۰

دیاک یا دایاک (Diac) چیست؟

دیاک
بازدید 3214

دیاک چیست و چگونه عمل میکند؟

دیاک در حقیقت یک قطعه ی الکترونیکی است که بیشتر در ولتاژ های بالا، مورد استفاده قرار میگیرد. قبل از اینکه به این قطعه بپردازیم، باید درباره ی دیود، اطلاعاتی داشته باشید. اگر درباره ی دیود اطلاعات خاصی ندارید، پیشنهاد میکنم ابتدا مطالب زیر را مطالعه کنید.

دیود زنر چیست و چگونه در مدار استفاده میشود؟ دیود زنر نوع خاصی از دیود است که بر خلاف دیود معمولی، نه تنها اجازهٔ عبور جریان از آند به کاتدمی‌دهد، بلکه در جهت معکوس، زمانی که ولتاژ از حد معینی موسوم به «ولتاژ زنر» فراتر رود، نیز جریان را عبور می‌دهد.(برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید)

مشاهده : تفاوت دیود شاتکی و شاکلی

دیود در حقیقت قطعه ای است که از یک طرف جریان الکتریکی را عبور میدهد و از طرف دیگر عبور نمیدهد. تصویر زیر نمایانگر عملکرد دیود است.

به نمودار بالا دقت کنید. اگر ولتاژ به میزان لازم برسد (حدود 0.6 ولت برای دیود های سیلسیومی و حدود 0.2 ولت برای دیود های ژرمانیومی)، جریان الکتریکی از دیود عبور میکند و در نتیجه جریان الکتریکی برقرار میشود. حال اگر جریان دیود را در بایاس معکوس قرار دهیم، هیچ جریانی از دیود عبور نمیکند و اگر این ولتاژ خیلی زیاد باشد، باعث سوختن دیود میشود. که در تصویر بالا با Breakdown مشخص شده.

اما به سراغ دیاک برویم.

نام دیگر این قطعه، دیود جریان متناوب است. توجه داشته باشید که بر خلاف دیود معمولی، دیاک جهت ندارد. به نمودار این دیود دقت کنید.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، تا ورودی دیاک به 30 ولت نرسد، تقریبا جریانی از این قطعه عبور نمیکند یا شاید بهتر باشد بگوییم جریان بسیار کمی عبور میکند. و وقتی به ولتاژ شکست برسد، افت ولتاژ دو سر ان، به شدت کاهش میابد و در نتیجه جریان الکتریکی از آن عبور میکند.

نکته ی جالب تر این است که، این قطعه جهت ندارد در نتیجه در بایاس معکوس نیز، دقیقا همین اتفاق برای دیاک خواهد افتاد.

از این قطعه برای فعالسازی ترایاک نیز استفاده میشود. معمولا از این قطعه در جریان DC استفاده نمیشود و بیشتر در مدارات AC مورد استفاده قرار میگیرد.

با توجه به ولتاژ شکست، باید این قطعه خریداری شود و برای تست آن نیز، باید مالتی متر را بر روی حالت اهم قرار داد و از هر دو طرف، مقاوت بی نهایت (همان O.L) بر روی مالتی متر ظاهر شود.

مهمترین خاصیت دیاک، فعالسازی لحظه ای قطعاتی همانند تریستور و ترایاک است اما خروجی سوزنی شکل این قطعه، میتواند به ما کمک کند که از این دیاک در مداراتی همچون دیمر یا کنترل کننده های سرعت موتور و … استفاده کنیم.

در تصویر زیر نماد دیاک را مشاهده میکنید.

در ویدیو زیر، نحوه ی قرار گرفتن دیاک در مدار و عملکرد آن را مشاهده میکنید.

 

این دیود در برد موبایل هم کاربرد دارد که نحوه عیب یابی و تعمیر این دیود در برد موبایل در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار آموزش داده میشود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن