۰

سی پی یو IC CPU

سی پی یو IC CPU
بازدید 81

سی پی یو IC CPU

 

سی پی یو در موبایل

ویدئو معرفی آی سی ها قسمت اول cpu

 

 

واحد پردازش مرکزی یا همان سی پی یو IC CPU ، اغلب به نام مغز دستگاه و بردهای موبایل شناخته می شوند. چون عملکرد آن مانند مغز در انسان می باشد. با این که سی‌ پی‌ یو تنها یکی از انواع واحدهای پردازشی است، اما مهم ‌ترین آن ‌ها شناخته شده است. این واحد برای اجرای محاسبات، اقدامات و اجرای برنامه‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

سی پی یو IC CPU

 

هر فرایندی که در گوشی موبایل اتفاق می افتد، در همان هنگام سی پی یو IC CPU در حال پردازش است و بالا آمدن سیستم عامل گوشی، چه اندروید، چه ایفون  و غیره و تمام اتفاقاتی که در روند روشن شدن گوشی صورت می گیرد. به طور کلی هر فرمانی که به دستگاه داده می شود از طریق سی پی یو انجام می شود، اینکه ما روی تاچ لمس می کنیم و فرمان باز شدن اپ و یا برنامه ای را می دهیم همه اینها توسط سی پی یو فرمان پذیرفته می شود و از ان طرف اجرا می شود. چیزی که در سی پی یو ها بسیار مهم است این است که این قطعه همواره در حال تعامل و همیشه در حال انجام عملیات با سخت افزارهایی است که روی بردهای موبایل وجود دارد. تاچ ال سی دی، اسپیکر، دوربین و سایر قطعات همیشه در حال هماهنگی با سی پی یو هستند و این برخی اوقات مستقیم و برخی اوقات با ارسال فرمان از سی پی یو است که قطعه کار خود را انجام می دهد. بنابراین می توان گفت که هر عملیاتی که در گوشی انجام می شود ابتدا از سی پی یو  فرمان می گیرد.

سی پی یو های موبایل معمولا بر پایه معماری شرکت ARM هستند و سایر شرکت های سازنده با توسعه معمار ARM سی پی یو اختصای خود را می سازند

البته سی پی یو مخفف کلمه central processing unit به معنی واحد پردازش مرکزی است ولی در معماری ARM علاوه بر کار پردازش اطلاعات کار پردازش گرافیک یا همان GPU هم در این ای سی انجام میشود.

به این نوع از سی پی یو ها به صطلاح SOC (System-on-a-Chip) میگویند.

 

برای شرکت در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار  و آشنایی با دورهای مجموعه آموزشی فیدار به لینک مراجعه کنید.

سی‌ پی‌ یو چند هسته ‌ای ؟

در اوایل ، هر سی پی یو IC CPU تنها یک هسته منفرد داشت. این بدان معنی بود که سی ‌پی ‌یو در هر لحظه تنها مجموعه واحدی از وظایف را می‌ توانست انجام دهد. یکی از مهم‌ ترین دلایل کند و زمان‌گیر بودن اجرای محاسبات مختلف محسوب می‌ شد؛ امروزه در اغلب موارد با اصطلاحاتی مانند سی ‌پی ‌یو های دو هسته ای، چهار و یا حتی هشت هسته ای مواجه می ‌شویم. نکته مهم این بحث این است که هسته واحدی است که وظایف مختلفی را انجام می دهد و برای هر هسته یک سری وظایف تعریف می شود، از اینرو هر دستگاهی که تعداد هسته های بیشتری داشته باشد قادر به انجام کارهای بیشتری بدون تاخیر می باشد و سرعت آن بالاتر است.

سی پی یو های برد موبایل با برندهای متفاوتی در هسته های متنوعی ساخته می شوند یکی از معروف ترین برندها به شرح زیر میباشد:

مدیا تک Mediatek که به صورت اختصار با نام MTK شناخته می شود

Spreadtrum با نام اختصاری SPD

Hisillicon که سی پی یو اختصاصی هوآوی است که با نام KIRIN آن را می شناسند.

Exynos سی پی یو اختصاصی سامسونگ می باشد و بیشتر در گوشی های میان رده و پرچم دار این گوشی ها استفاده میشود.

Mavell

BcM

Qualcomm یکی از بهترین سی پی های استفاده شده از گوشی های موبایل است و سری اسنپدراگون آنها بسیار معروف است

Intel

APPLE این سی پی یو ها بیشتر در گوشی ها و تبلت های شرکت اپل استفاده شده است

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن