۰

پروتکل I2S چیست؟ و تفاوت آن با I2C

بازدید 638

پروتکل I2S چیست؟

پروتکل I2S چیست؟

پروتکل I2S همانند پروتکل I2C است و نحوه ارتباط مشابهی دارد با این تفاوت که پروتکل I2S برای مسیرهای ارتباطی صدا بیشتر مورد استفاده قرار میکیرد.

پروتکل I2S مخفف کلمه Inter-IC Sound است.

برای اینکه بتوانید پروتکل I2S را متوجه شوید، قبل از هر چیز باید با پروتکل I2C و نحوه کار این پروتکل را بدانید به همین نظور ابتدا مقاله پروتکل I2C چیست که در سایت قرار دادیم را حتما مطالعه کنید (کلیک کنید)

پروتکل I2S جهت ارتباط با SALVE از همان روش سریال که در I2C استفاده میشد برای ارتباط استفاده کرده است.با این تفاوت که در I2S یک مسیر جدید با نام WS نیز به پروتکل ارتباطی خود اضافه کرده است.

پروتکل  I2S   یک مسیر سریال، برای صدای دیجیتال توسعه از روی پروتکل I2C ساخته شده است. I2S فقط داده های صوتی را از طریق یک گذرگاه سریال ساده و 3 خطی شامل موارد زیر کنترل می کند:

 

 

  1. SD : مسیر برای ارسال و دریافت دیتا بین master و slave است و همان SDA در پروتکل I2C است.
  2. SCK : مسیر که حامل سیگنال CLOCK می باشد. همان مسیری که در I2C به آن SCL میگفتیم.
  3. WS : مسیری که برای تشخصیص نوع پخش صدا مثلا صدا در هندزفری سمت چپ پخش شود یا سمت راست.

تفاوت بین I2C , I2S

  • I2C برای اتصال بین آی سی MASTER (مثلا CPU) با SALVE مانند EEPROM یا سنسورها و … استفاده می شود ولی در I2S فقط برای دستگاه های صوتی استفاده می شود.
  • I2C میتواند ارتباط بین چند Master و چند Slave پشتیبانی کند ولی در  I2S از یک Master پشتیبانی می کند.
  • I2C برای ارتباط فقط از دو سیم استفاده میکند اما در I2S از سه سیم برای ارتباط استفاده میکند.
  • I2C از clock stretching پشتیبانی می کند ولی پروتکل  clock stretching I2S ندارد.(در مورد clock stretching یک مقاله جدا تهیه خواهیم کرد)
  • I2C دارای بیت شروع و توقف است ولی I2S  بیت شروع و توقف ندارد.
  • I2C ، در  بسته پیام خود بیت تایید دارد.
  • I2C نیاز به مقاومت PULL UP دارد اما I2S نیاز به مقاومت PULL UP ندارد.

پروتکل I2S در شماتیک گوشی

در شماتیک گوشی و در مسیر CPU با آی سی CODEC و آی سی تقویت کننده صدا همانطور که مشاهده میکند از پروتکل I2S استفاده شده است و تمام پایه های مربوط به پروتکل I2S را در نقشه گوشی ها مشاهده میکیند.

آی سی کدک یا آی سی صوت چیست ؟(کلیک کنید)

مسیر های صوت بین CPU , تقویت کننده صوت و کدک در گوشی A50

همانطور که در نقشه بالا که در مورد یک گوشی A50 سامسونگ است مسیرهای پروتکل I2S بین آی سی کدک (صوت) و تقویت کننده صدا را مشاهده میکیند.

جمع بندی :

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار میگرد روش ها و تکنیک های عیب یابی مسیرهای I2C , UART , spi , I2S ,… به صورت کاملا تخصصی آموزش داده می شود.در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن