۰

گوشی هایی که نباید خرید + گوشی هایی که باید خرید

گوشی هایی که نباید خرید
بازدید 2473

در این مقاله قصد داریم صادقانه و بی تعارف به شما بگوییم چه گوشی هایی نخرید و چه گوشی هایی بخرید. نه طرفدار برند خاصی هستیم و نه با برندی مشکل داریم. در این مقاله تنها واقعیت را بیان میکنیم.

 

1- تعمیر پذیری

گوشی هایی که نباید خرید تعمیر پذیری

گوشی هایی که از نظر تعمیر پذیری امتیاز خوبی کسب نمیکنند، قطعا در لیست گوشی هایی که نباید خرید قرار میگیرند. پس بهتر است قبل از خرید گوشی، سری به وبسایت ifixit بزنید و ببینید امتیاز تعمیر پذیری گوشی که قصد خرید آن را دارید، چقدر است. برای مثال به طور میانگین ال جی و هوآوی امتیاز 8 از 10، آیفون امتیاز 7 از 10 و سامسونگ 4 از 10 را از این سایت دریافت کردند اما در کنار این شرکت ها، شرکتی مانند HTC در مدل HTC One تنها 2 از 10 را از این سایت دریافت نمود.

این امتیازات نشان میدهد که بیشتر گوشی های هوآوی، آیفون ها و ال جی از نظر تعمیر پذیری، در رتبه ی خوبی قرار دارند اما در مقابل، شرکت های سامسونگ و یا HTC از نظر تعمیر پذیری در رتبه ی خوبی قرار ندارند. اما این اولین پارامتر است. بهتر است از زوایای دیگر نیز، به این قضیه نگاهی داشته باشیم.

2- فراوانی قطعات موبایل در صورت نیاز به تعمیر

گوشی هایی که نباید خرید کمبود قطعات

هرچند زمانی که یک گوشی را خریداری میکنید، هرگز به خراب شدن آن فکر نمیکنید اما خراب شدن موبایل غیر ممکن نیست.

اگر قطعات موبایل در بازار موجود نباشد، به راحتی میتوان آن گوشی را در لیست گوشی هایی که نباید خرید قرار داد.

در حال حاضر بیش از 12 میلیون نفر در ایران صاحب گوشی های اپل هستند و برند هایی همچون سامسونگ و هوآوی، طرفدارانی حتی بیشتر از اپل در ایران دارند. فرض کنید شما قطعه فروش باشید. آیا حاضرید قطعه ای از موبایل را در انبار نگهداری کنید که شاید تا 2 سال به فروش نرسد؟

پس هرچقدر گوشی خاص تر باشد، قطعات آن کمتر و همچنین گرانتر خواهد بود.

3- سیستم عامل

گوشی هایی که نباید خرید سیستم عامل

در حال حاضر سیستم عامل های قالب در بازار تلفن همراه اندروید و iOS هستند و سایر سیستم عامل ها عملا کارایی ندارند. پس بهتر است از این دو سیستم عامل خارج نشوید. برای مثال هرگز به سمت سیستم عامل بلک بری یا ویندوز فون و … نروید. چرا که بعدها با نصب بسیاری از نرم افزار های کاربردی، دچار مشکل میشوید.

 

در بخش بالا به مدل خاصی اشاره نکردیم اما در ادامه به سراغ چند مدل گوشی که اگر آن ها را بخرید، با چالشی جدی رو به رو میشوید، میرویم.

1- HTC نخرید

گوشی هایی که نباید خرید HTC

در گذشته شرکت HTC از برترین تولید کنندگان تلفن همراه بود اما متاسفانه امروزه در لیست گوشی هایی که نباید خرید قرار میگیرد.

تولیدات شرکت HTC نسبت به گذشته، بسیار کمتر شده و هرچند هنوز شاهد گوشی هایی از این شرکت هستیم اما عملا HTC یک کمپانی ورشکسته است.

تعمیر پذیری گوشی های HTC پایین است و قطعات آن ها تقریبا یافت نمیشود در کنار این موارد به خرابی زیاد این برند باید اشاره کرد. مثلا خرابی زیاد IC حافظه و یا دوربین باید اشاره کرد.

ناگفته نماند که این برند طرفداران خاص خود را دارد. معمولا طرفداران HTC به هیچ عنوان مایل نیستند برند خود را عوض کنند و …

2- سری Y هوآوی

گوشی هایی که نباید خرید هوآوی سری Y

هرچند سری Y هوآوی طرفداران زیادی در ایران دارد اما حداقل در مدل های 2017 این گوشی ها میتوان گفت خرابی IC حافظه یا همان IC هارد زیاد است (زیاد به معنی فاجعه).

اگر عادلانه بخواهیم قضاوت کنیم باید بگوییم که سری P و Mate هوآوی هرگز مانند سری Y این کمپانی نبوده و نیستند. اما خرابی در گوشی های ارزان قیمت این کمپانی چینی، بسیار زیاد است.

ما شاهد خرابی کمتر در کمپانی های رقیب مانند سامسونگ بوده ایم.

3- لنوو و ایسوس

گوشی هایی که نباید خرید لنوو

لنوو کمپانی نام آشنایی است. این شرکت در ضمینه ی تولید لپ تاپ فعالیت خوبی دارد و طرفدارن زیادی پیدا کرده اما در ضمینه ی تولید گوشی، هرگز حرفی برای گفتن ندارد. حتی نمایشگر های گوشی های این کمپانی در بازار موجود نیست چه برسه به IC ها و … . بیشترین خرابی گوشی های لنوو و ایسوس در بخش شارژ است و در بعضی موارد دیده شده که حتی کابل شارژ ذوب شده است.

گوشی هایی که نباید خرید ایسوس

اجازه دهید کمی منصف باشیم. هرچند گوشی های تولیدی توسط این کمپانی ها چندان با کیفیت نیستند اما این دو کمپانی در زمینه ی تولید لپ تاپ بسیار قدرتمند عمل کردند. ناگفته نماند که تبلت های تولید شده توسط این کمپانی ها، نسبت به تبلت های چینی بی کیفیت، بهتر هستند. اگر چه کیفیت تولیدات این کمپانی ها به پای سامسونگ و اپل نمیرسد اما نسبت به قیمت آن ها، ارزش خرید دارند.

4- LG

گوشی هایی که نباید خرید LG

راستش را بخواهید، من طرفدار برند LG هستم آن هم فقط به یک دلیل است فقط نوآوری.

اما متاسفانه LG بعد از شکستی که در G5 متحمل شد، مانند دیگر کمپانی ها شروع به کپی برداری کرد.

گوشی های تولید شده توسط کمپانی LG در گذشته بسیار خوب و با کیفیت بودند اما امروزه اینگونه نیست.

برای مثال LG G4 با مشکل خرابی متعدد IC حافظه رو به رو است.

سری گوشی های K این کمپانی رسما یک فاجعه هستند به شکلی که خرابی آن ها بسیار زیاد است.

خرابی IC حافظه در گوشی های LG کاملا قابل لمس است.

از مشکلات IC حافظه که عبور کنیم، باید به مشکلات نرم افزاری آن اشاره کرد.

اگر کاربر حرفه ای نباشید، در سال حداقل 3 یا 4 بار نیاز به فلش کردن گوشی پیدا خواهید کرد.

واقعا علت را نمیدانم اما گوشی های ال جی از نظر امنیت در سطح بسیار پایینی قرار دارند.

طرفداران LG ببخشید !!! اما این گوشی نیز، همانند گوشی های بالا درلیست سیاه گوشی هایی که نباید خرید قرار میگیرند.

5- سونی

گوشی هایی که نباید خرید سونی

سونی از کمپانی های به نام تولید کننده ی دوربین، کنسول بازی و … است. گوشی های تولید شده توسط این کمپانی از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار داشته و دارند. از نظر نرم افزاری و امنیت قطعا از سایر گوشی های اندرویدی، عملکرد بهتری از خود نشان داده اند.

از نظر تعمیر پذیری هم باید گفت که سونی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. پس چرا سونی باید در لیست گوشی هایی که نباید خرید قرار گرفته باشد؟

حضور کمپانی سونی در بازار تلفن همراه نسبت به گذشته بسیار کمرنگ شده. همین امر باعث میشود که قطعات برای مدل های جدید این کمپانی مانند گذشته وجود نداشته باشد.

بهتر است به جای گوشی های این کمپانی، به سراغ کنسول بازی این شرکت، یعنی پلی استیشن بروید.

امیدوارم بی طرفی ما در این مقاله برای شما اثبات شده باشد.

نظر شما چیست؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن