۰

حل مشکل شارژ نشدن گوشی ؟

شارژر
بازدید 791

حل مشکل شارژ نشدن گوشی ؟

چرا گوشی شارژ نمی شود

وقتی گوشی را به شارژر متصل می کنید ولتاژ از شارژر وارد مدار شارژ می شود و مدار شارژ باتری گوشی را با موج PWM که  آی سی شارژ تولید کرده است شارژ میکند.

اگر به هر دلیلی بعد از اتصال شارژر به گوشی ، ولتاژ خروجی توسط آی سی شارژ تامین نشود گوشی شارژ نمی شود.

شارژ نشدن گوشی دلایل زیادی دارد که به ترتیب چند مورد مهم را بررسی میکینم تا بتوانید حل مشکل شارژ نشدن گوشی را خودتان پیدا کنید.

1-کابل شارژ خراب شده است.

هنگام خرید گوشی های هوشمند امروزی تنها یک کابل در کارتن آنها موجود است که هر کابل با توجه به کیفیتی که دارد عمر شخص دارد و بر اثر مرور زمان و نوع استفاده کاربر هر کابل با توجه به کیفیت کابل شارژ یک عمر مشخصی دارد.

یکی از مهم ترین دلایل شارژ نشدن گوشی خرابی کابل گوشی می باشد پس وقتی گوشی شارژ نمی شود اولین مورد که باید بررسی کنید گوشی را با یک کابل دیگر (کابلی که مطمئن هستید سالم است)، تست کنید.

تکنیک نوین

بررسی رابط TYPE C

در گوشی های جدید کابلی که در کارتن گوشی قرار دارد قسمتی که به شارژر وصل می وشد از نوع TYPE C است.

اکثر شارژرهای بازار از USB استفاده میکنند و برای استفاده از شارژرهای قبلی باید از رابط TYPE C به USB استفاده کنیم یکی از خرابی های متداول در شارژ نشدن گوشی این رابط است و معمولا خرابی این رابط بیشتر از خود کابل شارژ است.

حل مشکل شارژ نشدن گوشی

2-شارژر را بررسی کنید

اگر از قبل شارژر مطمئن دارید

هنگامی که از سالم بودن کابل مطمئن شدید شارژر را تست کنید.

اگر از شارژر با کیفیت برای شارژ گوشی استفاده می کنید معمولا این شارژر ها عمر بالایی دارند و مدارهای محافظتی قوی در مقابل نوسنات ولتاژ استفاده می کنند ولی باز هم احتمال خرابی بهترین شارژر ها هم ممکن است باعث عدم شارژ گوشی شود.

پس اگر از سالم بون کابل مطمئن شدید حتما گوشی را با یک شارژر مطمئن هم تست کنید چون خرابی شارژر هم میتواند باعث شارژ نشدن گوشی شود.

3- شوره زدن و کثیفی سوکت شارژ

به قسمتی از گوشی که شارژر به آن وصل می شود سوکت شارژ گفته می شود کثیف بون سوکت شارژ باعث می شود که گوشی دیگر شارژ نشود و این مورد را میتوانید با بررسی ظاهری سوکت شارژ چک کنید.

شارژ نشدن گوشی

4-خرابی سوکت شارژ

مورد دیگر در شارژ نشدن گوشی خرابی سوکت شارژ است.

اگر از تمیز بودن سوکت شارژ مطمئن هستید ممکن مغزی داخل سوکت شارژ شکسته باشد یا ارتباط سوکت شارژ با برد گوشی قطع شده باشد.

که برای بررسی ارتباط سوکت شارژ با برد اصلی باید سوکت شارژ تعویض گردد یا پایه های سوکت شارژ با برد اصلی بررسی شود.

برای این کار باید گوشی باز شود و با تجهیزات مخصوص سوکت شارژ گوشی بررسی شود.

برای این کار باید سراغ افراد متخصص و تعمیرکاران مجرب تعمیرات موبایل که تجهیزات و تخصص  تعمیرات موبایل را دارند مراجعه کنید.

در لینک نحوه تعویض سوکت شارژ در مورد نحوه تعویض سوکت شارژ به صورت کامل توضیح دادیم حتما ببنید (کلیک کنید)

5-خرابی مدار های محافظتی

تمام شرکت های سازنده تلفن همراه برای جلوگیری از خرابی گوشی در مقابل نوسنات ولتاژ مدار محافظتی تا آی سی شارژ دارند که خرابی آنها میتواند باعث عدم شارژ گوشی شود که تعمیرکاران موبایل با بررسی نقشه و مسیر شارژ گوشی و تست قطعات مسیر شارژ این قسمت مدار شارژ گوشی را تعمیر میکنند.

در لینک تعمیر مدار شارژ گوشی حوه تعمیر مدار شارژ گوشی به صورت کامل توضیح دادیم حتما ببیند (کلیک کنید)

6- آی سی شارژ

آی سی شارژ وظیفه مدریت شارژ گوشی را بر عهده دارد، خرابی این آی سی باعث عدم شارژ گوشی می شود. برای عیب یابی آی سی شارژ و تعمیر مدار شارژ گوشی می توان از تکنیک های نقشه خوانی و ولتاژ گیری ایراد آی سی شارژ را پیدا کرد و این قسمت مدار شارژ گوشی را تعمیر کرد.

در لینک آی سی شارژ در مورد آی سی شارژ توضیح دادیم حتما بخوانید (کلیک کنید)

7- مقاومت NTC

باتری گوشی ها معمولا از جنس LI-ION است و مشکل اساسی این باتری ها مشتعل بودن آنها است.(مشکل انفجار باتری های نوت 7 سامسونگ به همین دلیل بود)

شرکت های سازنده برای اینکه گوشی بر اثر دمای بالا آتش نگیرید با کمک سنسور دما که معمولا با کمک مقاومت NTC ساخته می شوند، دمای باتری را کنترل میکنند تا اگر دمای باتری بالا رفت شارژ گوشی متوقف شود.

خرابی این سنسور باعث می شود وقتی ما گوشی را به شارژ متصل کینم به جای شارژ گوشی با پیغام خطای دما مواجه شویم و گوشی دیگر شارژ نشود.

در تعمیر مدار شارژ گوشی با تعویض این قطعه مشکل حل می شود

در لینک سنسور دما در گوشی به صورت کامل در مورد این مقاومت توضیح دادیم حتما بخوایند(کلیک کنید)

8-خرابی باتری

خرابی باتری هم میتواند باعث شارژ نشدن گوشی شود ، اگر ولتاژ اولیه باتری بیش از حد پایین باشد آی سی شارژ دیگر توانایی شارژ باتری را ندارد.

در این مورد اصطلاحا میگویند باتری دچار خواب الکتریکی شده است.

معمولا این مشکل با شوک دادن به باتری حل می شود ولی اگر با شوک دادن مشکل حل نشد باید باتری گوشی را تعویض کرد.

اگر گوشی مدت زمان زیادی خاموش باشد معمولا باتری دچار خواب الکتریکی می شود.

برای شوک دادن به باتری نیاز به منبع تغذیه و تستر باتری  مناسب است که تمام تعمیرکاران موبایل این نوع تجهیزات را در کارگاه خود دارند.

در لینک شارژ کردن باتری با منبع تغذیه شوک دادن باتری را توضیح دادیم حتما بخوانید (کلیک کنید)

9-شارژ کاذب

یکی دیگر از مدار شارژ نشدن گوشی شارژ کاذب است یعنی وقتی گوشی را به شارژر متصل میکینم گوشی علامت شارژ را نشان می هد ولی ملا باتتری شارژ نمی شود.

تعمیرکاران موبایل با استفاده از تستر شارژ مخصوص این مورد را تست می کنند وقتی گوشی را با این دستگاه به شارژر وصل می کنند اگر گوشی شارژ شود تستر شارژ شروع به جریان کشی می کند و تستر شارژ جریان خروجی شارژر را نشان می دهد و تعمیرکار با توجه به میزان جریان خروجی تستر شارژ نشان می دهد که گوشی شارژ می شود یا خیر

شارژ نشدن گوشی

مشکل شارژر کاذب معمولا از آی سی شارژ است البته میتواند از مسیر خروجی آی سی شارژ تا باتری و حتی خرابی خود باتری و کانکتتور باتری هم  باعث مشکل شارژ کاذب شود.

در لینک ابزار تعمیرات موبایل چیست در این مورد کاملا توضیح دادیم حتما بخوانید (کلیک کنید)

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن