۰

دیود TVS

دیود TVS
بازدید 3795

دیود TVS

 

دیود TVS چیست ؟

TVS مخفف شده عبارت transient voltage suppression می‌باشد؛ به معنای جلوگیری از عبور ولتاژ‌ های ناگهانی و سریع مانند الکتریسیته ساکن می‌باشد .

دیود TVS نوعی دیود بسیار سریع است که برای محافظت در مدارات الکترونیکی استفاده می شود. TVS مخفف عبارت Transient Voltage Suppression است. ترجمۀ واژه به واژۀ این عبارت می شود: «فرونشانی/توقف/سرکوب ولتاژ گذرا». در اصطلاح، ولتاژ گذرا یا Transient Voltage به تغییر ناگهانی ولتاژ می گویند.

این تغییر ناگهانی ولتاژ ممکن است خیلی سریع و هجومی، همانند Spike باشد. در اصطلاح مهندسی برق، Spikeها تغییرات سریع، کوتاه و گذرا در ولتاژ، جریان یا انرژی هستند. این تغییر ناگهانی به قدری سریع است که قطعات الکترونیکی معمولی قادر به دنبال کردن آنها نیستند.

ممکن است به تغییر ناگهانی در سیگنال Surge نیز بگویند. Surgeها به تغییر ناگهانی با زمان بیشتر از 3 نانو ثانیه می گویند. در حالی که Spikeها زمانی کمتر از این مقدار دارند. در این نوشته منظور ما از ولتاژ گذرا، افزایش ناگهانی ولتاژ است. که Surge و Spike و … هم در  بر می گیرد.

برای فرونشانی و حذف ولتاژ گذرا قطعاتی ساخته شده اند که به آنها قطعات TVS (یا TVS Devices) می گویند. کار قطعات TVS حذف و دفع افزایش ناگهانی و گذرای سیگنال است .

انواع :

  • یک طرفه
  • دو طرفه : از سری شدن دو دیود یک طرفه ساخته می شوند. این دیود در آی سی های محاظ ESD , فیلترهای EMI بسیار کاربردی است و همچنین در گوشی های امروزی و برد های الکترونیکی این دیود در حال جاگزینی مقاومت VDR جهت محافظت از مدار است.

 

نماد دیود TVS

فیلتر TVS

اگر درباره VDR ها اطلاعاتی ندارید می توانید مقاله مقاومت الکتریکی را تا انتها مطالعه کنید تا با این مبحث به خوبی آشنا شوید و اطلاعات لازم را در این باره کسب کنید.

کاربرد کلی :

از آن‌ها در منابع تغذیه، پورت‌های ورودی و خروجی مدارات دیجیتال و آنالوگ و … در سطح وسیعی می‌توان استفاده کرد.

به طور کلی از دیود‌های TVS در مداراتی که احتیاج محافظت دارند نظیر RAM CPU، کابل‌های انتقال داده، پورت‌های DVI ,HDMI, USB، آنتن‌های WLAN, Wi-Fi, GPS، استفاده می‌شود و می‌توان در اغلب موارد مانند دیود‌های زنر آن‌ها را تست کرد.

در گوشی های موبایل از فیلترهای ESD , EMIF (توضیحات کامل در مقاله فیلتر های ESD,EMIF آورده شده است) استفاده میشود که در این آی سی ها از این نوع دیود استفاده شده است.

در گوشی ها برای محافظت مدار از مقاومت VDR استفاده میشود که این مقاومت به دلیل مشکلاتی که دارد ( مخصوصا سرعت عملکرد پایین ) جای این مقاومت را به دیود TVS دوطرفه می دهد.

این دیود نیز همانند مقاومت VDR عمل محافط را  با سرعت بهتر ، عملکرد دقیق تر و عمر بالاتر، نسبت به VDR انجام می دهد.

کاربرد TVS یک طرفه :

در خصوص تغذیه DC

محافظت از ادوات الکتریکی

در خطوط انتقال دیتا با مسیر‌های کوتاه

این دیود در حال جایگزینی با مقاومت VDR است.

کاربرد TVS دو طرفه :

در تغذیه‌های DC , AC

خطوط انتقال داده طولانی

مدارات فرکانس بالا

 

ویژگی ها :

سرعت بالایی دارند .

جریان ها و نویز های لحظه ای بالایی را از خود عبور می دهند .

سرعت سوییچ خیلی بالایی دارند .

 

تفاوت دیود TVS با دیود زنر :

قبل از خواندن ادامه ی این مطلب بهتر است ابتدا برای اطلاعات بیشتر مقاله دیود زنر و نحوه ی قرار دادن آن در مدار را بخوانید تا با این مبحث آشنا شوید.

همان طور که توضیح داده شد، TVS و زنر از لحاظ عملکرد شبیه هم هستند. برخی به دیود TVS می گویند: «دیود زنر TVS». ولی دیودهای TVS و دیودهای زنر در ساختار و کاربرد تفاوت هایی دارند. دیودهای TVS مناسب برای حذف ولتاژ گذرای خیلی سریع هستند.

همچنین جریان بسیار بالای لحظه ای را از خود عبور می دهند. دیوده ای TVS سرعت سوییچ خیلی بالایی دارند و با اعمال ولتاژ گذرا بلافاصله روشن می شوند. سرعت سوییچ دیودهای TVS در حد پیکو ثانیه است. در ولتاژهای شکست برابر، دیودهای زنر معمولاً دارای ظرفیت خازنی کمتری نسبت به دیودهای TVS هستند.

کاربرد دیود زنر تنظیم ولتاژ، ساخت ولتاژ مرجع، مدارات محدود کنندۀ ولتاژ، مدارات سوییچ و … است. اگر دیود زنر برای حفاظت استفاده شود، تنها برای حفاظت از اضافه ولتاژ با زمان طولانی است. دیود زنر نمی تواند به ولتاژ گذرای سریع مثل Spike ها پاسخ دهد .

تست دیود TVS :

تست دیود TVS در برد موبایل به دلیل قرار گرفتن در پک آی سی ESD مشکل است ولی اگر به صورت قطعه باشد تست آن مشابه تست دیود است که نحوه تست آن را در لینک زیر قرار میدهیم.

نحوه تست دیود و قطعات الکترونیک با مولتی متر

برای شرکت در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار و آشنایی با دورهای مجموعه آموزشی فیدار به لینک مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن