۱

منبع تغذیه خوب، چه ویژگی هایی دارد؟

منبع تغذیه
بازدید 4595

منبع تغذیه وسیله است که تقریبا همه ی ما حداقل یکبار با آن سروکار داشتیم. بسیاری از شغل ها از جمله تعمیر موبایل ، تعمیر لپ تاپ، طراحی بردهای الکترونیکی، وابسته به این دستگاه هستند. و یکی از ابزار مورد نیاز در تعمیرات موبایل است از این رو در این مطلب شما را برای خرید یک منبع تغذیه ی خوب، راهنمایی میکنیم.

قبل از خرید منبع تغذیه، از خود یک سوال بپرسید. برای چه کاری به منبع تغذیه نیاز دارید و دقت تا چه اندازه اهمیت دارد؟

منبع تغذیه ها به شکل کلی، به دو دسته ی AC (متناوب) و DC (مستقیم) تقسیم بندی میشوند.

منبع تغذیه AC ، بیشتر استفاده ی تخصصی دارد و در بسیاری از موارد به کار نمی آید اما منبع تغذیه DC، بسیار کاربردی است. ما در این مقاله به منبع DC اشاره میکنیم.

منبع DC به دو دسته ی آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی میشود.

1- منبع آنالوگ

منبع تغذیه آنالوگ

امروزه کمتر از این نوع منبع استفاده میشود. علت آن هم مشخص است، مهاجرت به دنیای دیجیتال

منابع تغذیه آنالوگ، از دقت پایین تری برخوردارند و برای یک سری از کار های پیش پا افتاده و ساده، که نیازی به دقت بالا نداریم، مورد استفاده قرار میگیرند.

پیشنهاد میکنم اگر قصد دارید به صورت نیمه حرفه ای یا حرفه ای وارد زمینه ی الکترونیک شوید، از این منابع استفاده نکنید.

2- منبع دیجیتال

منبع تغذیه دیجیتال دوبل

امروزه تقریبا تمامی منابع، دیجیتال هستند. معمولا منابع تغذیه دیجیتال از دقت بالایی برخوردارند. منابع تغذیه دیجیتال به شکل کلی، به دسته های زیر تقسیم بندی میشوند.

1-   15 ولت _ 2 آمپر

2-   15 ولت _ 3 آمپر

3-   15 ولت _ 5 آمپر

4-   30 ولت _ 3 آمپر

5-   30 ولت _ 5 آمپر

6-   40 ولت _ 3 آمپر

7-   40 ولت _ 5 آمپر

8-   50 ولت _ 3 آمپر

9-   50 ولت _ 5 آمپر

علاوه بر موارد بالا، موارد دیگری نیز وجود دارند که ذکر نشده اند. اما کدام دسته برای شما مناسب هستند؟

اگر قصد دارید وارد زمینه ی تعمیر موبایل ، فبلت یا تبلت شوید، یک منبع تغذیه 15 ولت 3 آمپر، به راحتی جواب کارتان را میدهد.

اگر قصد دارید به صورت حرفه ای وارد چندین زمینه ی الکترونیک مانند تعمیر لپ تاپ، TV، پلی استیشن، ECU خودرو و … شوید، ممکن است این منبع نتواند جواب کارتان را بدهد.

پیشنهاد ما خرید یک منبع تغذیه حداقل 30 ولت 5 آمپر است. البته به شرطی که قصد داشته باشید وارد سایر زمینه های الکترونیک شوید.

توجه داشته باشید در بازار ممکن است با منابع تغذیه دوبل مواجه شوید اما اگر قصد ندارید به صورت حرفه ای به الکترونیک وارد شوید، بهتر است از خرید این نوع منابع صرف نظر کنید.

منابع تغذیه دوبل، در حقیقت دو منبع تغذیه هستند که در یک پکیج قرار گرفته اند و برای استفاده در مدارات خاص مورد استفاده قرار میگیرد.

منابع تغذیه 15 ولت _ 2 آمپر، چندان مناسب برای خرید نیستند.

نشانه های خرید یک منبع تغذیه خوب چیست؟

برای انتخاب بهتر نیاز است که بدانید هر یک از قطعات چه کاربردی دارند. یکی از این قطعات مهم که باید در مورد آن بدانید رله است. رله (Relay) وسیله ای بسیار کاربردی در صنعت برق و الکترونیک است. رله ها در انواع مختلفی وجود دارند، از نمونه های AC و DC گرفته تا خروجی های مختلف با قابلیت کاری و جریان های متفاوت… برای خواندن بیشتر به مقاله رله التکرونیکی چیست مراجعه فرمایید.

1- درصد خطا

درصد خطا یکی از پارامتر های بسیار با اهمیت در خرید منبع تغذیه است.

چگونه متوجه درصد خطای منبع تغذیه شویم؟

ابتدا با یک دستگاه مالتی متر با کیفیت تهیه کنید. میتوانید از مغازه دار درخواست کنید که بهترین مالتی متر را در اختیارتان قرار دهد.

سپس باید منبع را روشن کنید و بر روی ولتاژ خاصی قرار دهید.

دقیقا مانند تصویر زیر:

منبع تغذیه با دقت بالا

در تصویر بالا مشاهده میکنید که منبع تغذیه حدودا 02. ولت خطا دارد.

این منبع از نظر کیفیت در حد قابل قبولی است. در کل منابعی که درصد خطای آن ها، کمتر از 1. ولت است، از کیفیت نسبتا خوبی برخوردارند.

در حال حاضر، منابع تغذیه ای در بازار موجود هستند با خطای کمتر از 0001. ولت. قیمت این منابع بسیار زیاد است اما برای کارهایی بسیار خاص مورد استفاده قرار میگیرند و خرید آنها، چندان کار عاقلانه ای نیست.

یکی دیگر از مباحث بسیار مهم استاندارد مقاومت ها است. اگر می خواهید اطلاعات کاملی راجع به استاندارد مقاومت ها بدست آورید به مقاله  استاندارد مقاومت ها + درصد خطای هر دسته مراجعه کنید.

2- منبع تغذیه را به یک مصرف کننده متصل کنید

اگر تست اول موفقت آمیز بود، بهتر است به سراغ تست بعدی بروید.

در این بخش یک لامپ، مقاومت کم اهم یا هر مصرف کننده ی دیگری را به منبع متصل کنید. تا جای ممکن سعی کنید مصرف کننده، توان بالایی داشته باشد یا به قول معروف وات بالا باشد.

در این مرحله منبع نباید با افت ولتاژ مواجه شود. یعنی بعد از اتصال مصرف کننده به منبع، ولتاژ باید همانی که قبلا بوده، باقی بماند.

اگر منبع نتوانست در برابر این آزمایش، با موفقیت رو به رو شود، بهتر است آن را نخرید. چرا که این آزمایش نشان دهنده ی قدرت و کیفیت منبع تغذیه است.

برای درک بهتر این موضوع شما باید با سلف و کاربرد های آن آشنا باشید. سلف کاربرد های بسیار زیادی در صنعت برق و الکترونیک دارد. مهم ترین وظایف این قطعه عبارتند از: کاهش نویز در مدار، نوسان سازی با کمک سایر قطعات، استفاده در مدارات فیلترینگ و یا … برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کاربرد سلف در مدارات الکترونیکی را مطالعه کنید.

نکته : منابع تغذیه، نمیتوانند در ولتاژ بالا اتصال کوتاه شوند و با افت ولتاژ مواجه نشوند.

فرض کنید قصد خرید یک منبع تغذیه 30 ولت _ 5 آمپر دارید. در این صورت اگر منبع را به یک مصرف کننده متصل کنید و مصرف کننده شروع به جریان کشی 3 آمپری کند، منبع نباید با افت ولتاژ مواجه شود.

اما اگر یک مصرف کننده 4.5 آمپری را به منبع متصل کنید، قطعا با افت ولتاژ شدید رو به رو خواهید شد و این افت ولتاژ کاملا طبیعی است. چرا که منابع تغذیه ی بسیار گران قیمت با این افت ولتاژ رو به رو نخواهند شد.

3- منبع را اتصال کوتاه کنید.

اگر منبع شما 30 ولت _ 5 آمپر است، بهتر است پیچ جریان را تا آخر باز کنید و ولتاژ را بر روی 20 ولت قرار دهید. سپس سیم های منبع را به هم متصل کنید تا منبع اتصال کوتاه شود. در این مرحله، منبع با افت ولتاژ زیادی رو به رو خواهد شد.

برای مثال ممکن است ولتاژ به 4 ولت برسد. در حالت باید بتوانید با تغییر پیچ جریان، جریان را کنترل کنید. اگر با اتصال کوتاه کردن منبع، ولتاژ به صفر رسید و نتوانستید جریان را کنترل کنید، یعنی آن منبع مناسب کار شما نیست.

در بعضی از منابع تغذیه بی کیفیت، با اتصال کوتاه شدن منبع، ولتاژ و جریان هر دو صفر میشود و حتی بعد از جدا کردن سیم ها از یکدیگر، باز هم ولتاژ صفر می ماند و باید منبع را خاموش روشن کرد تا مشکل حل شود. این منابع تغذیه بسیار بی کیفیت هستند و نباید آن ها را خریداری نمود.

یکی از روش هایی که می توانید مطمئن شوید منبع تغذیه سالم است و به خوبی کار می کند این است که آن را تست کنید. اگر نمی دانید چگونه باید منبع تغذیه را تست کنید به مقاله تست قطعات الکترونیکی و مقاومت با مولتی متر مراجعه کرده و آن را تا انتها مطالعه کنید.

در دوره های تعمیرات موبایل فیدار نحوه کار با منبع تغذیه ، تست جریان کشی ، شارژ کردن باتری و هرچیزی که در تعمیرات موبایل نیاز دارید را در بهترین آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز به شما آموزش داده میشود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن