز بسوزد، باعث میشود گوشی شارژ نشود و اگر دیود بسوزد، حتی میتواند باعث سوختن خود شارژر شود. بعد از انجام مراحل قبل، باید به سراغ این قطعات و تست آن ها بروید. سپس باید مسیر بین قطعات را تست کنید و از آخرین قطعه قبل از IC شارژ ولت بگیرید. اگر آخرین قطعه ولتاژ داشت یعنی مدار شارژ قبل از IC شارژ سالم است و از این جا به بعد باید به سراغ IC شارژ بروید.

6-IC OVP OCP : این آی سی در گوشی های جدید است و گوشی را در مقابل تغییرات ناگهانی جریان و لتاژ محافظت میکند.

تست این آی سی به راحتی و با ولتاژ گیری ورودی و خروجی آی سی به راحتی امکان پذیر است.

مشاهده : نحوه ولتاژ گیری در برد موبایل

همچنین این آی سی وظیفه سوئیچ ین شارژ معمولی و فست شارژ را برعهده دارد و خرابی این آی سی میتواند باعث از کار افتادن فست شارژ گوشی شود.

در مقاله آی سی OPV , OCP این آی سی را بررسی کردیم حتما مطالعه کنید.

شماتیک گوشی a50

7- IC شارژ

آموزش مدار شارژ IC شارژ

وظیفه ی IC شارژ در حقیقت کنترل روند شارژ است. خرابی این IC باعث میشود که گوشی شارژ نشود و حتی در بعضی مواقع باعث میشود گوشی کلا خاموش شود.

برای تست IC شارژ، باید خروجی این IC را ولت بگیرید. خروجی IC شارژ باید ولتاژی در حدود 4.5 ولت داشته باشد البته این ولتاژ در گوشی های مختلف، میتواند کمی متفاوت باشد.

برای تست IC شارژ ابتدا باید گوشی را به شارژر متصل کرد و سپس یک سر مالتی متر را به منفی و  سر دیگر مالتی متر را به اولین قطعه بعد از IC شارژ متصل کرد. اگر ولتاژی مشاهده کردید یعنی IC شارژ سالم است و اگر ولتاژی کمتر از 4 ولت مشاهده کردید، یعنی IC شارژ معیوب است و باید تعویض گردد.

8- تست قطعات بعد از IC شارژ تا کانکتور باتری

آموزش مدار شارژ

بعد از IC شارژ میتواند چند قطعه وجود داشته باشد و سپس این مسیر به کانکتور باتری میرسد. اگر در بین این مسیر، قطعه ای خراب باشد، میتواند در روند شارژ مشکل ایجاد کند.

9- به تمیز و سالم بودن پین های کانکتور باتری و باتری دقت کنید.

آموزش مدار شارژ

خرابی پین ها یا کثیف بودن آن ها میتواند در روند شارژ مشکل اینجاد کند مثلا زمان شارژ بیشتر شود و …. در مشکلات شارژ بهتر است تمامی مسیر های کانکتور باتری را دنبال کنید تا مشکل را پیدا کرده و حل کنید.

مشاهده : سلف و کاربرد آن در مدارهای الکتریکی

11-بررسی برد UIF و فلت اتصال برد UIF به برد اصلی گوشی

در گوشی های جدید سامسونگ و هواوی و شیائومی و… برد شارژ و آنتن و… گوشی از برد اصلی جدا هستند که به این برد برد UIF گفته می شود این برد توسط یک فلت و کانکتور به برد اصلی وصل میشود.

این دو مورد را حتما بررسی کنید و چک کنید یکی را راه ها این است که این دو مورد را با جایگزنی با فلت و برد UIF سالم چک کنید.

برد UIF

برد UIF سامسونگ A30

فلت UIF

سیم کشی مسیر شارژ فلت گوشی که شارژ نمیشود.

12- خرابی مقاومت NTC

اگر نمیدانید مقاومت NTC چیست مقاله ای در سایت در مورد سنسور های دما در موبایل قرار دادیم که در آن مقوت NTC , LTC را معرفی کردیم حتما بخوانید.

مقاومت NTC یک مقاومت تابع دما است که در بعضی از گوشی ها روی باتری و در بعضی دیگر، بر روی برد گوشی قرار دارد. خرابی این مقاومت میتواند باعث مشکل شارژ شود.

مشکلاتی که خرابی مقاومت NTC میتواند برای گوشی ایجاد کند، عبارتند از 1- ظاهر شدن پیغام گوشی شارژ نمیشود. دمای باتری بیش از حد مجاز است 2- بدون اتصال شارژر به گوشی، علامت شارژ بر روی گوشی ظاهر شود.

البته ارور دمای شارژ می تواند به خاطر قعطی مسیر هم باشد که در ادامه یک ویدئو در مورد نحوه تعمیر و سیم کشی مسیر را قرار دادیم حتما ببنید.

ارور دمای شارژ گوشی

در این بخش آموزش مدار شارژ به پایان رسید اما توضیح بالا درباره ی مدار شارژ و آموزش مدار شارژ ، به صورت کلی است و ممکن است گوشی های مختلف، کمی با هم تفاوت داشته باشند.

برای اینکه بتوانید عیب یابی را به صورت حرفه ای یادبگیرد و انجام دهید میتوانید در دوره های  ما آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار با مدرک رسمی شرکت کنید. تا تعمیرات موبایل را به صورت تخصصی و جامع آموزش ببینید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ehsan گفت:

    سلام عالی بود ببخشید اگه در مورد شارژ کاذب توضیح بدید ممنون میشم گوشی ولتاژ داره روی کانکتور باطری ولی شارژ نمیکنه

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن