۰

انتخاب رشته ، مهم ترین گام زندگی

تصویر پیدا نشد !
بازدید 1554

انتخاب رشته مهمترین گام زندگی هر نفر است. متاسفانه انتخاب رشته نادرست میتواند مسیر موفقیت شما را به کلی تغییر دهد. پس بهتر است در انتخاب رشته ی تحصیلی، بسیار دقت کنید.

اجازه دهید به زبان ساده با شما سخن بگویم.

قبل از انتخاب رشته، باید یک چیز را در نظر بگیرید. اول اینکه قصد دارید در ایران بمانید و همینجا مشغول به کار شوید یا اینکه اگر توانستید، به کشور دیگری مهاجرت کنید.

بعضی از رشته ها بین المللی هستند اما بعضی دیگر، صرفا مختص به ایران هستند و برای مهاجرت، مناسب نیستند.

شما میتوانید از بین رشته های مختلف، به 6 زیر شاخه وارد شوید.

1- ریاضی فیزیک

2- علوم تجربی

3- فنی و حرفه ای

4- کار و دانش

5-تربیت بدنی

6- انسانی

 

از ریاضی فیزیک شروع کنیم.

علوم ریاضیات تقریبا در تمامی رشته ها به کار میرود و میتوان گفت، مادر تمامی رشته ها، ریاضی فیزیک است.

اگر وارد رشته ی ریاضی شوید، باید حدود 4 سال درس بخوانید که به سال آخر میگویم پیش دانشگاهی. اگر وارد رشته ی ریاضی بشوید، هر روز و هر روز با ریاضیات سروکار خواهید داشت. بعضی از دروس شما در آینده به کارتان می آید اما بسیاری از دروس نیز، هرگز به کارتان نخواهد آمد.

 

هرچند در گذشته، .ورود به دانشگاه برای ریاضی فیزیک، قدری دشوار بود اما امروزه دیگر با این مشکل رو به رو نیستیم. زمانی که قصد شرکت در کنکور دارید، میتوانید انواع رشته های تحصیلی را انتخاب کنید. از کامپیوتر گرفته تا رشته ی زبان و … برای همین موضوع، این رشته طرفداران خاص خود را دارد. اما به این موضوع مهم، بسیار باید توجه کرد.

افرادی که وارد رشته ی ریاضی میشوند، عملا از نظر کار عملی، در سطحی بسیار پایینی قرار دارند و به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر رشته ها نیستند. هرچند ریاضیات و محاسبات افرادی که در این رشته تحصیل کردند، بسیار عالی است، اما اگر فارق التحصیل های این رشته، مثلا وارد رشته ی مکانیک، برق یا کامپیوتر شوند، اطلاعات خاصی نمیتوانند کسب کنند.

رشته ی ریاضی، رشته ی بسیار خوبی است اما پیشنهاد میکنم اگر قصد داشتید در زیر شاخه های مهندسی این رشته وارد شوید، حتما در دوره های فنی و حرفه ای یا سایر دوره های خارج از دانشگاه، شرکت کنید تا پایه ی کار عملی شما نیز، قوی شود.

 

 

رشته ی تجربی

من شخصا اسم این رشته را، رشته ی مرگ میگذارم. علت آن هم این است که، بسیاری از افرادی که وارد این رشته میشوند، متاسفانه نمیتوانند به رشته ی دلخواه خود، که پزشکی است برسند. رشته ی تجربی، پر طرفدار ترین رشته، در میان 6 رشته ی بالاست.

کنکور این رشته، تقریبا بین 700 هزار نفر، هرساله برگزار میشود. از این 700 هزار نفر، تقریبا 1000 نفر میتوانند به هدف خود برسند. یعنی 699 هزار نفر، پشت در بسته میمانند.

یعنی از هر 700 نفر، تنها 1 نفر میتواند به خواسته ی خود برسد.

دوست من باور کن همه چیز پزشکی نیست. بسیاری از مردم، در سایر رشته ها موفق شدند به درآمد های فوق العاده ای برسند. چند پزشک در لیست میلیاردهای دنیا میبینید؟

انتخاب رشته مسئله ای بسیار حیاتی است و نباید در آن اشتباه کنید. چرا که به شدت پشیمان میشوید. اگر از رشته ی پزشکی در دانشگاه بگذریم، میتوانید به رشته ی پرستاری وارد شوید. رشته ی پرستاری، علوم آزمایشگاهی، گیاه پزشکی و … از زیر شاخه های نسبیتا خوب این رشته هاستند.

اگر موفق نشوید به دانشگاه های دولتی ورود پیدا کنید، در دانشگاه های آزاد، هزینه ها بسیار بالاست. برای مثال اگر در دانشگاه آزاد، پزشکی بخوانید، تقریبا هر ترم 24 میلیون یا حتی بیشتر، باید هزینه کنید. در رشته ی پرستاری کمی کمتر.

هرچند پزشکان ایرانی در کار خود، بسیار مهارت دارند اما متاسفانه باید بگویم که مدارک رشته ی پزشکی یا پرستاری در خارج از ایران، مورد تایید بسیاری از کشورها نیست.

اگر قصد مهاجرت کاری به کشور دیگری دارید، توجه کنید که پس از ورود به آن کشور، باید مجددا در آزمون های آن کشور شرکت کنید یا دوره های کوتاه مدتی را در آنجا آموزش ببینید.

من قصد ندارم شما را از ورود به این رشته، دلسرد کنم اما بهتر است حقیقت را ببینیم.

انتخاب رشته ی تجربی، چندان مناسب نیست

 

رشته ی فنی و حرفه ای

در انتخاب رشته، حتما به فنی و حرفه ای فکر کنید.

کسانی که به کار عملی علاقه مند هستند، بهتر است وارد این رشته شوند. رشته های فنی و حرفه ای تنوع زیادی دارند. از معروف ترین رشته های فنی و حرفه ای میتوان به برق، کامپیوتر، الکترونیک، مکانیک، عمران، ساخت و تولید، معماری و متالوژی اشاره کرد. رشته های فنی و حرفه ای بیشتر، کار عملی انجام میدهند. هرچند در کنار آن، مباحث تئوری را میخوانند. این موضوع باعث میشود که افرادی که در رشته های فنی، فارق التحصیل میشوند، چه از بعد تئوری و چه عملی، در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشند. فارق التحصیلان این رشته، حتی با مدرک دیپلم، میتوانند وارد بازار کار شوند.

یکی از مشکلات این رشته، پایه ی ریاضی ضعیف است. در دانشگاه، معمولا با مشکل ریاضیات روبه رو میشوند اما خارج از دانشگاه، در محیط کار، هرگز آن ریاضیات به دردشان نخواهد خورد.

ورود به دانشگاه برای رشته های فنی، به مراتب راحت تر از سایر رشته هاست. امروزه تقریبا تمامی افرادی که وارد این رشته میشوند، میتوانند به دانشگاه دولتی، آن هم در شهر خودشان، راه پیدا کنند.

پس در انتخاب رشته، به فنی و حرفه ای توجه ویژه ای داشته باشید.

 

آموزش تعمیر موبایل با مدرک بین المللی (کلیک کنید)

 

رشته ی کارودانش

این رشته، شباهت زیادی به فنی و حرفه ای دارد. با این تفاوت که فارق التحصیلان این رشته، معمولا قادر به ادامه تحصیل از مقطع دیپلم به بالا نیستند. اگر وارد رشته ی کار و دانش شوید، هرگز با ریاضیات سروکار نخواهید داشت مگر اینکه وارد دانشگاه شوید.

رشته ی کار و دانش، بسیار عملی است و کمتر با دروس تئوری سر و کار دارید اما قبولی در دروسی مانند فارسی، تاریخ و … اجباری است.

رشته ی کار و دانش نزدیک به 700 زیر شاخه دارد. برای مثال، رشته ی تعمیر موبایل یکی از آن رشته هاست.

افرادی که وارد کار و دانش میشوند، برای ورود به دانشگاه، باید با بچه های فنی و حرفه ای رقابت کنند.

چون بچه های فنی و حرفه ای به مراتب قوی تر از کار و دانش هستند، معمولا کار و دانشی ها نمیتوانند وارد دانشگاه شوند. معمولا اگر وارد دانشگاه هم شوند، نمیتوانند از آن فارق التحصیل شوند. پس پیشنهاد میکنم به این رشته وارد نشوید.

 

تربیت بدنی

این رشته در ایران، چندان شناخته شده نیست اما رشته ی خوبی است. در این رشته، به سلامت جسم و میزان قد، اهمیت زیادی داده میشود و برای ورود به این رشته، باید چند آزمون ورزشی دهید. رشته ی تربیت بدنی، آینده ای روشن دارد به خصوص اگر وارد یک رشته ی خاص شوید و آن را ادامه دهید. معمولا فارق التحصیلان این رشته، یا در مدارس مربی تربیت بدنی میشوند یا در باشگاه های ورزشی، مربی میشوند.

 

6- انسانی

رشته ی انسانی جزوه آن دسته از رشته هایی است که در آن، خبری از ریاضیات پیچیده نیست. رشته هایی انسانی، زیرشاخه های خوبی دارند. از وکالت گرفته تا تاریخ از زیر شاخه های انسانی هستند.

کسانی که وارد این رشته میشوند، معمولا حافظه ی خوبی دارند. چرا که حفظ کردن کلمات و جملات، هنر این رشته است.

فارق التحصیلان این رشته، بیشتر در کار های دولتی مشغول به کار میشوند، صد البته که برای همه، این گونه نیست.

برای مثال مربی پرورشی یا ادبیات و تاریخ، همه از فارق التحصیلان این رشته ها هستند.

بیشتر زیر شاخه های رشته ی انسانی، در داخل کشور مشغول به کار میشوند. چرا که دروسی مانند فلسفه، مناسب برای مهاجرت نیستند.

 

انتخاب رشته مسئله ای بسیار مهم است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. متاسفانه افراد زیادی را میشناسم که به خاطر احساسات و انتخاب رشته ی نامناسب، در زندگی، شکست سنگینی خوردند. پیشنهاد میکنم با افراد مختلف در رشته های مختلف مشورت کنید. تا مسیر زندگی را به درستی طی کنید.

دانلود شماتیک ، سالوشن ، فایل فلش و دامپ (کلیک کنید)

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن