۴

معرفی IC های اصلی استفاده شده در موبایل

بازدید 6297

در این مقاله قصد داریم به معرفی IC های اصلی استفاده شده در موبایل بپردازیم. این که بگوییم در هر موبایل چند IC به کار رفته، سوالی بسیار اشتباه هست چرا که هر شرکت با توجه به طراحی خود، تعداد خاصی آی سی را در موبایل به کار برده است.

هرچند تفاوت های زیادی میان گوشی ها وجود دارد اما نقاط مشترکی نیز در بین آن هاست که در این مطلب هدف ما همان نقاط مشترک است.

معرفی IC های اصلی استفاده شده در موبایل.

1-IC تغذیه

IC تغذیه آیفون 6

این IC از یکسو به باتری و از یکسو به سایر بخش ها متصل میشود. ولتاژ باتری موبایل تقریبا 4 ولت است و از طریق کانکتور باتری به IC تغذیه متصل میشود. این IC ولتاژ را به ولتاژ های کمتر یا بیشتر تغییر میدهد و میان قطعات مختلف به نوعی تقسیم میکند. ولتاژ هایی نظیر 1.8، 2.5، 2.8، 3.3 ، 4.75 , …

خرابی IC تغذیه میتواند مشکلات بسیار زیادی در موبایل ایجاد کند. از خاموشی کامل گوشی گرفته تا ساید مشکلات.

برای مثال ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی سیمکارت و مموری کارت یا نمایشگر و… از این آی سی تامین میشود. حال تصور کنید که آی سی خراب شود و نتواند ولتاژ مورد نیاز آن بخش از گوشی را تامین کند.

هرچند اسم این IC تغذیه هست اما در گوشی های مختلف میتواند وظایف دیگیری نیز انجام دهد. برای مثال در بعضی از گوشی ها،مدیریت سیمکارت بر عهده ی IC تغذیه است و یا IC صوتی و تغذیه یک آی سی هستند اما تمام گوشی ها اینگونه نیست!!

اگر فکر میکنید با خرابی این IC، گوشی کاملا خاموش میشود باید بگویم که همیشه هم اینگونه نیست. برای مثال اگر بخش صوتی گوشی در IC تغدیه قرار گرفته باشد و این بخش دچار آسیب شده باشد، ممکن است مثلا اسپیکر گوشی از کار بیفتد اما سایر قسمت ها به خوبی کار کنند اما راه حل در نهایت به تعویض این IC ختم میشود.

بسیاری از گوشی ها یک IC تغذیه دارند اما در بعضی از گوشی ها نیز 2 IC تغذیه وجود دارد.

مسیر کلید پاور گوشی ها، به IC تغذیه ختم میشود.

2- IC شارژ و USB

IC شارژ

شاید تصور کنید زمانی که گوشی را به شارژر متصل میکنید، مستقیم باتری شارژ میشود اما در واقع اینگونه نیست.

IC شارژ از یک سو به باتری و از سوی دیگر به سوکت شارژ متصل میشود. وظیفه ی IC شارژ، کنترل کردن روند شارژ گوشی است. هرچند IC شارژ نقشی حیاتی را ایفا میکند اما CPU، مقاومت NTC و برد الکترونیکی درون باتری نیز به IC شارژ کمک به سزایی میکنند.

دربسیاری از گوشی های ساده، IC شارژ و همچنین IC تغذیه درواقع یک IC هستند.

اما آی سی USB در واقع در بعضی از گوشی ها با IC شارژ یکی است و در بعضی دیگر، کنترل کننده ی IC شارژ است. یعنی در صورت خراب شدن این آی سی ممکن است گوشی شارژ نشود. اما در بسیاری از موارد باعث میشود با متصل کردن گوشی به سیستم، کامپیوتر قادر به شناسایی گوشی نباشد.

آموزش تعمیر مدار شارژ (کلیک کنید)

3- IC لایت

IC لایت آیفون 7

در گوشی هایی که صفحه نمایش LCD دارند، نور پس زمینه توسط یک سری LED های درون LCD تامین میشود اما در صفحه نمایش های LED، این نور توسط هر پیکسل تامین میشود. در نتیجه IC لایت در گوشی هایی استفاده میشود که صفحه نمایش LCD دارند نه LED

به دلیل سری بود LED های درون LCD، برای روشن کردن این LEDها، باید ولتاژی نسبتا بالا را به آن ها برسانیم.

در نتیجه یک مدار به نام مدار لایت و یک IC به نام IC لایت داریم که این IC در حقیقت بخشی از مدار لایت است.

ورودی IC لایت در حقیقت ولتاژ باتری (تقریبا 4 ولت) است و خروجی آن نیز در هرگوشی متفاوت است. برای مثال میتواند 8 ولت، 14 ولت، 32 ولت و حتی 38 ولت باشد.

پس IC لایت در حقیقت یک تقویت کننده ی ولتاژ است. این IC از نظر اندازه، بسیار کوچک است و تعداد پایه های کمی دارند و تقریبا در همه ی موارد یک عدد سلف با اندازه ی نسبتا بزرگ، در کنار این IC قرار دارد.

خروجی IC لایت در نهایت به نمایشگر گوشی میرسد. در صورت خراب شدن این IC، نور پس زمینه ی گوشی قطع میشود و در بعضی از موارد، با اتصال کوتاه شدن این IC، گوشی به طور کامل میتواند خاموش شود.

 

4- IC تاچ

IC تاچ در آیفون

همانطور که از اسمش پیداست مربوط به تاچ (صفحه ی لمسی) گوشی میشود. اما نکته اینجاست که در بسیاری از گوشی ها، این IC روی تاچ قرار دارد و با تعویض تاچ به شکل کامل عوض میشود.

در گوشی های آیفون IC تاچ یا بهتر است بگوییم در بعضی از مدل ها، ICهای تاچ روی برد گوشی قرار دارند و اگر تاچ گوشی از کار بیفتد، مشکل میتواند از این IC ها باشد.

5-IC هارد یا حافظه

IC هارد آیفون

IC هارد، حافظه، NAND IC، آی سی فلش و … کلماتی است که برای این IC استفاده میشود. وظیفه ی این IC در حقیقت ذخیره ی اطلاعات روی گوشی شماست. IC های حافظه همیشه خراب نمیشوند در بعضی از موارد میتوانیم آن ها را پروگرام کنیم و دوباره به روی برد گوشی بازگردانیم. در صورت خرابی این آی سی، مشکلات متفاوتی برای گوشی ایجاد میشود. از جمله صفحه قرمز شدن، روی آرم گیر کردن و بالا نیامدن گوشی، هنگ کردن بیش از اندازه، گیر کردن در حالت ریکاوری و … التبه قبل از تعویض IC باید نرم افزاری کاملا بررسی شود و بعدا اقدام به تعویض IC کنیم.

ناگفته نماند با تعویض این IC میتوانید حافظه ی داخلی گوشی را ارتقاء دهید اما پیشنهاد نمیکنیم.

 

6- Wifi و بلوتوث

wifi IC iphone

wifi و بلوتوث در بسیاری از گوشی ها یک IC هستند. در نتیجه در بیشتر گوشی ها با از کار افتادن بلوتوث، وای فای گوشی نیز از کار خواهد افتاد یا برعکس. وظیقه ی این IC نه تنها انتقال اطلاعات از این دو طریق است بلکه برای به اشتراک گذاری اینترنت (از طریق هات اسپات) نیز کاربرد دارد.

 

7- رم و CPU

CPU آیفون

همانطور که میدانید رم حافظه ی موقت است و باید دائما با CPU در ارتباط باشد. هرچند در کامپیوتر و لپ تاپ، رم و CPU از یکدیگر جدا هستند، اما در بیشتر گوشی ها رم و CPU و همچنین GPU(واحد پردازش گرافیکی) یک IC هستند. معمولا CPU بر روی برد گوشی نصب میشود و سپس رم بر روی CPU قرار میگیرد.

در یک کلمه همه چیز به CPU ختم میشود.

 

8- IC صوتی

IC صوتی

همانطوری که از اسم این IC پیداست مربوط به بخش صوتی گوشی میشود. در بعضی از گوشی ها این IC میتواند با سایر IC ها یکی باشد. مثلا میتواند IC صوتی و تغذیه یک IC باشد. معولا IC های صوتی تقویت کننده نیز هستند.

 

9- IC PF و یا PA

یک نمونه IC PF

این IC در بخش مدار آنتن گوشی ها به کار رفته و وظیفه ی آن، برقراری ارتباط بین گوشی و آنتن های BTS موبایل است. در حقیقت این IC وظیفه ی تقویت کردن سیگنال صوتی را دارد تا در زمان مکالمه بتوانیم از شبکه، خدمات بگیریم. در بعضی از گوشی ها 1 IC و در بعضی دیگر، 2 IC تقویت کنند(PF) میتواند وجود داشته باشد. 1 IC برای 2G,3G و IC دوم نیز برای 4G

در صورت خراب شدن این IC، گوشی با مشکل پرش آنتن یا عدم آنتن دهی رو به رو میشود.

 

10- IC RF و Baseband

برخلاف IC PF، در IC RF و همچنین بیس باند، تقویت کردن صورت نمیگیرد بلکه پردازش صوتی از جمله عملیات مدولاسیون، دمدولاسیون و … در این دو IC صورت میگیرد. در بعضی از گوشی ها IC بیس باند و RF جدا از هم هستند و در بعضی دیگر نیز یک IC هستند.

در صورت خراب شدن با مشکلات آنتن دهی از جمله no service، searching و … روبه رو میشویم.

آموزش مدار آنتن و معرفی قسمت های مختلف مدار آنتن گوشی (کلیک کنید)

11- IC های محافظ و EMI

هرچند نمی شود از IC های EMI به عنوان IC های اصلی نامبرد اما به دلیل استفاده گسترده ی این IC ها در موبایل، به آن اشاره میکنیم.

همانطور که میدانید بدن ما دارای الکتریسیته ی ساکن است و میتوانیم حتی تا 20 هزار ولت را در زمان مناسب تخلیه کنیم. حال تصور کنیم اگر این ولتاژ مثلا درون IC تغذیه تخلیه شود چه اتفاقی میوفتد؟

فرض کنید قصد تعویض سیم کارت داشته باشید و دستتان به پین های زرد رنگ کانکتور سیمکارت برخورد کند. اگر این IC های محافظ بعد از کانکتور سیمکارت یا هرجای دیگر وجود داشته باشد، میتواند ولتاژ را خنثی کند و در نتیجه اتفاقی برای IC های اصلی نمی افتد مگر اینکه گوشی کاملا باز شده باشد (برای تعمیر و …) در نتیجه باید برای تعمیرات یا دستکش پوشید و یا تعمیر کار باید خود را به زمین(ارت) متصل کند تا اتفاقی برای گوشی در زمان تعمیر پیش نیاید.

 

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار میگردد تمام نکات مهم تعمیرات موبایل آموزش داده می شود برای شرکت در دوره های آموزشگاه تعمیرات موبایل فیدار بر روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محسن گفت:

    واقعا احسنت و خداقوت عالی بود

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن