۰

گوگل گلس ؛ چیست و چگونه کار میکند؛

بازدید 3301

گوگل گلس

گوگل گلس

گوگل گلس یکی از جذاب‌ترین و در عین حال بحث‌برانگیزترین پروژه‌های سخت‌افزاری هست که شرکت گوگل روی آن کار میکند؛ گجتی پوشیدنی که دارای صفحه نمایش خیلی ریز در اندازه چشم بوده و با توجه به تمامی قابلیت‌هایی که در آن تعبیه شده می‌تواند تجربه‌ای متفاون در دنیای فناوری به شمار می‌آید. اما این وسیله چگونه کار می‌کند و چطور تصاویری شفاف ارائه ‌می‌دهد؟

مثلا تصور کنید در حالیکه رانندگی می‌کنید و یک عینک به چشم دارید، بدون گوشی موبایل، با همکار خود صحبت می‌کنید و راهنما و اطلاعات مربوط به آدرس مکان مورد نظر شما نیز که از طریق اینترنت دریافت شده، بر روی عینک‌تان نقش می‌بندد. اگر به یاد فیلم‌های تخیلی مانند ترمیناتور و ابزارهای پیچیده افتادید، بی‌راه نرفته‌اید. این همان پروژه‌ای است که گوگل آنرا توسط یک تیم اختصاصی سه نفره آنرا عرضه کرد. مفتخریم اعلام کنیم یکی از اعضای این تیم ایرانی است.

اساساً مهم‌ترین قسمت این گجت، صفحه نمایش آن است؛ یک منشور هوشمند که پروژکتور کوچکی از پشت، تصاویر را بر آن می‌تابد. و این تصاویر همان چیزی است که شبکیه چشم بر روی آن متمرکز می‌شود.

این ترکیب پروژکتور مینیاتوری و منشور به عینک اجازه می‌دهد تصاویر را بر روی محیط پیرامونی تشکیل دهد. و با زاویه‌ای که این منشور با چشم دارد، تصویر نهایی بر روی بخش انتهایی چشم که گیرنده‌ها‌ی بینایی در آن جای دارد تشکیل می‌شود و در نهایت تصویر مذکور توسط اعصاب بینایی به مغز هدایت می‌شود

آنچه از طریق گوگل گلس مشاهده می‌شود، تصویری حدودا 25 اینچی است که در فاصله حدودا دو و نیم متری از چشم شما نمایان در محیط اطراف است.

همچنین با گفتن کلید واژه “ok glass” نیز بیشتر از سایرین مواجه خواهید شد. چرا که بعد از انجام هر فرآیند یا وظیفه ای که به آن محول می‌کنید، این پیام ظاهر می‌شود. شیوه فعال سازی عینک نیز بسیار زیرکانه طراحی شده و به دو روش فشردن گوشه عینک (لمسی) یا تکان دادن سریع سر به سمت بالا (حرکتی) امکان پذیر است. روشن بودن صفحه بیانگر آن است که عینک در حالت آماده باش و پاسخ به دستورات صوتی یا لمسی شما می‌باشد.

تکنیک نوین

  • عکاسی و فیلم برداری با دوربینی با کیفیت 5 مگاپیکسل
  • جستجو در گوگل
  • برقراری و پاسخگویی تماس و ارسال و دریافت پیامک ها و به زودی چک کردن شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر و گوگل پلاس
  • مسیریابی
  • واقعیت افزوده
  • دیدن نتایج زنده فوتبال و ورزش های دیگر
  • و …

در همه حال و حالتی میتوانید از گجت اسمارت گوگل گلس برای مصارف بالا استفاده کنید ولذت ببرید بدون آن که خللی در کارهای روزانه شما ایجاد کند.

تکنیک نوین

حتی برای اینکه مثلا در حین رانندگی نخواهیم مرتب به نقشه کوچکی که کنار چشممان هست نیاز پیدا نکنیم ، گوگل یک بلندگو که با فناوری خاص ارتباط غیرمستقیسم استخوانی هم کار میکند برای ما شنیدن صدای گوگل گلس را که آدرس مسیر یا متنی را که میخواهیم بخوانیم با صدایی آرام درحدی که حتی نفر کناری مان هم نمیشنود مسّیر خواهد کرد.ناگفته نماند که وزن این نعینک حتی از یک عینک آفتابی هم کم تر میباشد!

البته اگر میخواهید با گوگل گلس در حین رانندگی کار کنید و از آن در رانندگی و مسیر یابی یا غیره کمک بگیرید باید حتما مراقب گوشی همراه خود که به گلستان متصل است، باشید!تا کسی با شما شوخی نکند وو موجب حواس پرتی شما نشود.

 

گوگل گلس در لابلاتوار سری Google X که تمام تحقیقات عجیب و غریب گوگل هم در آن انجام می‌شود، راه اندازی شده و سه دانشمند گوگل به نام‌های بابک پرویز ، استیو لی و سباستین ترن، مستمرا بر روی آن کار می‌کنند.

 

گوگل گلس

گوگل در انتخاب این دانشمندان نیز وسواس خاصی به خرج داده است. یکی از افرادی که روی این مسئله کار کرده نیز دکتر بابک پرویز، تحصیل‌کرده دانشگاه شریف و میشیگان و نفر اول جشنواره خوارزمی است . ایشان بر روی ایده دستیابی به واقعیت افزوده با لنزهای تماسی که در تصویر هم مشاهده میکنید کار کرده اند.و جدیدا به شرکت آمازون نیز پیوسته اند. استیو لی نیز یکی از تولیدکنندگان سرویس Latitude گوگل است. سباستین ترن نیز مدیر آزمایشگاه هوش‌مصنوعی دانشگاه استنفورد می‌باشد.

اگر هنوز عملکرد این عینک را باور نکرده‌اید می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید. این ویدئو در واقع فردی را نشان می‏‌دهد که صبح از خواب بیدار می‏‌شود، عینک گوگل خود را به چشم می‏زند و در حین صرف صبحانه برنامه‏ کاری روزانه و قرارهایش در مقابل چشمانش نمایان می‏‌شوند، قبل از بیرون رفتن از خانه، از پنجره خیابان را نگاه می‏‌کند و فورا گزارش آب و هوای روز در مقابل چشمانش ظاهر می‌شود، اطلاعات مسیر همانند یک مسیریاب GPS در جلوی چشمانش به روز می‌شوند و در عین حال، با دوستان خود نیز به وسیله‏ پیام‏های الکترونیکی گفت‏وگو می‏‌کند. «بریجیت کاری» یکی از مدیران ارشد Cnet می‌گوید:

ویدئوی گوگل درباره تمامی چیزهای جذابی حرف می‌زند که شما می‌توانید در زندگی روزمره خود و برای ارتباط با دوستانتان به کار گیرید اما چیزی که درباره‌اش حرف زده نشده، علاقه‌ای است که شرکت‌ها به تبلیغات توسط آن دارند. مثلا اگر در جستجوی خرید یک لباس باشید، دوربین بتواند به شما بگوید که این محصول کجا به فروش می‌رسد.

از جمله کارهای دیگری که با این عینک می‌توان انجام داد:

  • در ابتدای روز کارهایی را که در طول روز باید انجام داد، را دید.
  • با نگاهی به بیرون از در یا پنجره، گزارش وضعیت آب و هوا را مشاهده کرد.
  • به راحتی با دوستان قرار ملاقات گذاشت.
  • به صورت صوتی دستور صادر کرد، یا پیام گذاشت تا به صورت متن ارسال شود.
  • با محیط پیرامون تعامل کنیم و مثلا بعد از دیدن پوستر یک فیلم یا کنسرت، بلیط آن را به صورت آنلاین بخریم.
  • عکس و ویدئو هایی را که میگیریم به سرعت انشر کنیم و یا با دوستانتان ویدئو چت کنید.

بصورت کلی شما می‌توانید به وسیله گوگل گلس کارهایی را انجام دهید که مثلا قبلا برای انجام هر‌کدام، از سرویس یا دستگاه خاصی استفاده می‌کردید. برای این کارها تنها کافیست به اطراف نگاه کنید و اطلاعات آن نقطه و مکان جلوی چشمان شما روی مانیتور نمایش داده خواهند شد، سپس به وسیله صوت و یا نگاه کردن، انتخاب‌ها صورت می‌گیرند.

  • خرید و فروش املاک
  • گذاشتن و شرکت در قرار های ملاقات بیزینسی
  • صنایع گردشگری
  • بازاریابی و خرید و بازار خرده فروشی
  • همچنین بنابر اعلام دانشگاه ایالتی اوهایو، در آینده پزشکان همچنان می‌توانند با استفاده از دستورات صوتی تصاویر اشعه‌ی ایکس، MRI، گزارشات پاتولوژی یا سایر اطلاعات بیمار خود را بصورت زنده از طریق گوگل گلس با سایر همکاران خود در همه نقاط جهان به اشتراک بگذارند.

 

این گجت هم‌کنون نیز به تعدادی از کارکنان گوگل برای آزمایش داده شده و در آینده که بهتر و بهینه تر قرار است شود و در اختیار توسعه‌دهندگان گیرد. سال های پیش نیز گوگل اعلام کرد علاقه‌مندان به آزمایش این ابزار [از نزدیک] می‌توانند شانس خود را با ارسال تقاضایشان از طریق توئیتر یا حساب گوگل پلاس امتحان کنند. گفتنی است برندگان خوش اقبال این قرعه کشی می‌بایست مبلغ 1500 دلار ناقابل را به همراه مالیات و هزینه‌ی ایاب و ذهاب میپرداخت تا در مراسم ویژه‌ای که در شهرهای نیویورک، سانفرانسیسکو و لوس‌آنجلس برگزار می‌شود آن را از نزدیک می آزمایید.

تهیه و تنظیم توسط: تیم تکنیک نوین

علاوه بر وبسایت، میتوانید ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید. ما در تلگرام پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم.

لینک عضویت در تلگرام

تویتر تکنیک نوین

پیج اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن