۰

فیلتر های ESD و EMI

فیلتر های ESD و EMI
بازدید 3987

فیلتر های ESD و EMI

 

آی سی ( فبلتر ) محافظ ESD :

تخلیه بار الکتریسیته ساکن یکی از مشکلاتی است که در قسمت های مختلف موبایل بوجود می آید . یرای حل این مشکل ، معمولا از آی سی محافظ ESD استفاده می نمایند.

در واقع برای محافظت مدار در برابر ورود الکتریسته ساکن از آی سی های ESD استفاده می شود.

مدار داخلی فیلتر ESD ، دارای دیود زنر ( که در بایاس معکوس قرار گرفته اند ) می باشد که قادر به محافظت مسیر های حساس به تخلیه الکتریسیته ساکن می باشد.

اهمیت آی سی محافظ ESD در مدار صفحه کلید

می توان با کمک این قطعه ، مدار های مختلف موبایل از جمله مدار صفحه کلید را از بروز مشکلات بسیار زیادی که وارد شدن الکتریسته ساکن حفظ نمود. این آی سی می تواند طول عمر قطعات مختلف موجود در مدار صفحه کلید را نیز بیشتر نماید. از این رو می تواند نقش بسزایی در افزایش کیفیت یک گوشی موبایل داشته باشد.

 

فیلتر ESD

 

فیلتر های ESD و EMI

البته این روزها به جای فیلتر ESD از دیود های TVS استفاده می شود

البته این روزها از این دیدو در آی سی های ESD استفاده میشود که در مقاله دیود TVS چیست در مورد این دیود به صورت کامل توضیح دادیم و دلیل استفاده این دیود در فیلتر ESD را هم توضیح دادیم حتما به این مطلب را بخوانید.

آی سی ( فبلتر ) محافظ EMI :

ElectroMagnetic Interference که به اختصار به آن EMI می گویند ، آی سی هایی هستند که مدار را در برابر  نویز ناشی از تداخل الکترومغناطیس ( که گاهی ناشی از قطع و وصل جریان در همان مدار و گاهی بر اثر امواج دیگر دستگاه ها ایجاد می شود ) محافظت می کنند. به اثر EMI گاهی RFI

( Radio Frequency Interference ) نیز گفته می شود.

پکیج های معمول  آی سی های EMI معمولا علاوه بر محافظت مدار در برابر نویز RFI، آن را در برابر تخلیه الکتریسته ساکن ESD نیز محافظت می کنند .

قیلتر EMI جزء پرکاربردترین فیلترهایی است که در ورودی سیستم های الکترونیکی قرار می گیرند که وظیفه آنها حذف نوسانات و تداخلات از تغذیه ورودی و جلوگیری از خروج نویز از سیستم به شبکه برق AC می باشد .

فیلتر EMI یا فیلتر تداخلات الکترومغناطیسی ( Electromagnetic Interference Filter ) قطعه ای غیرفعال است که از آن به منظور حذف نوسانات هدایت شده از طریق تغذیه ورودی و خطوط سیگنال استفاده می شود. از این فیلتر میتوان به منظور حذف نویزها و نوسانات ایجاد شده توسط قطعات یا تجهیزات دیگر و ایمن سازی سیستم های الکترونیکی در مقابل آنها استفاده کرد. فیلترهای EMI به صورت همزمان هم نویزهای حالت مشترک و هم نویز های تفاضلی را حذف می کنند.

کاربردهای EMI فیلترها

  • خطوط داده
  • خطوط تغذیه
  • مادربرد کامپیوتر
  • هاب USB
  • پرینترها
  • درایور هارد دیسک ها
  • آداپتور AC
  • و …

فیلتر EMI

 

 

 

شماتیک فیلتر های ESD و EMI :

 

شماتیک فیلترESD

 

شماتیک EMI

 

نکته :

بعضی تعمیر کاران ، پایه های ورودی و خروجی را سیم کشی می کنند و فیلتر را حذف می کنند که این روش اصلا توصیه نمی شود.

چون با حذف این فیلتر گوشی آسیب پذیر می شود و در در برابر نوسانات و الکتریسیته بدن  نمی تواند مقاومت و حفاظت کند.

 

نکته :

بعضی از این فیلتر ها شیشه ای و یا به رنگ شیشه ای هستند که لب پریدگی یکی از نشانه های ظاهری خراب بودن این فیلتر هاست.

 

نکته :

جدیدا دیود TVS جایگزین فیلتر های ESD  می شوند.

 

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به سایت آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن