۰

تعمیرات و عیب یابی میکروفون گوشی

میکروفون گوشی اندروید
بازدید 3227

میکروفون گوشی اندروید

 

چند نمونه از انواع مختلف میکروفون ها در گوشی موبایل اندروید از نظر پایه ، در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

میکروفون

بررسی خرابی

– ضبط صدای خودتان

ساده ترین راه برای اطمینان از عملکرد میکروفون این است که صدای خودتان را در تلفن خود ضبط کرده و به صدای ضبط شده گوش دهید. به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که درست کار میکند یا خیر .

تعمیرات میکروفون گوشی

بررسی دلالیل مشکلات مربوطه :

میکروفون گوشی شما می‌تواند به دلایل مختلف دچار اختلال شود، که رایج ترین آن تلفن کثیف است.

سایر مسائل رایج مربوط به به‌روزرسانی نرم افزار و نصب برنامه‌ها است. این برنامه‌ها بدون آگاهی شما میکروفون گوشی شما را پیکربندی مجدد یا غیرفعال می‌کنند. همچنین می‌تواند به دلیل مشکلات فیزیکی مانند خرابی داخلی یا خرابی سخت افزار ناشی از استفاده بد از تلفن آسیب ببیند.

تعمیرات میکروفون گوشی

راه‌هایی برای رفع مشکل میکروفن :

1- راه اندازی مجدد و بررسی و فلش گوشی

راه اندازی مجدد تلفن هوشمند با پاکسازی تمام فرآیندها و بستن تمام برنامه‌ها، سیستم شما را تازه می‌کند. این کار می‌تواند یک راه حل سریع برای مشکل شما باشد.

بعضی برنامه ها میتوانند به صورت یک بدافزار یا ویرورس مخرب عمل کنند و یکی از قسمت های گوشی شما را از کار بیاندازند.

برای حل مشکل بهتر است گوشی خود را ابتدا به تنظیمات کارخانه برگردانید اگر حل نشد گوشی خود را فلش کنید.

2- میکروفون تلفن خود را تمیز کنید

خیلی مواقع از کار افتادن میکروفون گوشی به خاطر کثیفی و مسدود شدن قسمت ورودی صدای میکروفون است که با تمیز کردن آن قسمت مشکل حل میشود.

در گوشی های هوشمند امروزی که دو میکروفون دارند و میکروفون دوم در حالت ظبط صدا یا حالت فیلم برداری شروع به کار میکند، حتما میکروفون دوم گوشی را بررسی کنید.

مثلا بعضی مواقع این قسمت به هر دلیلی مثل استفاده نادرست از کاور و… مسدود شده و میکروفون دوم علکرد درستی ندارد و باعث از کار افتادن ظبط صدا در حالت فیلم برداری و … میشود که باید میکروفون دوم گوشی را بررسی کرد.

3- تنظیمات صدا را مجددا پیکربندی کنید.

اگر فلش گوشی به هر دلیلی مثل مهم بودن اطلاعات داخل گوشی برای شما امکان پذیر نیست میتوانید تنظیمات گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

در گوشی های آیفون که سیتم عامل IOS دارند در قسمت SETTING >GENERAL> RESET گزینه RESET ALL SETTING را بزنید تا گوشی به تنظیمات کارخانه برگردد.

در گوشی هایی با سیستم عامل اندروید در ورژن اندروید آن 11 به بالا است کافی است در قسمت SETTING گوشی عبارت RESET را سرچ کنید و گزینه RESET SETTING را بزنید تا مشکل گوشی میکروفون اگر نرم افزاری باشد برطرف شود.

بعضی مواقع مشکل به حدی است که مشکل فقط با فلش کردن گوشی حل میشود.

4- تداخل برنامه‌های نصب شده را بررسی کنید

برنامه‌ها یکی از بزرگترین دلایل خرابی تلفن هستند. آنها می‌توانند با تنظیمات تلفن شما تداخل داشته باشند. بسیاری از مردم بی نظمی‌ هایی را تجربه می‌کنند اما آنها را چیزی بیشتر از یک اشتباه نمی‌دانند. به این ترتیب، برنامه‌هایی که می‌توانند به میکروفون گوشی شما دسترسی داشته باشند ممکن است علت مشکلات فعلی شما باشند.

در این شرایط اگر مشکل با RESET تنظیمات حل نشد گوشی را فلش کنید. آموزش فلش کردن گوشی در مقاله نحوه فلش گوشی سامسونگ موجود است.

 

نحوه تعویض میکروفون خراب

اگر هیچ کدام از موارد بالا نتونستید مشکل را حل کنید گوشی را باز کنید و میکروفون گوشی را با یک میکروفون سالم و مطمعن تعویض کنید.

میکروفون معمولا بر اثر آبخوردگی ، شوره ، وسانات ولتاژ و… خراب میوشد و برای حل مشکل باید باید میکروفون را تعویض کرد.

در مقاله نحوه تعویض میکروفون گوشی نحوه تعویض میکروفون همراه با نکات ضروروی ذکر شده است.

در این ویدئو نحوه تعویض میکروفون گفته میشود.

فراموش نشود نکات مربوط به تعویض میکروفون در این مقاله ذکر شده است حتما این لینک را بخوانید.

 

بررسی مسیر میکروفون در برد گوشی

اگر مشکل میکروفون با تعویض میکروفون حل نشد سراغ برد گوشی و مسیر های میکروفون در برد گوشی می رویم.

در گوشی های جدید سامسونگ و شیائومی میکروفون در برد UI پایین قرار دارد و بعضی مواقع، خرابی از این برد است.که با تویض این برد مشکل حل میشود.

برد UIF

همچنین در این گوشی ها، این برد UI با فلت به برد اصلی متصل شده است.

خرابی این فلت هم متواند باعث از کار افتادن میکروفون شود که این فلت نیز باید بررسی شود. (مثل A50 , S9 REDMI NOTE 9 ,… )

تعمیرات میکروفون گوشی

اگر این موارد هم بررسی کردید و باز هم مشکل حل نشد ایراد از برد است که با تکنیک های نقشه خوانی تمام قطعات مسیر میکروفون را باید بررسی کنید.

برای این منظور با استفاده از نقشه خوانی مسیر میکروفون را کاملا بررسی میکینم.

مثلا در نقشه پایین خرابی خازن های کوپلاژ و خازن های بای پس میتواند باعث از کار افتادن میکروفون شود.و تمام این قطعات باید تست شود.

نکته مهم این که در مدار زیر در صورتی خرابی خازن های کوپلاژ (c519 , c599) این خازن های را نمیتوان از مدار حذف کرد و باید حتما با خازن معادل خودش جایگزین شود.

در صورتی که نمیدانید خازن کوپلاژ و بای پس چیست مقاله ی ذکر شده را تا انتها مطالعه نمایید.

خازن های بای پس( c526, c525 , c522) را می توان حذف کرد ولی در صورت حذف خازن ها ، باعث پایین آمدن کیفیت صدا می شود و نویز وارد مدار می شود.و در بعضی مواقع حدف هر کدام از این خازن های بای پس باعث نیوز و از کار افتادن میکروفون می شود، پس تا جای ممکن این خازن ها تعویض کنید و از مدار حذف نکنید.

تست خازن

 

قطغه دیگر مقاومت VDR است (VR504) که خرابی این قطعه هم باعث از کار افتادن میکروفن می شود.

اگر نمیدایند مقاومت VDR چیست حتما مقاله مقاومت الکتریکی و الکترونیکی  را بخوانید.

خرابی این قطعه هم باعث از کار افتادن میکروفون گوشی می شود.

برای تست این قطعه میتوانید از تست بوق مولتی متر استفاده کنید اگر مولتی متر بوق زد مقاومت خراب است و اگر بوق نزد مقاومت ممکن است سالم است.

تست مقاومت VDR با کمک تست بوق مولتی متر

قطعه دیگر سلف L505 است که یک سیم پیچ است قعطی این سلف باعث می شود که ولتاژ میکرفون تامین نشود در نتیجه میکروفون از کار بیافتد برای این منظور سلف را با کمک تست بوق تست کنید اگر سلف بوق زد سالم است اگر بوق نزد خراب است بهتر است سلف را تعویض کنید اگر امکان پذیر نبود دو سر سلف را جامپر بزنید.
اگر نمیدانید سلف چیست و چه کاربردی دارد حتما متن مربوط به سلف را بخوانید.

 

شماتیک میکروفون S7562

شماتیک میکروفون S7562

در بعض گوشی ها در مسیر میکروفون از یک دیود زنر یا دیدو TVS برای محافظ استفاده شده است که خرابی این قطعات نیز باعث از کار افتادن میکرفون گوشی می شود برای حل مشکل می توان این قطعه را حذف کرد ولی بهتر است این قطعه نیز تعویض گردد چون قطعه وظیفه محافظ را برعهده دارد و ممکن است حذف این قطعه در آینده به گوشی مشکلاتی با هزینه تعمیرات موبایل بالاتری را به مشتری تحمیل کند.

اگر نمیدانید دیود زنر چیست دیود زنر چیست و چگونه در مدار قرار می گیرد مقاله دیود زنر و نحوه ی قرار دادن آن در مدار را مطالعه کنید.

در مرحله بعد باید مسیر میکروفون را بررسی کنید چون قطعی مسیر هم باعث از کار افتادن میکروفون می شود.

همچین خرابی آی سی صوت هم باعث از کار افتادن میکروفون می شود که این مشکل در گوشی های آیفون بسیار شایع است که بهتر است ابتدا آی سی را ریبال کنید اگر جواب نداد آی سی را تعویض کنید.

اگر نمیدانید دیود TVS چیست هم حتما مقاله دیود TVS را بخوانید.

در بسیاری از گوشی ها آی سی صوت و آی سی تغذیه یکی شده اند.

 

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن