۰

عیب یابی گوشی اتصالی

بازدید 667

از کجا بفهمیم که گوشی اتصالی کرده است؟

معمولا اگر یکی از قطعات یا مسیر ها به گرند اتصالی کنند گوشی دچار اتصالی میشود بستگی به قطعه ای که اتصالی کرده جریان کشی گوشی متفاوت است و معمولا به یکی از دو صورت زیر است:

1- اتصالی یکی از قطعات که ولتاژ خود را مستقیم از باتری میگیرد:

اگر یکی از قطعات که ولتاژ مورد نیاز خود را از باتری میگیرد اتصالی کند گوشی دچار جریان کشی( یعنی اگر گوشی را به منبع تغذیه متصل کنیم قبل از روشن کردن گوشی و زدن دکمه پاور منبع تغذیه شروع به جریان کشی میکند. در این حالت یکی از قطعاتی که ولتاژ خود را از باتری میگیرد اتصالی کرده است) قبل از پاور میشود.

 

تقویت کننده مدار آنتن

معمولا قطعاتی مثل رگلاتورها ، آی سی تغذیه ، آی سی RF ، تقویت کننده ها ، و… ولتاژ مورد نیاز خود را از باتری گیرند.

حتی اگر یکی از قطعات محافظتی و فیلترها که مثل خازن ، دیود و… که در مسیر باتری تا قطعه (مثلا آی سی تغذیه) هستند نیز اتصال کند باز هم گوشی دچار جریان کشی قبل پاور می شود.

منظور از قطعه اتصالی چیست؟

اتصال کردن یعنی به هر دلیلی  مقاومت قطعه مورد نظر صفر می شود.(مثلا بر اثر آب خوردگی و یا آلودگی قطعه مورد نظر مثل خازن یا آی سی و .. صفر شود.) در این حالت طبق قانون اهم قطعه مورد نظر از مدار خارج میشود و در بهترین حالت باعث مصرف بالا گوشی می شود. اگر قطعه اتصالی به گرند یا منفی باتری اتصالی کند و آن قطعه در مسیر باتری باشد گوشی دچار مشکل جریان کشی قبل از پاور می شود. البته جریان کشی قبل پاور الزاما باعث خاموشی گوشی نمیشود بلکه ممکن است باعث مصرف بالا گوشی و زود تمام شدن شارژ باتری شود که در این حالت با رفع ایراد و اتصالی مشکل مصرف باتری برطرف میشود.

اگر قطعه اتصالی (که ولتاز خود را از باتری میگیرد) به صورت کامل باشد یا جریان خیلی بالایی از باتری بگیرد باعث میشود باتری نتواند جریان مورد نیاز برای روشن شدن گوشی را تعمین کند در نتیجه باتری توان مورد نیاز برای روشن کردن گوشی را نداشته باشد و گوشی خاموش میشود. در این حالت بعضی مواقع گوشی با منبع تغذیه روشن میشود که دلیل آن تعمین جریان بیشتر توسط منبع تغذیه می باشد.

چگونه گوشی که جریان کشی قبل پاور دارد را عیب یابی کنیم ؟

اگر جریان کشی قبل از پاور گوشی بیش از 100 میلی آمپر باشد معمولا عیب یابی با کمک تجهیزاتی مثل اسپری فریز و رزین میتوان قطعه معیوب را پیدا کرد.

عیب یابی گوشی اتصالی

اما اگر قطعه جریان کشی قبل پاور زیر 100 میلی امپر باشد عیب یابی کمی سخت میشود. البته دوربین حرارتی به دلیل حساسیت و دقت بالایی که دارد در عیب یابی جریان های بالا و پایین بسیار کاربردی است ولی همان نیز اگر جریان بسیار پایین باشد ممکن است نتواند قطعه معیوب را پیدا کند. در این حالت باید به سراغ نقشه خوانی رفت و تمام قطعاتی که ولتاژ خود را از باتری تعمین میکنند را بررسی میکنیم.

همانطور که درشکل زیر میبنید گوشی به صورت کامل اتصالی کرده و با کمک دوربین حرارتی قعه معیوب توسط دوربین حرارتی تشخیص داده می شود.

عیب یابی گوشی اتصالی

البته در عکس دوربین حرارتی چند قطعه را نشان میدهد که اگر فیلم عیب یابی با دوربین حرارتی را ببنید متوجه خواهید شد که قطعه معیوب اولین قطعه است داغ میشود و دوربین حرارتی به دلیل فیلم برداری با سرعت فریم بالا قدرت تشخیص بهتری نسبت به اسپری فریز و رزین دارد.

در فیلم زیر عیب یابی و تعمیر یک گوشی که دچار اتصالی قبل پاور شده است را نشان میدهد.

در فیلم دیگر یک گوشی که دچار اتصالی شده است تعمیر و عیب یابی میشود.

 

2- عیب یابی قطعات ومسیرهایی که مستقیم به باتری متصل نیستند:

در این حالت کار کمی سخت است ولی جریان کشی لحظه ای بالا یا جریان کشی بالا و غیر معمول نشان از اتصالی یکی از قطعاتی دارد.

جریان کشی لحظه ای چیست ؟

وقتی گوشی را با منبع تغذیه و کابل پاور روشن میکینم گوشی روشن نشود و جریانی مشخصی از منبع تغذیه بکشد و سپس گوشی خاموش شود جریان کشی لحظه ای میگیویم در این حالت اگر گوشی جریان لحظه ای بیش از 300 میلی آمپر بکشد و سپس خاموش شود گوشی یکی از لاین های مسیر دچار اتصالی شده اند. برای عیب یابی میتوان از روش هایی مثل تکنیک های تست دیود ولیو و بررسی قطعات اطراف آی سی و… مسیر اتصالی را پیدا کرد و رای پیدا کردن قطعه اتصالی از تکنیک هایی مثل تزریق ولتاژ قطعه معیوب مسیر را پیدا کرد است. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر مقاله تست diode value چیست؟ را مطالعه کنید. همچنین مقاله ای با این محتوا که چگونه تزریق ولتاژ به برد موبایل را انجام دهیم میتواند به شما کنند تا بهتر این کار را انجام دهید.

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به سایت آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن