۰

مدار افزایش دهنده ولتاژ DC چیست؟

مدار افزایش دهنده ولتاژDC
بازدید 990

مدار افزایش دهنده ولتاژ DC چیست؟

بوستر

آی سی Boost چیست؟

نوعی رگلاتور افزاینده ولتاژ است که به آنها مبدل ولتاژ نیز می گویند.

در مطلب رگلاتورهای DC به DC در مورد انواع رگلاتور توضیح دادیم حتما بخوانید (کلیک کنید)

در بُرد های الکترونیکی (PCB) قابل مشاهده می باشد. این مبدل علاوه بر عملیات سویچینگ در ارتقاء مدیرت توان DC به DC، در عملکرد بُرد نیز تاثیر مستقیمی دارد.

برای مثال :

آی سی لایت تامین برق صفحه نمایش را بر عهده دارد که با تست ولتاژ، معمولا ولتاژ بیشتری نسبت به ولتاژ باتری دارد. این ولتاژ حدود ۱۰ الی ۱۵ ولت است در حالی که که ولتاژ باتری و انرژی اصلی موبایل ۵ ولت است. در نتیجه به یک قطعه نیاز است که ولتاز  را زیاد کند.

 

مدار افزایش دهنده ولتاژDC

مدار افزایش دهنده ولتاژDC

با توجه به شکل بالا ، منبع ولتاژ به یک سلف متصل است. یک قطعه حالت جامد نیز موازی با آن دو قرار گرفته که می‌تواند یک ماسفت (MOSFET) باشد.این قطعه وظیفه قطع و وصل را بر عهده دارد)

معمولاً از ترانزیستور ( یک نیمه‌رسانای قدرت است که به صورت یک قطعهٔ چهارلایه‌ای P-N-P-N ساخته می‌شود. تریستور سه پایانهٔ آند، کاتد و گِیت دارد. پایهٔ آند با A، کاتد با K، و گیت با G نمایش داده می‌شوند ) در مبدل‌های DC/DC استفاده نمی‌شود

بار نشان داده شده یک بار مقاومتی خالص است.(همان مصرف کنند مثلا LED)

اتصال سلف به منبع ورودی سبب جریان ورودی ثابت می‌شود و بنابراین، مبدل BOOST مانند یک منبع با جریان ورودی ثابت به نظر می‌رسد. بار را نیز می‌توان به عنوان یک منبع ولتاژ ثابت در نظر گرفت.

سوئیچ‌ کنترل‌شده با استفاده از مدولاسیون پهنای پالس (PWM)، خاموش و روشن می‌شود. PWM می‌تواند مبتنی بر فرکانس یا زمان باشد.

به دلیل قطع و وصل مدار خروجی سلف ، جریان در سلف هنگام وصل کلید در سلف ذخیره می شود و هنگام قطع جریان ،جریان ذخیره شده در  سلف تخلیه می شود اما به دلیل موج PWM (حالت وصل زمان بیسترب نسبت به حالت قطع دارد) قبل از تخلیه کامل جریان سلف دوباره ذخیره می شود و باعث می شود جریان بیشتری در سلف ذخیره شود و ولتاژ خروجی به بار از ولتاژ ورودی مدار بیشتر شود.

در لینک موج PWM چیست و چه کاربردی دارد در مورد کاربرد موج PWM تضویح دادیم حتما بخوانید (کلیک کنید)

موج PWM به پایه G ماسفت وصل می شود تا قطع و وصل را انجام دهد و موج LWM هم با کمک IC 555 تولید میشود.

اگر نمیدانید ترانزیستور ماسفت چیست حتما متن ترانزیستور ماسفت چیست و چه کاربردی دارد را حتما مطالعه کنید (کلیک کنید)

مدولاسیون مبتنی بر فرکانس، معایبی از قبیل وجود محدوده گسترده‌ای از فرکانس‌ها برای رسیدن به کنترل مناسب به منظور رسیدن به ولتاژ خروجی مطلوب دارد. این گستردگی محدوده فرکانس، منجر به یک طراحی پیچیده برای قطعات می‌شود.

در مبدل‌های DC/DC اغلب از مدولاسیون مبتنی بر زمان استفاده می‌شود. تولید و استفاده از این مدولاسیون ساده است و در آن، فرکانس ثابت می‌ماند.

در برد گوشی های موبایل ترانزیستور و تولید کننده موج PWM معمولا بر عهده یک آی سی است و فقط سلفی که وظیفه افزایش ولتاژ را برعهده دارد بیرون مدار قرار دارد که به آن سلف لایت می گویند.

در برد موبایل افزایش دهنده ولتاژ DC کاربرد زیادی دارد ولی یکی از کاربرد های آن در مدار لایت است.

معمولا خرابی لایت گوشی ها به خاطر خرابی این سلف است که به آن سلف لایت می گویند.

در زیر شکل شماتیک مدار افزایش ولتاژ گوشی A520F سامسونگ است.

 

در شکل بالا یک مدار افزایش دهنده ولتاژ را می بنید در تعمیرات موبایل به راحتی با تکنیک های ولتاژ گیری و تست قطعات میتوانید ایراد لایت و نور صفحه نمایش گوشی را پیدا کنید.

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن