رشته ی الکترونیک و زیر شاخه های آن، چطور است؟

رشته ی الکترونیک
بازدید 19602

آیا با رشته ی الکترونیک آشنایی دارید؟

انتخاب رشته مسئله ای است که میتواند مسیر زندگی ما را به کلی تغییر دهد. قبل از انتخاب رشته، باید توجه داشته باشید، دنیا به چه رشته هایی نیاز بیشتری دارد.

امروزه کشورهای پیشرفته ی دنیا، نیاز شدیدی به مهندسین به خصوص در رشته های کامپیوتر ، برق و مکانیک دارند. اگر در هر یک از زیر شاخه های این رشته ها وارد شوید، احتمال بیکار ماندن شما تقریبا صفر است. از همه مهم تر اینکه در این سه رشته با سرمایه ای نه چندان زیاد میتوانید برای خودتان کارآفرینی کنید و نیازی ندارید به استخدام شدن.

از آن جایی که رشته ی بنده الکترونیک است. امروز مایلم درباره ی این رشته بیشتر صحبت کنم.

الکترونیک یکی از زیر شاخه های رشته ی برق است. رشته ی برق زیر شاخه های زیادی دارد که الکترونیک یکی از آن هاست. برای ورود به این رشته، دو راه وجود دارد.

یک راه از طریق رشته ی ریاضی است و راه دیگر از طریق هنرستان است. اگر از طریق رشته ی ریاضی فیزیک وارد الکترونیک شوید، از نظر محاسبات و … در سطح بسیار خوبی قرار خواهید داشت و حل مسائل، برای شما چندان سخت نخواهد بود. اما از نظر عملی، در رشته ی ریاضی فیزیک بسیار ضعف خواهید داشت.

اما در هنرستان اگر به سمت فنی حرفه ای بروید. از نظر کار عملی در سطح بسیار خوبی قرار خواهید داشت اما در حل مسائل و ریاضیات کمی ضعیف ظاهر میشوید.

من در هنرستان درس خواندم و از محیط هنرستان بسیار رضایت دارم. متاسفانه اکثر مردم فکر میکنند، هنرستان برای دانش آموزان ضعیف است و دبیرستان برای دانش آموزان باهوش و زرنگ. اما واقعیت ماهیت این دو است و این حرف ها را کاملا نشنیده بگیرید.

در هنرستان حداقل 2 روز تا 3 روز در هفته کار کارگاهی و عملی دارید و نکته ی مهم تر این است که همزمان با خواندن دروس تئوری، کار عملی در هنرستان انجام میدهید و این بسیار عالی است.

در هنرستان بسیاری از دروس رشته ی الکترونیک با رشته ی مخابرات دریایی و برق یکی است اما در دانشگاه زیر شاخه ها بیشتر میشود.

رشته ی الکترونیک دارای چندین زیر شاخه است.

1- ادامه ی رشته ی الکترونیک در دانشگاه

اگر وارد این رشته در دانشگاه شوید، به نوعی ادامه ی همان هنرستان است. پیشنهاد بنده ادامه ی رشته ی الکترونیک در دانشگاه تا مقطع لیسانس است.

2- کنترل و ابزار دقیق

این رشته بیشتر کاربرد صنعتی دارد و اگر وارد این رشته شوید، میتوانید بعدها در کارخانجات یا پتروشیمی ها و … مشغول کار شوید و همانطور که از نام این زیر شاخه مشخص است، بیشتر مرتبط با کنترل دستگاه ها و مانیتورینگ آن هاست

3- ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)

این زیر شاخه ی رشته ی الکترونیک در حقیقت تشکیل شده از کامپیوتر، مخابرات و الکترونیک. عملا نزدیک ترین زیر شاخه ی الکترونیک به کامپیوتر، همین ICT است.

4- مهندسی پزشکی

از سه طریق تجربی، فنی و ریاضی میتوانید وارد این رشته شوید. مهندسی پزشکی مربوط به طراحی تعمیر و ساخت لوازم پزشکی است. البته نه هر وسیله ای. تنها وسایلی که در ارتباط با الکترونیک باشند.

5- برق قدرت

این زیر شاخه بیشتر برای ولتاژ های 110 ولت به بالا است که الکتروتکنیک، باز هم زیر شاخه های متعددی دارد.

درست تصمیم بگیرید چون وارد هر زیر شاخه که شوید، دیگر در همانجا باید مشغول به کار شوید. رشته ی الکترونیک و کامپیوتر، بسیار نزدیک به هم هستند اما اگر درباره ی بازار کار صحبت کنیم، قطعا باز کار کامپیوتر بهتر از الکترونیک است.

بعضی ها میگویند الکترونیک یا کامپیوتر دیگر خوب نیست و افراد زیادی وارد این رشته ها شده اند و همه بیکارند اما باید به این دوستان بگویم. آن کسی که در رشته ی الکترونیک ، کامپیوتر یا آموزش تعمیرات موبایل شیراز بیکار باشد، یا خودش نمیخواهد کار کند یا اینکه سواد کافی در این رشته ندارد. پس لطفا به این حرف ها توجه نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. عباس گفت:

    سلام از طریق رشته الکترونیک در فنی با مدرک فنی حرفه ای میشه رفت تو نیرو هوای تعمیرات هواپیما

    1. یه مهندس گفت:

      باید برید دانشگاه افسری

    2. رضا گفت:

      سلام
      رشته مهندسی پزشکی مگه از طریق هنرستان هم میشه ؟؟

      1. امیرحسین گفت:

        بله
        تا دو سال پیش در هنرستان های محدودی رشته تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی برگزار میشد

  2. محمدحسین گفت:

    سلام میخواستم بدونم فنی حرفه ای رشته برق صنعتی داره؟ خودش رشته جداست یا زیرشاخه الکتروتکنیک؟

    1. حسین ابراهیمی گفت:

      سلام تا اونجایی که من میدونم باید برید الکتروتکینک و بعد از دیپلم برید برای زیر شاخه های دیگه مثل برق صنعتی، ابزار دقیق و …

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن