۰

سنسور شتاب سنج چیست ؟

بازدید 704

سنسور شتاب سنج چیست

کاربرد سنسور شتاب سنج

سنسور شتاب سنج در صنعت  و برد های الکترونیکی و برد موبایل و … کاربرد دارد.

در برد موبایل شما وقتی بازی را با توجه به وضعیت گوشی انجام میدهید از سنسور شتاب سنج برای انجام بازی استفاده میکیند.

مثلا وقتی بازی need for speed انجام می دهید با کمک سنسور شتباب سنج و چرخاندن گوشی فرمان ماشین را در بازی کنترل میکیند و به لذت بیشتر شما در بازی کمک میکند.

سنسور شتاب سنج

یا در هارد لب تاپ اگر به هر دلیلی لب تاپ سقوط کند سنسور شتباسنج عمل کرده و هارد را قطع میکیند تا احتمال آسیب رسیدن به اظلاعات هارد کاهش یابد.

یا هنگام چرخیدن گوشی سنسور شتاب سنج با تشخیص موقعیت صحیح گوشی به قرار گرفتن صحیح وضعیت صفحه گوشی کمک میکند.

سنسور شتاب سنج

سنسور شتاب سنج در خیلی جاهای دیگر کاربرد دارد مثلا در صنعت برای تشخیص وضعت میز دستگاه برش CNC یکی از کاربردهای این قطعه می باشد.

سنسور شتاب سنج

در صنایع هوایی و نظامی برای تشخیص وضعیت دقیق تجهیزات و …..

نحوه عمکرد سنسور شتاب سنج

شتاب‌ سنج‌ها باتوجه به تکنولوژی ساخت انواع متعددی دارند که چند مورد از آن‌ها را در زیر نام برده‌ایم:

  • شتاب‌ سنج خازنی
  • شتاب‌ سنج پیزومقاومتی
  • شتاب‌ سنج پیزوالکتریک
  • شتاب‌ سنج حرارتی
  • شتاب‌ سنج تونلی
  • شتاب‌ سنج رزونانسی
  • شتاب‌ سنج نوری
  • شتاب‌ سنج اثرهال
  • و…

مثلا در شتاب سنج خازنی با تغییر وضعیت دستگاه فاصله بین صفحات خازن تغغیر کرده و باعث تغییر ظرفیت خازن می شود و این تغییر ظرفیت بر روی ولتاژ خروجی آی سی تاثیر میگذارد و با اندازه گیری تغییرات ولتاژ میتوان وضعیت دقیق دستگاه را تشخیص داد.

البته سنسور که در شکل میبیند تک بعدی است ولی سنسورهای استفاده شده امروزی در سه محور X Y و Z میتواند موقعیت دستگاه را تشخیص دهند.

علائم خرابی سنسور شتاب سنج در موبایل

خرابی سنسور شتاب سنج در موبایل باعث از کار افتادن سنسور و کار نکردن سنسور در تمام جهات یا یکی از جهت ها می شود.

البته خرابی سنسور شتاب سنج در موبایل میتواند به علت اختلال های نرم افزای باشد که می توان در تست مود گوشی سنسور شتاب سنج گوشی را تست کرد.

البته خرابی سنسور شتاب سنج میتواند بر اثر بهم ریختن کالیبره شتاب سنج گوشی باشد که میتوان با کالیبره کردن سنسور شتاب سنج مشکل را برطرف کرد.

دو برنامه Bubble Level و Accelerometer Sensor برنامه های پرکاربرد برای کالیبره کردن حسگر شتاب سنج در گوشی برای اندروید هستند.

برای استفاده از این برنامه‌ها برای کالیبره کردن سنسور تلفن همراه، کافی است تلفن همراه را روی یک سطح صاف بگذارید و سپس آن را مانند عدد 8 انگلیسی بچرخانید.

البته خیلی مواقع هنگام استفاده از قطب نما یا برنامه های مقعیت یاب مثل گوگل مپ این کار(چرخاندن گوشی به صورت 8 انگلیسی) به صورت خودکار در خواست می شود که با انجام آن نیز سنسور گوشی کالیبره می شود.

 

اکثر مواقع برای کالیبره کردن سنسور شتاب سنج نیاز به اپلیکیشن نیست و خیلی راحت برنامه های گوگل مپ و قطب نمای خود گوشی به صورت خودکار مانند شکل بالا در خواست کالیبره کردن تاچ را میدهند.

تعمیر و عیب یابی سنسور شتاب سنج

اگر از خرابی سخت افزار سنسور شتاب سنج مطمعن شدید میتوانید با روش های ولتاژ گیری و نقشه خوانی آی سی شتاب سنج را پیدا کرده و با روش ها و تکنیک های عیب یابی ایراد را پیدا کنید و مشکل را برطرف کنید.

همانطور که میبیند سنسور شتاب سنج به صورت پروتکل SPI با CPU موبایل در ارتباط است و در این شکل میتوان به راحتی با تکنیک های عیب یابی ایراد آی سی را پیدا کرد و مشکل را با تعویض یا ریبال آی سی برطرف کرد.

جمع بندی :

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار میگردد نحوه عیب یابی و تعمیر اصولی سنسور شتاب سنج و تمام آی سی ها برد موبایل به صورت اصولی آموزش داده می شود برای شرکت در دوره های آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار به لینک زیر مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن