۰

نرم افزار نقشه خوانی و مسیر یابی برد موبایل

بازدید 896

کاربرد نرم افزار نقشه خوانی

در تعمیرات موبایل برای عیب یابی و تعمیر برد گوشی های موبایل و عیب یابی نیاز به نقشه یا شماتیک گوشی دارد. شماتیک گوشی برای مسیریابی، تزریق ولتاژ ، ولتاژ گیری ، تعمیر شارژ گوشی ، عیب یابی مدار آنتن ، ولتاژ گیری آی سی ، تست دیود ولیو و… کاربرد دارد.

در گوشی های نوکیا قدیمی شماتیک گوشی به صورت PDF در دسترس بود و تمام مسیر ها ، ولتاژ ها و فرکانس ها برای عیب یابی در دسترس تعمیر کاران موبایل بود. در گوشی های نوکیا شماتیک گوشی توسط خود شرکت سازنده ارائه می شد.اما در گوشی های سامسونگ ، اپل ، شیائومی ، هواوی و … دیگر شماتیک توسط شرکت سازنده در دسترس نیست. تعمیرکاران حرفه ای موبایل این روزها نرم افزارهای نقشه خوانی موبایل را برای عیب یابی و تعمیرات فوق تخصصی موبایل معرفی کرده اند. شما میتوانید برای آشنایی با اصطلاحات نقشه خوانی موبایل مقاله نقشه خوانی موبایل مراجعه نمایید.

بدون شماتیک و نقشه گوشی تعمیرکار موبایل به بک تعویض کار تبدیل می شود یعنی فقط کارهایی مثل تعویض قطعات مثل سوکت شارژ ، صفحه نمایش ، تعویض میکروفون ، تعویض کانکتورهای پلاستیکی و … را انجام میدهد و تعمیراتی  مثل عیب یابی ، قطعی مسیر ، عیب یابی آی سی و… بدون شماتیک بسیار مشکل می شود یا حتی غیر ممکن می شود مگر اینکه برد سالم گوشی را داشته باشید و از طریق برد سالم ولتاژ ها و مسیر ها را پیدا کنید.

مسیر لایه برد یا Layout

یکی از مزیت های نقشه گوشی پیدا کردن مسیر برد ، قطعات مسیر ، و ولتاژ دیود ولیو و ولتاژ مسیر برای تزیق ولتاژ به برد موبایل و … می باشد که در قسمت Layout نقشه گوشی این موارد مشخص شده است. یکی از کاربرد های این قسمت در پیدا کردن مسیر های کنده شده برد است مثلا اگر پایه برد سوکت شارژ کنده شود با کمک این قسمت میتوان مسیر مورد نظر را پیدا کرد و با سیم کشی مشکل را حل کرد.

انواع نرم افزار نقشه خوانی

1- فایل های PDF :

در بعضی گوشی ها نقشه ها به صورت PDF بودند که در گوشی های قدیمی مثل نوکیا و سونی اریکسون بودند البته بعضی گوشی های آیفون و سامسونگ نقشه آنها به صورت PDF موجود بودند ولی در گوشی های جدید این نوع نقشه ها یا کامل نیستند یا دردسترس نیستند ولی در گوشی های نوکیا قدیمی مثل N73 , N70 , … بسیار کامل بودند.

نقشه خوانی موبایل

نقشه موبایل NOKIA

3- سرویس منوال (Service Manual) :

در بعضی گوشی ها مثل سامسونگ به جای نقشه Service Manual گوشی به صورت PDF است که مسیر عیب یابی به صورت یک الگوریتم برنامه نویسی در اختیار تعمیرکار قرار میگیرد. گرچه Service Manual اطلاعات کاملی مثل شماتیک گوشی در اختیار ما قرار نمیدهد اما با همین اطلاعات هم میتوان عیب یابی و ولتاژ گیری را انجام داد.

2- برنامه DZKJ :

برنامه DZKJ یکیک از بهترین برنامه های نقشه خوانی موبایل است که در کنار اطلاعات دقیق مثل دیود ولیو ، مسیر ها ، ولتاژ ها و… کمک زیادی در عیب یابی حرفه ای به ما میکنند. ایراد برنامه DZKJ نسبت به سایر برنامه های نقشه خوانی گوشی های مدل بالای آیفون مثل آیفون 13 اطلاعات آن کامل نیست و خیلی از گوشی های سامسونگ و شیائومی و گوشی های قدیمی را پشتیبانی نمیکند. ولی به دلیل پشتیبانی بسیار خوب گوشی های اندروید متداول بازار و قیمت مناسب نسبت به رقبا باعث شده این برنمه ها تبدیل به یکی از محبوب ترین برنامه های نقشه خوانی موبایل شود.

3- برنامه ZXW :

این برنامه یکی از بهترین برنامه های نقشه خوانی است که اطلاعات خیلی خوبی در مورد گوشی های آیفون قرار میدهد و در کنار PHONE BOARD بهرتین برنامه نقشه خوانی برد اپل می باشد. البته این برنامه نسبت به سایر رقبا در گوشی های اندروید ضعیف عمل میکند.(مخصوصا در برند شیائومی)

4- برنامه PHONE BOARD :

این برنامه اطلاعات بسیار خوبی در مورد گوشی قرار میدهد و پشتیبانی بسیار خوبی در گوشی های اندروید و آیفون دارد. در گوشی های آیفون و اندروید رقیب خوبی برای برنامه های PHONE BOARD , DZKJ , ZXW است ولی خیلی از مدل های اندروید را پشتیبانی نمیکند.

جمع بندی :

برنامه ها و روش های دیگری هم در تعمیرات موبایل هستند ولی موارد بالا کاربردی ترین برنماه های نقشه خوانی هستند که شما با یادیگری نقشه خوانی موبایل توانایی کار کردن و عیب یابی با سایر نقشه ها را هم انجام دهید. نقشه و شماتیک گوشی یکی از موارد مورد نیاز برای تعمیرات تخصصی و حرفه ای موبایل است و با آموزش مناسب و با کمک این نقشه ها می توان به راحتی تعمیرات تخصصی موبایل را به نحو احسنت انجام داد.در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار میگردد تمام نکات نقشه خوانی و اصول حرفه ای تعمیرات موبایل آموزش داده می شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن