۰

آی سی کدک یا IC CODEC چیست ؟

بازدید 982

آی سی کدک یا IC CODEC چیست ؟

آی سی کدک یا IC CODEC چیست ؟

قبل از هر چیز متن IC چیست ؟ + انواع IC و نحوه ی نصب آن ها روی برد را مطالعه کنید (کلیک کنید)

همانطور که میدانید امواج صوت به صورت موج آنالوگ است، اما در گوشی های موبایل و کامپیوترها پردازش اطلاعات به صورت دیجتال یا همان صفر و یک انجام می شود.

به همین دلیل برای اینکه گوشی موبایل و سیستم های کامپیوتری بتوانند امواج صوت را پردازش کنند نیاز است که موج صوت به دیجیتال تبدیل شود و برای اینکه صوت تحلیل شده توسط  انسان ها قابل تشخیص باشد باید اطلاعات امواج صوت به انالوگ تبدیل شود.

وظیفه تبدیل امواج صوت به دیجتال ( اصطلاحا به آن ADC می گویند ) و تبدیل موج دیجیتال صوت به آنالوگ (DAC) بر عهده آی سی کدک است.

ADC مخفف  Analog to Digital Converter است.

DAC مخفف Digital to Analog Converter است.

تیدیل سیگنال به سیگنال دیجیتال

تیدیل سیگنال به سیگنال دیجیتال

 

البته در گوشی های امروزی به دلیل پیشرفت تکنولوژی وظایف بیشتری همچون نویزگیری ، حذف حالت اکو صوت ، کنترل سطح ولتاژ خروجی ، کنترل مصرف انرژی و حتی در بعضی گوشی وظیفه تقویت صدا ، وظیفه حالت سوئیچ و… را بر عهده دارد.

در برد موبایل و کامپیوتر آی سی کدک یک آی سی لازم و حیاتی است، در بعضی گوشی ها این آی سی با سایر ای سی ها مثل آی سی تغذیه یا آی سی های دیگر ترکیب شده است، پس این آی سی بر روی تمام بردهای موبایل موجود است.

آی سی کدک

آی سی کدک در گوشی آیفون 7

شرکت های سازنده IC CODEC

در گوشی ها قدیمی نوکیا وظیفه آی سی صوت بر عهده آی سی COBBA بود.

شرکت های زیادی وظیفه تولید آی سی صوت یا همان کدک برعهده دارند معروف ترین آنها شرکت کوالدکوم است که یکی از آی سی های آنها  WCD935 است که در گوشی های سامسونگ (مثلا گوشی S7) مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت Cirrus Logic که در گوشی آیفون 4 این آی سی را مشاهده می کنید و مشخصه آن شروع نوشته آی سی با حروف CS است.

شرکت معروف دیگر MAXIM است که مشخصه آی سی های این شرکت شروع با حروف MAX است.

آی سی U3101 که آی سی کدک مورد استفاده در گوشی های آیفون 7 است بسیار معروف است و خرابی این آی سی بسیار زیاد است ولی معمولا این آی سی دچار قعطی پایه می شود که با تکنیک های تست مسیر میتوان عیب یابی کرد و با سیم کشی پایه زیر آی سی مشکل را برطرف کرد.

حل مشکل صوت گوشی آیفون با سیم کشی پایه های آی سی CODEC آیفون 7

خرابی آی سی کدک

حل مشکل صدای گوشی آیفون 7 با ریبال آی سی کدک

خرابی آی سی CODEC باعث از از کار افتادن صدا ، نرفتن گوشی به حالت بلندگو در حالت تماس (در گوشی آیفون بسیار شایع است) ، کار نکردن میکروفون ، خازج نشدن گوشی از حالت هندزفری (این مشکل بیشتر به خاطر اتصالی است و معمولا با ریبال آی سی حل می شود) ، افت کیفت صدا و…

برای اینکه متوجه شویم ایراد از آی سی CODEC است یا خیر باید مسیر های صوت را چک کنیم اگر مسیر ها مشکلی نداشت میتوانیم با ولتاژ گیری تا حدودی ایراد آی سی را تشخیص دهیم اگر ایراد از آی سی کدک باشد ابتدا آی سی را ریبال کنید اگر جواب نداد سپس آی سی را تعویض کنید.

اگر ایراد آی سی کدک از قعطی پایه های زیر آی سی باشد با تکنینک اهم گیر یا تست دیود ولیو مسیر میتوانیم قعطی مسیر را پیدا کنیم.

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن