۰

مقاومت pull up و pull down چیست؟

بازدید 680

مقاومت pull up و pull down چیست؟

کاربرد pull up و pull down چیست؟

در مدارهای دیجیتال که ولتاژ مسیر به صورت پیش فرض low (0) یا high(1) است و با تغییر پالس از حالت high به low یا برعکس پالس و دیتا جابه جا می شود به منظور جلوگیری از نوسانات ناگهانی جریان (یا همان بار الکتریکی) و آسیب به مدار آی سی منطقی ما از مقاومت های pull up و pull down استفاده میکینم.

مقاومت های pull up و pull down در مدارهای دیجیتال و بیشتر در مسیرهای پروتکل های ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقاومت بیشتر در مسیرهای مورد استفاده قرار میگیرد که ارتباط به صورت پالس high یا پالس low ارسال شود.

مقاومت pull down

فرض کنید مداری دارید که به صورت پیش فرض low است و در یک لحظه پالش high وارد مدار میشود (در مدارهای پروتکل ارتباطی مثل i2c , .. ) مانند شکل زیر

با زدن کلید switch شکل موج پالسی همانند شکل زیر وارد آی سی MCU می شود.

پالس پیش فرض low است و یک لحظه فرمان high صادر می شود

اگر مقاومت pull down نباشد بار الکترکی شدیدی وارد آی سی می شود و باعث آسیب به آی سی می شود برای اینکه این اتفاق نیافتد یک مقاومت pull down همانند شکل به مدار وصل میکینم تا مقدار مشخصی از بار وارد مقاومت شود و به آی سی آسیب نرسد و همچنین نوسانات ولتاژ نیز توسط این مقاومت دفع و جلوی آسیب به آی سی (که در حال دریافت سیگنال است) گرفته می شود.

مقاومت pull up

حال فرض کنید یک پالس به صورت high داریم (مثلا در پروتکل i2c و START CONDITION ) و پالس دستور به صورت low ارسال میشود.

مانند مدار شکل زیر :

همنطور که می بینید در مدار شکل زیر پایه آی سی mcu (مثلا slave ) به صورت پیش فرض high است (مثلا 5 ولت) هنگامی که پالس low به پایه آی سی ارسال می  شود (در شکل بالا هنگامی که دکمه switch زده می شود ولتاژ پایه آی سی mcu صفر یا low میشود همانند پالس شکل زیر:)

 

 

پالس پیش فرض high است و فرمان به صورت low ارسال میشود

 

همانند شکل بالا ولتاژ پایه آی سی mcu صفر میشود و هنگام برگشت پالس به حالت قبل خود که همان high است یک بار الکتریکی ناگهانی مجدد وارد پایه آی سی می شود و اگر مقاومت pull up نباشد ممکن است باعث آسیب به آی سی شود.

برای جلوگیری از آسیب به آی سی این مقاومت را قرار میدهند تا هنگام سوئیچ از حالت low به high جلوی جریان بیش از حد(اتصالی پایه آی سی) به آی سی  و در نتیجه آسیب به آی سی گرفته شود.

مقاومت pull up , pull down در برد موبایل

مقاومت pull up و pull down در برد موبایل مثل هر برد کامپیوتری دیگری در مسیر های ارتباطی وجود دارد که در شماتیک گوشی به این مقاومت ها را مشاهده میکینم و بیشتر در مسیر های i2c uart spi و.. مشاهده میکینم.

 

مقاومت pull up در مسیر i2c گوشی A50

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار میگردد نحوه عیب یابی مسیر های ارتباطی آی سی به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای آموزش داده می شود برای ثبت نام و شرکت در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار به لینک زیر مراجعه کنید.

آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن