۰

فیوز ( fuse )

فیوز
بازدید 2373

فیوز چیست ؟

قطعه ای است که اگر جریان الکتریکی بیش از اندازه از آن عبور کند ، مدار را فطع می کند .

کاربرد فیوز چیست ؟

اگر جریان بیش از حد از به دلیل نوسانات ولتاژ ، اتصالی در مدار یا به هر دلیل دیگری افزایش یابد باعث میشود که به قطعات دیگر آسیب ببنید.

مثلا در مدار شکل زیر که مربو به مدار شارژ گوشی n73 است اگر در مسیر ورودی شارژ به هر دلیلی اتصالی رخ دهد باعث آسیب رسیدن به آی سی شارژ میشود و در نتیجه هزینه تعمیر گوشی بالا می رود.

فیوز

اما اگر آی سی شارژ توسط این فیوز و دیود زنر محافظ شود هنگام نوسانات ولتاژ جریان تولیدی توسط ولتاژ بالا توسط این فیوز محافظ می شود.

معایب فیوز

ایراد بزرگ فیوز این است که این قطعه یک بار مصرف است یعنی اگر عمل محفظت را انجام دهد باید گوشی باز شود و فیوز توسط قطعه دیگر جایگزین شود.

به همین دلیل در گوشی های امروزی دیگر از فیوز استفاده نمیشود و از قطعات محافظتی جایگزین دیگری استفاده می شود.

نماد فیوز :

این قطعه به صورت smd  در مدار قرار می گیرد . smd قطعه ای است که سری هیچ کدام از پایه هایش به زمین راه نمی دهد

این قطعه معمولا در مسیر ورودی های ولتاژ قرار دارد. ولتاژ ورودی شارژ بستگی به مدل گوشی دارد و ولتاژ ورودی از مسیر کانکتور باتری می باشد. در صورت وارد شدن جریان اضافه به مدار، مسیر خود را قطع می کند.

خرابی این قطعه از نوع اتصال باز می باشد به این صورت که اگر ما دو سیم به هم وصل شده را تصور کنیم و این دو سیم را از یکدیگر جدا کنیم به گونه ای که دیگر به یکدیگر وصل نباشد و اتصالشان کاملا قطع شود. این اتفاق درون قطعه ی فیوز رخ می دهد.

تفاوت فیوز و مقاومت صفر :

دقت کنید مقاومت صفر و فیوز دو قطعه متفاومت هستند و کاربرد متفاوتی دارند و این قطعه را با فیوز اشتباه نگیرید.

در مقاله مقاومت صفر چیست و چه کاربردی دارد در مورد مقاومت صفر به صورت کامل توضیح داده شده است.

ساختار :

فیوز حاوی یک تکه سیم که به راحتی ذوب می شود. اگر جریان عبوری از فیوز خیلی زیاد باشد، سیم گرم می شود تا زمانی که ذوب شود و مدار قطع شود.

تست فیوز :

تست فیوز بسیار راحت است کافی است مولتی متر را بر روی تست بوق قرار دهیم و دو سر پراپ مولتی متر را به فیوز بزنیم اگر بوق زد فیوز الم است در غیر این صورت فیوز خراب است.

تعمیر :

از آنجا که قطعه ی مقاومت فیوزی به صورت سری در مدار قرار دارد، جهت تعمیر این قطعه باید پایه های روی بُرد را از طریق سیم لاکی یا سیم روکش دار تعمیرات موبایل به یکدیگر وصل کنیم و یا اینکه قطعه ی جدیدی با همان مغادیر و ظرفیت قطعه fuse قبلی را جایگزین کنیم.

بهتر است فیوز خراب را با یک فیوز دیگر جایگزین کرد زیرا در صورت سیم کشی فیوز دیگر مدار عمل محافظت را انجام نمیدهد و در صورت نوسانات ولتاز هزینه تعمیر گوشی یا برد الکترونیکی به شدت بالا میرود.

 

تست فیوز با مولتی متر :

برای شناسایی قطعه ی SMD فیوز سوخته ابتدا پس از خاموش شدن مدار، مولتی متر را روی تست بوق قرار می دهیم سپس پراب های مولتی متر را به دو پایه های قطعه متصل می کنیم و باید صدای بوق شنیده شود ( این صدا به دلیل مقاومت بسیار پایین است )، در این صورت سالم می باشد و اگر صدای بوق شنیده نشود و در مولتی متر عدد 1 یا عبارت OL نمایش داده می شود، معیوب می باشد .

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن