۰

پل دیودی چیست و چه کاربردی دارد

پل دیود چیست و چه کاربردی دارد
بازدید 1683

پل دیودی

دیود چیست ؟

دیود قطعه ای الکترونیکی است که اجازه عبور جریان فقط از یک سمت را می دهد و در صورتی که بخواهد از سمتی دیگر جاری شود جلوی آن را می گیرد.

 

پل دیودی

 

 

پل دیود چیست و چگونه کار می کند ؟

 

پل دیودی یا همان دیود یکسو کننده

بسیاری از مدارهای الکترونیکی هستند که به منبع تغذیه اصلاح شده DC نیاز دارند و برای این کار از این پل استفاده می کنند.

همناطور که میدانید وسایل الکترونیکی مثل شارژر موبایل ، لب تاپ ، تلوزیون ، یخچال و… همه با برق DC کار می کنند.

روش های زیادی برای یک سو کردن ولتاژ AC به DC وجود دارد که استفاده از پل دیودی به دلیل بازدهی و عملکرد بالا بسیار کاربردی است و در پاور های امروزی فقط از پل دیودی استفاده میشود.

یک ماژول دیودی است که 4 تا 6 عدد دیود را در یک بسته به هم متصل می کند و از آن برای اصلاح جریان متناوب به جریان مستقیم استفاده می شود.

ولتاژ منفی ورودی AC را معکوس می کند و یک جریان را خروجی می دهد. سمت خروجی روی یک خازن صاف شده و خروجی ولتاژ DC را راه می اندازد.

از چهار دیود استفاده می کند که به طور هوشمند چیده شده است تا ولتاژ AC را به ولتاژ DC تبدیل کنند. سیگنال خروجی چنین مداری بدون توجه به قطب های سیگنال AC ورودی ، همیشه از یک قطب یکسانی برخوردار است.

نحوه قرار گرفتن پل دیودی همانند شکل زیر است.

پل دیودی

وقتی که ولتاژ AC در نیم سیکل مثبت قرار دارد دیود شماره D1 وD3 در حالت بایاس مستقیم قرار دارد و همانند شکل پس از گذشتن از دیود D1 از سر مثبت و منفی مقاومت عبور می کند، و سپس تز سر دیود D3 عبور کرده و وارد قطب منفی می شود.(خط قرمز نیم سیکل مثبت است)

وقتی که ولتاژ AC در نیم سیکل منفی قرار دارد دیدو D4 و D2 در بایاس مستقیم قرار می گیرند. جریان AC با گذشتن از دیود D2 و مقاومت خروجی از دیود D4 می گذرد و وارد قطب منفی می شود

همانطور که در شکل می بینید،هر دو سیکل مثبت و منفی به صورت ولتاژ مثبت وارد مقاومت (مصرف کننده) می شوند. و ولتاژ خروجی در هر دو سیکل مثبت میشود.

 

به این صورت پل دیودی به ما کمک میکند تا تمام سیکل مثبت و منفی ولتاژ AC برق شهر به سیکل مثبت تبدیل شود.

 

 

انواع پل دیود:

 

با توجه به ولتاژی که در مدار جریان پیدا خواهد کرد ، به دو دسته تقسیم می شود :

  • تک فاز
  • سه فاز

این دو فاز دارای آمپر های متفاوتی هستند.

این روزها پل دیودی به صورت پک آی سی در بازار وجود دارند.

با توجه به شکل ظاهری در انواع زیر موجود هستند :

پل شانه ای

پل مربع

پل طرح آی سی

 

پل گرد

 

تست پل دیود با مولتی متر

برای تست این قطعه ابتدا از دیتا شیت آی سی اطلاعات پایه های آی سی بدست می آوریم، (اگر نمیتوانیم دیتاشیت پل دیود را بدست آورید معمولا پایه بلند پل دیدو پایه مثبت پل دیدو است )سلکتور مولتی متر را روی تست بوق قرار می دهیم. در این حالت پراب های قرمز و منفی را به دو پایه مشترک در آند متصل می کنیم. اگر در این حالت مولتی متر بوق ممتد بزند یعنی اتصال دو پایه آندی است.

اگر پراب های قرمز که منفی هستند را به دو پایه مشترک کاتد متصل کنیم، در این حالت بوق ممتد مولتی متر، نشان دهنده اتصال دو پایه کاتدی است. اگر پراب های قرمز و منفی به پایه های دیگری که در آند و کاتد مشترک نیتسند متصل شوند نباید صدای بوق تولید کنند.

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار تمام اصول اولیه الکتورنیک و تعمیرات موبایل به صورت حرفه ای و کامل آموزش داده میشود برای شرکت در دوره های ما به سایت آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن