۰

فیس آیدی ( Face ID ) APPLE و همه چیز درباره آن

فیس ابدی
بازدید 3909

فیس آیدی (Face ID) یک سیستم تشخیص چهره است که اولین بار در iPhone X در سال 2017 معرفی شد. در آیفون های بدون دکمه هوم،‌ فیس آیدی به عنوان نوعی امنیت بیومتریک جایگزین تاچ آیدی شده است. این قابلیت برای اولین بار در دستگاه های آیپدو در نسل سوم آیپد پرو در سال 2018 ظاهر شد. اطلاعات فیس آیدی شما به صورت رمزگذاری شده در دستگاه شما ذخیره می شوند و توسط خود اپل و هیچ شرکتی دیگری قابل دسترسی نیستند.

این قابلیت به کاربران این امکان را می دهد که از چهره خود برای بازگشایی قفل گوشی شان استفاده کنند. Face ID در واقع یک تکنولوژی اسکن چهره است که اپل از آن برای باز کردن قفل آیفون، ایجاد ایموجی متحرک و … استفاده کرده است.

چگونه قابلیت فیس ایدی را فعال کنیم ؟

برای راه اندازی و تنظیم قابلیت فیس آیدی، به Settings دستگاه خود بروید و روی «Face ID & Passcode» ضربه بزنید، سپس گزینه «Set Up Face ID» را انتخاب کنید. در مرحله بعد آیفون یا آیپد شما شکل صورت شما را آنالیز کرده و در حافظه خود نگه می دارد و می‌ توانید از این پس از آن برای باز کردن قفل دستگاه خود و اجازه انجام پرداخت هایتان و ورود به سیستم استفاده کنید.

  • برای فعال کردن فیس آیدی در آیفون خود، اول وارد بخش تنظیمات settings گوشی خود شوید.
  • در مرحله دوم، باید به بخش Passcode & Face ID  رفته و رمز عبور خود را وارد کنید.
  • سپس گزینه Enroll Face را لمس کنید.
  • در چهارمین مرحله فعال سازی فیس آیدی اپل، گزینه Get started را لمس کنید و سپس مطابق دستور عمل آن را انجام دهید.
  • سر و صورت خود را به آرامی و مطابق دستور آیفون در جهات مختلف حرکت دهید. به این ترتیب چهره شما اسکن می شود.
  • از بخش تنظیمات خارج شده و گوشی را قفل کنید.
  • حالا برای باز کردن آیفون، گوشی را مقابل صورتتان گرفته و منتظر باز شدن قفل باشید.

 

دستگاه هایی که تا الان قابلیت فیس آیدی را دارند :

آیفون ها : آیفون 14 – آیفون ۱۳ پرومکس – آیفون ۱۳ پرو – آیفون ۱۳ مینی – آیفون ۱۳ – آیفون ۱۲ پرومکس – آیفون ۱۲ پرو – آیفون ۱۲ مینی – آیفون ۱۲ – آیفون ۱۱ پرومکس – آیفون ۱۱ پرو – آیفون ۱۱ – آیفون XS مکس – آیفون XS – آیفون XR – آیفون X

آیپدها : آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی (نسل چهارم) – آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی (نسل سوم) – آیپد پرو ۱۱ اینچی (نسل دوم) – آیپد پرو ۱۱ اینچی

نحوه کار :

فیس آیدی اپل منوط به ایجاد هماهنگی بین چند برنامه و قطعه مختلف است. یکی از این بخش ها، سخت افزار پردازش گر همراه سیستم دوربین جدید TrueDepth می باشد. این دوربین نقشه ای از چهره شما ترسیم می کند و پس از اسکن، آن را به ابزاری برای باز کردن گوشی و پردازش پرداخت ها تبدیل می نماید.

TrueDepth از یک روشن کننده سیال، دوربین مادون قرمز، دوربین جلو و یک پروژکتور نقطه ای ساخته شده است. جالب است بدانید که آیفون X برای استفاده از فیس آیدی، یک مدل ریاضی از چهره شما را ذخیره می کند. وقتی می خواهید قفل دستگاه را باز کنید، گوشی مدل جدید چهره شما را با نمونه قبلی مقایسه می کند تا ببیند که آیا با یکدیگر تطابق دارند یا نه، اگر داشتند گوشی آیفون شما باز خواهد شد.

فیس آیدی (Face ID) از یک ماژول بخصوص استفاده می کند که بیش از ۳۰۰۰۰ نقطه نور مادون قرمز که برای چشم انسان نامرئی است را روی صورت شما می اندازد(با کمک loodlight illuminator یا همان پروژکتور نقطه ای) . سپس یک دوربین مادون قرمز (با کمک infrared camera انجام می شود)ویژه الگوی چهره منعکس شده که برای هر فردی منحصر به فرد است ا از روی دستگاه آیفون یا آیپد شما می خواند.و سپس با کمک dot projector تصاویر تفکیک می شوند تا گوشی بتواند نقاط چهره را تشخیص دهند. و گوشی با تحلیل داده ها و الگوریتم های ریاضی چهره را تشخیص می دهد.

***پس از پنج اسکن ناموفق، برای باز کردن قفل آیفون یا آیپد خود باید رمز عبور را وارد کنید.

 

 

دوربین و فیس آیدی :

 

 

FACE ID

 

 

تعمیر و پروگرام فیس ایدی :

در صورتی  که FACE ID خراب شود با توجه به نوع مشکلی که دارد باید آن را تعمیر کرد برای این منظور برای تعمیر FACE ID نیاز به پروگرامرهای I2C و JCID است وظیفه پروگرام کردن فیس آیدی  را دارد .

خرابی FACE ID میتواند حالت های متفاوتی داشته باشد مثلا خرابی دوربین کار کند اما FACE ID در مرحله ثبت تصویر برای قفل ارور دهد ، یا اینکه کلا  FACE ID در هنگام تشخیص چهره کلا دوربین کار نکند که در این مرحله به دو صورت اتفاق می افتد یا کلا دروبین جلو کار نمی کند یا فقط در حین ثبت قفل FACE ID هیچ تصویری تشخیص ندهد یا حتی ممکن است  هنگام تنظیم FACE ID در قسمت تنظیمات با خطا مواجه شوید که هر کدام از این خطاها مربوط به حرابی یکی از سنسور های FACE ID می باشد.

حتی تعویض فلت Earpiece هم باعث از کار افتادن FACE ID می شود.برای تعویض فلت باید ا کمک دستگاه JCID دوباره مشکل FACE ID را حل کرد.

البته پراگرامر JCID، علاوه بر پراگرام FACE ID برای پرگرام FINGER PRINT , صفحه نمایش ، باتری و… که برای تعویض نیاز به پراگرام دارد، نیز کاربرد دارد.

به همین دلیل تعمیرکاران موبایل برای تعمیر گوشی ها و تبلت های آیفون به این وسیله نیاز دارند (حتی تعویض باتری آیفون XS به بالا هم بدون این دستگاه امکان پذیز نیست )

تعمیرکاران موبایل بیشتر از پروگرامر JCID استفاده می کنند.

 

سنسور های و قسمت های FACE ID

برای تعمیر FACE ID باید با اجزاءمختلف FACE ID آشنا باشید.

اجزاء FACE ID

قسمت های مختلف FACE ID APPLE

 

floodlight illuminator :

این قطعه floodlight illuminator یا پرژکتور مادون قرمز است و وظیفه آن ارسال نور مادون قرمت است.

infrared camera :

دوربین مادون قرمز است که وظیفه آن دریافت و مشاهده امواج مادون قرمزبازکشتی میباشد.

dot projector :

وظیفه این قطعه تفکیک امواج مادون قرمز است تا گوشی بتواند صورت کاربرد را به صورت نقطه ای تفکیک کند.

خرابی هر کدام از این قطعات یا حتی فلت که FACE ID بر روی آن قرار میگیرد باعث عدم کارکردن و یغام خطا در FACE ID می شود.

 

پروگرام JCID

پروگرامر JCID

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به سایت آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن