۰

چگونه عمر باتری گوشی را افزایش دهیم ؟

گوشی با هیت سینک
بازدید 1260

چه عواملی باعث کاهش عمر باتری می شود؟

برای اینکه بتوانیم عمر باتری را افزایش دهیم باید ببنیم که چه عواملی باعث کاهش عمر باتری می شود.

ساختار باتری های موبایل امروزی lit-ion یا همان لیتیون یون می باشد که در آموزش الترونیک که در کانال یوتیوب فیدار تیم قرار دادیم به صورت کامل در مورد ساختار داخلی این باتری ها توضیح دادیم حتما به کانال یوتوب ما مراجعه کنید و آموزش الکتورنیک قسمت 4 در مورد ساختار باتری توضیح دادیم حتما مطالعه کنید.

کانال یوتیوب فیدار تیم

همانطور که قبلا توضیح دادیم ساختار باتری های لیتوم – یون به صورت دو الکترود مثبت و منفی  و یک الکترولیت ساخته شده است.

ساختار الکترولیت معمولا از ترکیبات آلی ساخته می شود که در اثر گرما آسیب می بیند و مشتعل زا می باشد و دلیل اصلی انفجار باتری های لیتیون – یون به خاطر اشتعال الکترولیت می باشد.

باتری های لیتیوم – یون بر اثر موارد زیر خراب می شود:

  1. کاهش یون های لیتیوم بر اثر کاهش یون های لیتیوم : بر اثر جابه جایی یون های لیتیوم که به خاطر شارژ و دشارژ باتری بین دو قطب مثب و منفی اتفاق می افتد بر اثر مرور زمان و تعداد دفعات شارژ و دشارژ این یون ها کاهش می یابد در نتیجه توان باتری کاهش پیدا میکند و باتری دچار افت علکرد می شود.( در این مقاله در مورد توان الکترکی قطعات الکترونیکی توضیح دادیم حتما بخوانید) به مین دلیل در باتری گوشی های موبایل یک سیکل شارژ است که منظور آن تعداد دفعاتی است که گوشی شارژ و دشارژ می شود.مثلا در باتری گوشی آیفون 12 تعداد سیکل شارژ یا همان تعداد دفعات شارژ و دشارژ 800 بار شارژ د دشارژ است.
  2. افزایش دما و حرارت : یکی از موار بسیار مهم در خرابی باتری دما و گرامی بیش از حد است، همانطور که گفتیم ماده الکترولیت از مواد عالی ساخته می شود که به حرارت بسیار حساس است و خرابی الکترولیت باعث می شود که این ماده نتواند یون ها را بین دو الکترولیت نگه دارد و گوشی خیلی زود شارژ و دشارژ می شود.
  3. ضربه به باتری : یکی از دلایل خرابی باتری ضربه به باتری است ، در ضربه به باتری باعث آسیب به الکترولیت باتری می شود چون الکترولیت به ضربه بسیار حساس است.
  4. شوک یا ولتاژ ناگهانی به باتری : اگر به باتری به هر دلیل ولتاژ بیش از حد وارد شود باعث میشود ون ها با سرعت بسیار بالایی بین الکترولیت حرکت کنند و باعث خرابی باتری شوند اگر به هر دلیل باتری دچار خواب الکتریکی شد و مجبور به شوک دادن به باتری شدید حتما مقاله آموزش شوک دادن و شارژ کردن باتری با منبع تغذیه را حتما بخوانید باید ها و نباید ها برای افزایش عمر باتری

در بالا در مورد دلایل کاهش عمر باتری توضیح دادیم، س باید کارهایی انجام دهیم که تا جای ممکن موارد بالا اتفاق نیافتد یا کمتر اتفاق بیافتد.

کاهش مصرف باتری

به هر روش ممکن که میتوانید صرف باتری را کاهش دهید زیر مصرف باتری علاوه بر اینکه باعث افزایش سیکل باتری می شود باعث افزایش جریان الکتریکی و در نتیجه باعث ایجاد توان تلفاتی میشود که این توان تلفاتی باعث ایجاد گرما میشود

مواردی که میتوانیم مصرف باتری را کاهش دهیم

1-کاهش مدت زمان روشن بدون صفحه نمایش گوشی : برای این منظور از قسمت تنظیمات گوشی مدت زمان روشن بودن صفحه نمایش را کاهش دهیم در گوشی های اندروید از قسمت setting > display > screen time out مدت زمان روشن بودن صفحه نمایش را کاهش دهید.

screen timeout

2-پاک کردن ویروس ها ، برنامه های مخرب ، برنامه های جاسوس و برنامه هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند

برای این منظور بهتر است از آنتی ویروس استفاده کنید و برنامه های مخرب و برنامه هایی که در پس زمینه گوشی در حال اجرا هستند را پیدا کنید و این برنامه ها را حذف کنید یکی از بهترین آنتی ویروس های موبایل برنامه Avast Mobile Security است که میتوانید از پلی استور گوشی دانلود کنید.

3عدم استفاده از شارژر هنگام کارهای سنگین از جمله بازی و کارهای گرافیکی :

به هیچ وجه هنگام استفاده کردن از گوشی مخصوصا کارهای سنگین گوشی را به شارژر وصل نکنید زیرا باعث افزایش جریان گوشی و ایجاد گرما در گوشی می وشید و این به شدت بر روی کاهش عمر باتری تاثیر نفی می گذارد.

4- استفاده از شارژ و کابل مناسب و استاندارد : حتما از کابل و شارژ اصلی استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر از اصول صحیح شارژ کردن گوشی به مقاله استفاده درست و صحیح از شارژر مراجعه کنید.

5- به هیچ وجه نگذارید گوشی بیش از حد داغ شود : به هیچ وجه نگذارید گوشی بیش از داغ شود مثلا قرار دادن گوشی زیر آفتاب ، انجام کارهایی که باعث افزایش مصرف گوشی در نتیجه داغ شدن گوشی بشود، پرهیز کنید مثل انجام بازی های سنگین در طولانی مدت ، البته گوشی های امروزی طوری طراحی شدند که حرارت گوشی را کاهش دهند مثلا در گوشی های گیمینگ امکاناتی مثل هیت سینگ یا استفاده مجزا از دو باتری به کاهش دمای گوشی در حین بازی های سنگین کمک می کنند.

گوشی با هیت سینک

علائم خرابی باتری گوشی

اگر باتری خراب شود از کجا موجه شویم باتری خراب است.

  1. زود شارژ شدن و زود تمام شدن باتری گوشی : اگر باتری گوشی زودتر از روز اول شارژ می شود و باتری هم زود تمام می شود احتمال زید باتری گوشی خراب شده است
  2. خاموش شدن گوشی در یک رصد مشخص : اگر باتری گوشی در یک درصد مشخص مثلا 20 درصد خاموش می شود یکی از نشانه های خرابی باتری است.
  3. زود تمام شدن  شارژ گوشی : اگر باتری گوشی زودتر از حد معمول خود خاموش می شود یکی از نشانه های خرابی باتری است البته ممکن است ایراد از رم افزار و افزایش مصرف گوشی به خاطر بنماه های مخرب هم باشد که مشکل را میتوانید با فرمت و فلش حل کنید.
  4. باد کردن باتری گوشی : اگر باتری گوشی باد کرده باشد یکی از نشانه های خرابی باتری است که بسیار خطرناک است و ممکن است هر لحظه به قطعات دیگر گوشی مثل فلت ها صفحه نمایش و …. آسیب برساند و یا حتی باعث انفجار گوشی شود پس حتما در اولین فرصت به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید و باتری گوشی را تعویض کنید.یکی از مهم ترین دلایل باد کردن باتری گوشی گرمای بیش از حد به باتری گوشی است.
  5. شارژ نشدن باتری گوشی : اگر گوشی مدت زمان زیادی خاموش باشد باعث میشود باتری گوشی دچار خواب الکتریکی شده و باتری دیگر با شارژر، شارژ نمی شود که برای حل مشکل باید باتری گوشی را با منبع تغذیه شوک دهیم تا باتری از خواب الکتریکی خارج شود. در مقاله نحوه شارژ و شوک دادن به باتری با منبع تغذیه به صورت کامل توضیح دادیم حتما این مقاله را بخوانید.

 

تعمیر باتری گوشی

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن