۰

آی سی سوئیچ آنتن Duplexer

بازدید 798

آی سی سوئیچ آنتن Duplexer

آی سی سوئیچ آنتن Duplexer چیست ؟

قبل از هر چیز متن تعمیر مدار آنتن را حتما مطالعه کنید

این آی سی که در مدارهای فرکانسی ارتباطی مثل موبایل ، رادار ، بیسیم های مخابراتی و … کاربرد دارد وظیفه ارتباط بین فرستنده (TX) , گیرنده (RX) را برعهده دارد.

این آی سی همانند یک سوئیچ خودکار عمل میکند و سرعت بسیار بالایی دارد.

در بیسیم ها معمولا سویئچ به صورت دستی انجام می شود ولی در تلفن های همراه و رادارها به صورت اتوماتیک و با آی سی های مخصوص انجام می شود که سرعت سوئیچ این آی سی ها در حد نانو ثاینه می باشد.

انواع آی سی سوئیچ آنتن

دو مدل سویئچ آنتن داریم یکی که بهش Duplexer میگیم دیتای فرستنده و گیرنده را در یک فرکانس انتقال میده اما یک نوع سویئچ آنتن داریم که به آن Diplexers میگوییم که این نوع سوئیچ آنتن فرستنده وگیرنده در دو کانال فرکانسی مجزا داریم به همین دلیل به راحتی با قرار دادن فیلتر فرکانسی میتوانیم بین فرستنده و گیرنده سوئیچ کنیم.

اما در گوشی های موبایل از Duplexer استفاده میکینم چون فرستنده و گیرنده هر دو در یک باند فرکانسی قرار دارند.

در مورد Diplexers در یک متن جدا تهیه کردیم حتما مطالعه کنید(کلیک کنید). اگر میخواهید دیپلکسر را خوب متوجه شوید حتما متن فیلترهای فرکانسی را حتما مطالعه کنید(کلیک کنید) نحوه عملکرد فیلر فرکانسی را مطالعه کنید.

نحوه عملکرد Duplexer

نکته : مسیر 1 فرستنده یا TX است ،مسیر 3 گیرنده یا RX است و مسیر 2 همان آنتن است.

Duplexer یک دستگاه 3 مسیر است که به فرستنده و گیرنده اجازه می دهد تا از یک آنتن استفاده کنند، در حالی که در فرکانس های یکسان (برخلاف DIPEXER )کار می کند. این دستگاهی است که با جدا کردن گیرنده از فرستنده در حین ارسال دیتا و جدا کردن فرستنده از گیرنده در حین دریافت دیتا، امکان ارتباط دو طرفه را از طریق یک کانال واحد فراهم می کند و به آنها امکان می دهد دیتا با یک آنتن به اشتراک بگذارند. در دوبلکسر هیچ مسیر مستقیمی بین فرستنده و گیرنده وجود ندارد. می توان آن را به عنوان یک گردشگر در نظر گرفت، یعنی سیگنال از مسیر 1 به مسیر 2 و سیگنال مسیر 2 به مسیر 3 هدایت شود. مسیر 1 و مسیر 3 از یکدیگر جدا شده اند.

 

خرابی آی سی سوئیچ آنتن

علائم خرابی سوئیچ آنتن زیاد است که به برخی از موارد این خرابی اشاره میکینم.

  1. عدم آنتن دهی گوشی
  2. گوشی آنتن دارد ولی تماس برقرار نمیشود
  3. گوشی بر روی بعضی از فرکانس ها کار نمیکند مثلا گوشی بر روی حالت 2G یا 3G یا 4G کار نمیکند(ایراد از سوئیچ آنتن همان باند است)
  4. مشکل خود شنوایی دارید یعنی وقتی تماس میگیرد صدای خود را هنگام مکالمه می شنوید.

البته ایراد این علائم خرابی فقط از آی سی سوئیچ آنتن نیست بلکه میتواند از قطعات دیگر هم باشد.

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار میگردد روش عیب یابی مدار آنتن به صورت کامل آموزش داده می شود.

تشخیص Duplexer در شماتیک گوشی

تشخیص Duplexer در مدار آنتن گوشی از روی نقشه یا سرچ دیتاشیت آی سی در اینترنت به راحتی امکان پذیر است.

در نقشه وقتی ورودی و خروجی RX , TX دارید و مسیر مشترک با آنتن دارید آن ای سی Duplexer یا سوئیچ آنتن است .

مثلا در تصویر بالا وردوی آی سی دوپلکسر از قسمت فرستنده TX است و خروجی در گیرنده RX است و در آنتن به صورت باس دو طرفه یا همان وردوی و خروجی داریم. در لینک اصطلاحات نقشه خوانی موبایل (کلیک کنید) پایه های ای سی دوپلکسر را توضیح دادیم حتما مطالعه کنید.

عیب یابی آی سی DUPLEXER

آی سی QM78064 ساخت شرکت کوالدکوم

جمع بندی

عیب یابی سوئیچ آنتن معمولا با تکنیک های و متد های عیب یابی تعمیرات موبایل امکان پذیر است برای یادگیری این تکنیک ها در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار شرکت کنید.در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن