۰

فلت موبایل چیست؟ + کاربرد های آن

بازدید 745

فلت گوشی چیست و چه علائمی دارد؟ به همراه بررسی موارد

در گوشی های موبایل از کابل انعطاف پذیر برای ارتباط بین قسمت های مختلف با برد اصلی استفاده می شود که به این کابل منعطف ، کابل فلت یا flat cable (که از عبارت Flexible flat cable گرفته شده) میگویند.

این کابل همانطور که از اسمش پیداست Flexible flat cable کابل انطاف پذیر است و در گوشی ها وظیفه ارتباط بین قسمت های مختلف گوشی مثل مدار آنتن ، صفحه نمایش ، برد شارژ و … با برد اصلی را بر عهده دارد.

این روز ها در اکثر گوشی ها از فلت، برای ارتباط قسمت های مختلف با برد اصلی استفاده شده است. در گوشی های قدیمی فلت در گوشی های تاشو کابرد زیادی داشت ولی در گوشی های امروزی فلت برای ارتباط قسمت های مختلف از این کابل استفاده می شود. خرابی این کابل باعث از کار افتادن قسمتی می شود که گوشی وظیفه ارتباط با آن قسمت را برعهده دارد.

مثلا خرابی فلت شارژ باعث از کار افتادن مدار شارژ گوشی می شود یا فلتی که وظیفه ارتباط تصویر را برعهده دارد باعث از کار افتادن تصویر گوشی می شود.

چرا فلت گوشی خراب میشود؟

خرابی فلت دلایل زیادی دارد که در زیر به چند تا از بیشترین موارد را اشاره میکینم:

  1. ضربه : ضربه می تواند، باعث پارگی یا قطع شدن اتصال فلت به کانکتور برد گوشی شود
  2. آب خوردگی : آب خوردگی و شوره باعث اتصالی و قطع شدن مسیر فلت می شود
  3. نوسانات ولتاژ : نوسانات ولتاژ مثلا استفاده از شارژر غیر استاندارد باعث از بین رفتن یکی از مسیر ها می شود.
  4. کیفیت نامناسب فلت : متاسفانه در گوشی های پایین رده کیفیت ساخت و منتاژ پایین است.به همین دلیل کیفیت فلت استفاده شده در این گوشی ها پایین است ، به همین دلیل خرابی فلت این گوشی ها زیاد اتفاق می افتد.
  5. پارگی فلت در حین باز وبست گوشی : برای تعویض قطعات مصرفی  گوشی مثل باتری باید گوشی را باز کرد اگر تعمیرکار موبایل اصول باز و بست گوشی را رعایت نکند باعث آسیب به فلت گوشی در حین باز و بست گوشی می شود.

چگونه فلت گوشی را عیب یابی کنیم؟

اگر در عیب یابی گوشی به فلت گوشی مشکوک شدید خیلی راحت با تکنیک های مسیر یابی (که با تست بوق مولتی متر انجام می شود) و تکنیک های ولتاژ گیری می توانید عیب یابی را انجام دهید. معولا اگر در حین ولتاژ گیری افت ولتاژ در مسیر خروجی فلت مشاهده کردید یا ولتاژ نداشتید به تست بوق اعتماد نکنید مطمئن باشید ایراد از فلت است. اگر ایراد فلت از کانکتور فلت باشد میتوان با بررسی ظاهری یا بررسی پایه های کانکتور فلت کانکتور را بررسی کرد.

تعمیر فلت گوشی

خرابی فلت معمولا بر اثر موارد زیادی اتفاق می افتد پارگی ، قطعی مسیر ، خرابی کانکتور و… از جمله موارد آن میباشد. فلت خراب، را معمولا باید تعویض کرد، اما مشکلی اینجاست که ممکن است فلت گوشی در بازار نباشد.به همین دلیل در این مواقع باید از تکنیک سیم کشی فلت ، برای حل مشکل قعطی فلت استفاده کنیم. اگر فلت پاره شده باشد، همانند فیلم زیر میتوانیم فلت را سیم کشی کنیم.

سیم کشی فلت پاره شده

 

اگر فلت ولتاژ مورد نیاز مثلا ولتاژ شارژ را تامین نمیکرد میتوان مسیر تامین ولتاژ شارژ را سیم کشی کرد تا مشکل بر طرف شود

سیم کشی مسیر ولتاژ شارژ فلت

 

و اگر کانکتور فلت خراب شده باشد میتوان کانکتور فلت را تعویض کرد. اگر نمیدانید که چگونه آن را عوض کنید ما در مقاله تعویض سوکت کانتکتور پلاستیکی به صورت ساده آن را به شما آموزش داده ایم.

 

تعویض کانکتور فلت با هیتر

تعویض کانکتور فلت با هویه

 

جمع بندی:

تعمیرات موبایل ، عیب یابی فلت بسیار راحت است. که با آموزش اصولی و رعایت یک سری اصول راحت و کاربردی به راحتی میتوان عیب یابی را انجام داد. در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار می گردد، تعمیرات موبایل به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی آموزش داده می شود..برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک های رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن