۰

انواع LED

بازدید 3869

انواع LED:

یک LED یا یک دیود تابش نور یک وسیله نیمه هادی است که به دلیل اثر الکترولومینسانس نور ساطع می شود. یک LED در واقع یک دیود اتصال PN است که هنگام تعصب به جلو ، نور ساطع می کند.

دیودهای انتشار نور تقریباً در همه جا وجود دارد. می توانید LED را در اتومبیل ، دوچرخه ، چراغ خیابان ، روشنایی منزل ، روشنایی اداری ، تلفن های همراه ، تلویزیون و موارد دیگر پیدا کنید.

دلیل چنین طیف گسترده ای از اجرای LED ها ، مزایای آن نسبت به لامپ های رشته ای سنتی و لامپهای فلورسنت جمع و جور اخیر (CFL) است. چند مزیت چراغ LED نسبت به منابع نور رشته ای و CFL در زیر ذکر شده است:

1-مصرف برق پایین

2-اندازه کوچک

3-سوئیچینگ سریع

4-از نظر جسمی قوی

5-ماندگار

به دلیل این مزیت ها ، LED ها در بین افراد زیادی کاملاً محبوب شده اند. مهندسان الکترونیک ، علاقمندان به الکترونیک و علاقه مندان به الکترونیک اغلب برای پروژه های مختلف با LED استفاده می کنند.

از این رو ، مقاله ای در مورد دیودهای تابش نور ، که به مباحث مختلفی از قبیل اصول LED ، انواع LED و مشخصات یک LED می پردازد ، سودمند خواهد بود. بنابراین ، به ما اجازه دهید اجازه دهید با اصول LED شروع کنیم.

  • مبانی LED (دیود تابش نور)

همانطور که در نوشته های بالا ذکر شد ، یک LED منبع نور نیمه هادی است. این شامل یک دیود اتصال PN است و هنگامی که ولتاژ به LED اعمال می شود ، الکترون ها و سوراخ ها در محل اتصال PN نو یا جدید ترکیب می شوند و انرژی را به صورت نور آزاد می کنند (فوتون – Photon).

نوری که توسط یک LED ساطع می شود ، معمولاً تک رنگ است و رنگ آن به شکاف باند انرژی نیمه هادی وابسته است.

دیودهای انتشار نور می توانند برای انتشار تمام طول موج های طیف مرئی یعنی از قرمز (620nm تا 750nm) تا بنفش آبی (380nm تا 490nm) تولید شوند.

نماد الکتریکی یک LED شبیه به یک دیود اتصال PN است. تصویر زیر یک چراغ قرمز به همراه نمادهای PN Junction Diode و LED را نشان می دهد.

 

    • ویژگی های LED (دیود تابش نور)

قبل از اتصال یک LED به یک مدار و شروع به استفاده از آن ، ویژگی های کمی از LED وجود دارد که ارزش دانستن آنها را دارند (در واقع ، آنها بسیار مهم هستند). اگر به هر یک از داده های ارائه شده توسط سازنده مراجعه کنید ، می توانید مشخصات زیادی مطابق با مشخصات الکتریکی ، رتبه بندی حداکثر مطلق ، ابعاد فیزیکی و غیره پیدا کنید.

من تمام خصوصیات را به شما منتقل نمی کنم بلکه فقط با سه ویژگی مهم خواهید داشت. آنها قطبیت ، ولتاژ جلو و جریان رو به جلو هستند.

قطبی از LED قطبیت نشانگر تقارن یک جزء الکترونیکی است. یک دیود تابش نور ، شبیه به یک دیود اتصال PN، به صورت متقارن نیست ، یعنی اجازه می دهد جریان تنها در یک جهت جریان یابد.

 

در یک LED ، ترمینال یا پایه بلندتر مثبت به عنوان آنُد – Anod گفته می شود و ترمینال یا پایه کوتاه تر منفی به عنوان کاتُد – Cathode گفته می شود. برای اینکه LED به طور صحیح کار کند ، باید آند LED از پتانسیل بالاتری نسبت به کاتد برخوردار باشد زیرا جریان LED از آند به کاتود جریان می یابد.اگر LED را در جهت معکوس وصل کنیم چه اتفاقی می افتد؟ خوب، قطعاً هیچ اتفاقی نمی افتد به عنوان LED روشن نمی شود. به راحتی می توانید ترمینال آند یک LED را شناسایی کنید.

  • جریان LED از جلو

LED ها دستگاه های بسیار حساسی هستند و میزان جریان از طریق یک LED بسیار مهم است. همچنین میزان روشنایی یک LED به میزان جریان کشیده شده توسط LED بستگی دارد.

هر LED با حداکثر جریان رو به جلو که بدون عبور از چراغ از آن عبور می کند ، ایمن است. آره. مجاز بودن جریان بیشتر از جریان نامی در واقع LED را می سوزاند.

به عنوان مثال ، بیشتر LED های 5 میلی متر مورد استفاده دارای رتبه فعلی 20mA تا 30mA هستند و LED های 8 میلی متر دارای رتبه فعلی 150 میلی آمپر هستند (برای مقادیر دقیق به برگه داده مراجعه کنید).چگونه جریان جاری شده از طریق LED را تنظیم کنیم؟ به منظور کنترل جریان جاری شده از طریق LED ، از مقاومتهای سری محدود کننده ( کاهنده) جریان استفاده می کنیم.

  • ولتاژ LED به جلو

دیودهای ساطع کننده نور نیز برای ولتاژ رو به جلو یعنی مقدار ولتاژ الکتریکی مورد نیاز LED برای هدایت الکتریسیته امتیاز داده می شود. به عنوان مثال ، همه LED های 5 میلی متر دارای رتبه فعلی 20 میلی آمپر هستند اما ولتاژ رو به جلو یک LED به دیگری متفاوت است.

LED های قرمز دارای حداکثر ولتاژ 2.2 ولت هستند ، LED های آبی دارای حداکثر ولتاژ 3.4 ولت هستند و LED های سفید دارای حداکثر ولتاژ 3.6V هستند.مدار ساده LED تصویر زیر مدار یک مدار LED ساده متشکل از یک LED سفید 5 میلی متر با منبع تغذیه 5 ولت را نشان می دهد.

از آنجایی که این یک LED سفید است ، رتبه بندی جریان و ولتاژ به شرح زیر است: جریان معمولی رو به جلو 20mA و ولتاژ رو به جلو معمولی 2 ولت است. بنابراین ، برای تنظیم جریان و ولتاژ ، ما از 180 Ω مقاومت استفاده کرده ایم که دارای توان واتس توزیع انرژی است.

  • انواع LED:

LED های سوراخ داراین ها در شکل ها و اندازه های مختلف موجود است و رایج ترین آنها LED های 3 میلی متری ، 5 میلی متری و 8 میلی متری است. این LED ها در رنگ های مختلف مانند قرمز ، آبی ، زرد ، سبز ، سفید و غیره در دسترس هستند.

  • LED های SMD:

(دیودهای ساطع کننده نور سطحی)LED های Surface Mount یا SMD بسته های ویژه ای هستند که می توانند به راحتی روی سطح PCB سوار شوند. LED های SMD معمولاً با توجه به ابعاد بدنی آن ها متمایز می شوند. به عنوان مثال ، رایج ترین LED های SMD 3528 و 5050 هستند.

 

  • LED های دو رنگ:

نوع بعدی LED ها ، LED های دو رنگ هستند ، همانطور که از نام آن پیداست ، می توانند دو رنگ ساطع کنند. LED های دو رنگ دارای سه لامپ ، معمولاً دو آند و یک کاتد معمولی هستند. بسته به پیکربندی سربها ، رنگ فعال می شود.

  • LED RGB (قرمز – آبی – LED سبز):

LED های RGB محبوب ترین و محبوب ترین LED در بین علاقمندان و طراحان هستند. حتی ساخت رایانه برای اجرای LED های RGB در کیس های رایانه ای ( تابلو روان) ، مادربردها ، رم ها و غیره بسیار محبوب است.

LED شامل 3 LED بر روی یک تراشه است و با تکنیکی به نام PWM (Pulse Width Modulation) می توانیم خروجی LED RGB را کنترل کنیم تا طیف گسترده ای از رنگ ها را تولید کنیم.

  • LED های پر مصرف ( High Lite ):

به یک LED با ضریب توان بیشتر یا مساوی 1 وات ، یک LED با قدرت بالا گفته می شود. این امر به این دلیل است که ، LED های معمولی از بین می روند و قدرت چند میلی متر وات را ندارند.LED های پرقدرت بسیار روشن هستند و اغلب در چراغ قوه ، چراغهای جلو اتومبیل ، Spotlights و غیره استفاده می شوند.از آنجا که اتلاف برق LED های پر مصرف زیاد است ، خنک کننده مناسب و استفاده از غرق گرما مورد نیاز است. همچنین ، میزان توان ورودی برای این LED ها معمولاً بسیار زیاد خواهد بود.

 

  • دیود لیزر : 

دیود لیزر یک نوع دیود LED به حساب می آید که فرکانس نور آن در فرکانس پرتو لیزر قرار ارد و کاربرد بسیار زیادی در دستگاه های DVD ، پرینتر لیزری ، دستگاه های فیبر نوری و … دارد.

در متن دیود لیزر در مورد این نوع LED ها توضیح دادیم حتما مطالعه کنید.(کلیک کنید)

آرزومند هستم از مطالب که در آموزش تعمیرات موبایل در شیراز کاربردی است و  خدمتتون قرار دادم مورد رضایت شما واقع شده باشد.

گروه فناوری آموزشی تکنیک نوین

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن