۰

دیود چیست و انواع دیود

بازدید 1342

دیود چیست

دیود یک نیمه هادی است که دارای دو قطب آند و کاتد است و وطیفه آن یک سو سازی می باشد.

این نیمه هادی در دو حالت بایاس مستقیم و بایاس  معکوس کار می کند.

نمیه هادی نوع p

ساختار این نیمه هادی به این صورت است که در قطب آند  نیمه هادی (که جنس آن از نوع سیلیسیوم و ژرمانیوم است) با ترکیب با فلزی مثل آلمینیوم به دلیل ترکیب الکترون ها دارای حرفه می شود که الکترون لایه والانس دائما تمایل دارد که این حفره را پرکند.

ولی به دلیل زیاد بودن حفره ها نمیه هادی دارای حفره هایی میشود که تمایل به پر شدن با الکترون را دارد به این نوع نیمه های نیمه هادی نوع p می گویند.

نمیه هادی نوع n

ساختار این نیمه هادی به این صورت است که معمولا نیمه هادی با ترکیب با عنصر که دارای پنج الکترون در لایه والانس خود دارد (مثل آرسنیک) ترکیب می شود،و نمیه هادی دارای یک الکترون آزاد است که این الکترون تمایل به ترکیب دارد. به این نوع نیمه هادی نیمه هادی نوع n  می گویند.

 

ساختار دیود

در الکترونیک به نمیه هادی نوع p آند هم می گویند و به نیمه هادی نوع n کاتد هم می گویند.

دیود با ترکیب نیمه هادی نوع p و نیمه هادی نوع n ساخته می شود که برای جلوگیری از ترکیب حفره ها و الکترون یک سد بین دو نمیه هادی قرار می گیرد. به این سد اصطلاحا ناحیه تخلیه یا ناحیه تهی دیود می گویند.

دیود چیست

انواع اتصال دیود

نکته: در توضیحات حتما دقت کنید که جریان قرار دادی از مثبت به منفی است ولی چون در واقعیت از منفی به سمت مثبت است در توضیحات حرکت الکترون یا همان جریان الکتریکی را به صورت واقعی در نظر گرفتیم.

دیود به دو صورت به مدار متصل می شود یک به صورت بایاس مستقیم و یکی بایاس معکوس

بایاس مستقیم

در اتصال بایاس مستقیم قطب مثبت باتری به آند و قطب منفی باتری به کاتد متصل می شود. همانطور که میدانید در واقعیت الکترون از منفی باتری خارج می شود و به کاتد یا نیه هادی n  می رسد و دفع الکترون (چون با هم نام همدیگر را دفع میکنند) الکترون ها کاتد را به سمت حفره های نمیه های p هدایت میکنند با شکست سد ناحیه تخلیه ( همان ولتاژ دیود که با توجه جنس دیود متفاومت است) جریان یا همان الکترون از کاتد به سمت آند حرکت میکند و جریان الکتریکی در دیود بر قرار می شود.

دیود چیست

بایاس معکوس

در حالت بایاس معکوس مثبت باتری به کاتد و مفنی باتری به آند متصل می شود که در این حالت در این حالت الکترون وارد آند می شود و حفره ها اجازه عبود الکترون را نمی دهند در نتیجه جریان در مدار برقرار نمی شود.

دیود چیست

انواع دیود

دیود ها انواع مختلفی دارند که پرکاربرد ترین آنها دیود های زیر است:

دیود معمولی :

این دیود همان دیودی است که معرفی کردیم و کار یکسوسازی را انجام میدهد.

یکسوسازی کابرد های زیادی دارد، در مسیر ترانزیستور ، در مسیر وردی و خروجی ، پل دیودی و …

یکسوسازی

یک سوسازی در مسیر ورودی و خروجی

دیود هرزگرد

دیود هرز گرد

در این مدار دیود جلوی جریان القایی ایجاد شده سیم پیچ را میگیرد که به این نوع دیود ، دیود هرزگرد می گویند.

دیود زنر :

این دیود به عنوان محافظ و تثبت کننده ولتاژ مورد استفاده قرار میگیرد.

در مقاله دیود زنر و نحوه ی قرار دادن آن در مدار در مورد دیود زنر به صورت کامل توضیح دادیم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

دیود شاتکی و شالکی :

این دیود سه پایه است و در مقاله دیود شاتکی چیست و با شاکلی چه تفاوتی دارد؟به صورت مفصل در مورد این دیود توضیح دادیم حتما بخوانید.

دیود TVS :

دیود VS همانند دیود زنر است و به عنوان محافظ استفاده می شود. در مقاله دیود TVS در مورد این دیود به صورت کامل توضیح داده ایم حتما بخوانید.

دیود خازنی یا دیود واراکتور :

این دیود دارای قابلیت خازن متغیر با ولتاژ در حالت بایاس معکوس است در مقاله دیود خازنی در مورد این دیود بیشتر توضیح داده ایم حتما آن را بخوانید.

LED :

با دیود معمولی هیچ فرقی ندارد با این تفاوت که این دیود در بایاس مستقیم نور تولید میکند. این دیود به خاط ساختاری که دارد بازدهی فوق العاده بالایی دارد.

در مقاله انواع LED در مورد انواع LED توضیح داده ایم.

دیود لیزر :

دیود لیزر یک نوع LED است که فرکانس بسیار بالایی دارد و در فیبر نوری ، دستگاه DVD ، پرینتر لیزر ، فیبرنوری و … کاربرد دارد.

اگر می خواهید بدانید دیود لیزر چیست و اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید می توانید مقاله دیود لیزر را مطالعه کنید.

کاربرد دیود

دیود کاربرد های زیادی دارد که در زیر به چند مورد آن اشاره میکینم

  1. یک سوسازی و پل دیود : حتما مقاله پل دیدو را بخوانید و از دستش ندهید.
  2. به عنوان محافظ حتما مقاله مربوط به فیلترهای EDS , EMI را بخوانید.
  3. به عنوان روشنایی (LED) حتما مقاله انواع LED را بخوانید.
  4. ثبت ولتاژ (مقاله رگولاتورها را حتما بخوانید)

تست دیود

تست دیود با مولتی متر و توسط رنج تست دیود مولتی متر انجام می شود که در ویدئو زیر که توسط تیم آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار تهیه شده است نحوه تست دیود به صورت کامل توضیح دادیم حتما ببنید

تست دیود تهیه شده توسط تیم آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار

 

دیود در برد موبایل

دیود در برد موبایل بیشتر به عنوان محافظ استفاده می شود به همین دلیل بیشتر دیود های برد موبایل به صورت دیود زنر یا دیود tvs دوطرفه استفاده می شود.

دیود معمولی

دیود مورد استفاده در مسیر شارژ گوشی سامسونگ

دیود های زنر و tvs دو طرفه محافظ

نکته بسیار مهمی که در دیود های برد موبایل وجود دارد این است که اکثر دیود ها مورد استفاده در برد به صورت BGY یا BGA هستند که برای تست باید دیود را از مدار خارج کرد و سپس آن را تست کنید.

برای اطلاع از اتصال BGA , BGY و انواع اتصال آی سی بر روی برد موبایل حتما مقاله مربوط به IC چیست و انواع اتصال آی سی را بخوانید.

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن