۰

حافظه EEPROM در آیفون چیست؟

آی سی E2PROM آیفون
بازدید 965

حافظه EEPROM در آیفون چیست و چه کاربردی دارد؟

 

حافظه EEPROM چیست؟

 

EEPROM آی سی حافظه قابل پاک کردن

 

EEPROM مخفف عبارت electrically erasable programmable read-only memory می باشد.

حافظه EEPROM ( یا همان E2PROM ) نوعی از حافظه‌ هایی که در دستگاه‌ ها و موبایل ها ( ایفون ) و کامپیوتر ها برای ذخیره حجم کمی از اطلاعات که نبایستی با قطع برق از دست بروند.

یک نوع حافظه دائمی است که بر خلاف PROM که نسخه قبلی آن می باشد امکان برنامه ریزی مجدد دارد.

به چیپ های EEPROM ، فلش رام ( Flash ROM ) می گویند.

EEPROM جایگزینی خوب، برای تراشه های PROM و EPROM می باشند.

تفاوت EPROM و EEPROM :

  1. EEPROM نسخه جدید تر و بهبود یافته ی EPROM می باشد و مزیت هایی نسبت به آن دارد.
  2. اطلاعات روی حافظه EPROM با اشعه فرا بنفش و UV پاک می شود ( معمولا حافظه EPROM را با پلاستیک یا کریستال می پوشانند تا به طور تصادفی در معرض نور خورشید قرار نگیرد و اطلاعات آن پاک نشود ) ، ولی اطلاعات از روی حافظه EEPROM با جریان الکتریکی پاک می شود و به همین دلیل است که electrically EPROM نام دارد.
  3. احتمال پاک شدن تصادفی اطلاعات از روی حافظه EPROM نسبت به EEPROM بیشتر است.

حافظه EEPROM در آیفون :

EEPROM آی سی حافظه قابل پاک کردن می باشد.

EEPROM آی سی حافظه قابل برنامه ریزی مجدد است.

علی رغم اینکه آی سی E2PROM در گوشی های آیفون قابل برنامه بریزی ست ولی به دلیل وجود برخی محدودیت ها عملا امگان خواندن و رایت اطلاعات بر روی یک E2PROM دیگر در گوشی آیفون نیست.

چه اطلاعاتی در EEPROM ذخیره می شود

اطلاعاتی که در این آی سی ذخیره می شود با توه به مدل گوشی متفاوت است ولی در کل اطلاعاتی مثل سریال قطعات گوشی مثل سریال باتری ، فیس آی دی ، آی سی حافظه ،CPU, RAM ,  صفحه نمایش ، ویبراتور و … در آن ذخیره می شود.

در گوشی های جدید شرکت اپل( مثلا از آیفون X به بالا) به دلیل ذخیره همین اطلاعات در EEPROM است که شرکت اجازه تعمیر و تعویض قطعات این گوشی را جز در نمایندگی ها نمیدهد.

چون هر قطعه که تعویض می شود با سریال داخل EEPROM چک می شود اگر یکی نبود گوشی پیغام یکی نبودن سریال قطعه را می دهد.

به همین دلیل هر قطعه ای را که بر روی گوشی تعویض می کنیم باید سریال قبلی قطعه را با کمک دستگاه های مخصوص بر روی قطعه رایت کرد.

پروگرام JCID

دستگاه پرگرامر JCID

خرابی IC EEPROM

به دلیل هایی که در بالا گفتیم اگر این آی سی خراب شود یا هر مشکلی برای این آی سی به وجود بیاید این آی سی دیگر قابل تعمیر نیست و گوشی دیگر بالا نمی آید.

همچنین در هنگام سوآپ گوشی های آیفون یکی از آی سی های مهمی که باید تعویض گردد همین آی سی است و اگر این آی سی خراب شود دیگر نمی توان گوشی سوآپ کرد. اگر نمی دانید سوآپ چیست حتما مقاله سوآپ گوشی آیفون را بخوانید.

در گوشی های آیفون بیس باند به وسیله یک آی سی کوچک به نام ایپرام (Eeprom) هماهنگ می شود و در واقع سریال دستگاه با سریال بیس باند همگام می شود و این دلیل انحصاری بودن بیس باند آیفون ها است و قابلیت تعویض را برای این دستگاه ها از بین می برد.

در گوشی های جدید آیفون (از آیفون 11 به بالا ) اطلاعات بیشتری مثل شماره سریال صفحه نمایش ، باتری ، دروبین ، ویبراتور ، فیس آیدی CPU حافظه NANAD و … در آن ذخیره می شود.

به همین دلیل این آی سی در سوآپ گوشی های آیفون باید تعویض گردد و اگر خراب شود به دلیل عدم شناسایی قطعاتی مثل CPU ، هارد ، صفحه نمایش و…. گوشی بالا نمی آید.

آی سی E2PROM آیفون

آی سی E2PROM در شماتیک گوشی آیفون

 

در تصویر زیر آی سی حافظه EEPROM در آیفون ۱۲ پرومکس را مشاهده می کنید

 

EEPROM

 

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار می گردد تمام مباحث مربوط به سوآپ و تعمیر گوشی های آیفون به صورت کاملا تخصصی آموزش داده می شود.برای شرکت در دوره ها به لینک زیر مراجعه کنید.

جمع بندی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به لینک آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید و برای مشاهده  آموزش ها و تکنیک رایگان تعمیرات موبایل به کانال یوتیوب fidarteam ، آپارات fidarteam و اینستگرام ما به آدرس fidarteam مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن