۱

انواع پایه های usb + وظایف و کاربرد های آن

پورت USB
بازدید 16358

پایه های یو اس بی

در این مطلب قصد داریم به شما انواع پورت USB را نشان دهیم و در کنار آن وظیفه ی هر پایه را مشخص کنیم.

  •  پورت Type-A و Type B یا استاندارد A و B

پورت USB نوع A و B

پورت USB استاندارد A که برای همه ما آشناست، چرا که همیشه برای انتقال اطلاعات از روی فلش مموری یا هارد اکسترنال، از این نوع پورت  USB استفاده میکنیم. از این 4 پایه، دو پایه ی کنار مربوط به مثبت و منفی ولتاژ و دو پایه ی بین آن ها مربوط به پایه های اطلاعات است. در استاندارد B نیز دقیقا همان تعداد پایه وجود دارد و تنها تفاوت آن ها در شکل ظاهری آن هاست. ما شاهد استفاده ی وسیع از این پورت USB در پرینتر ها و همچنین دستگاه های چاپ مختلف هستیم.

 

 

در تصویر زیر مشاهده میکنید در Type-A و Type-B باید از چه رنگ هایی استفاده شود. این یک استاندارد کلی است و بهتر است رعایت شود.

پورت USB نوع A و B

  •  مینی و مایکرو usb یا (Mini/Micro Type-A,Type-B)

این نوع پورت USB نمونه ی کوچک تر Type-A و Type-B هستند و تفاوت آن ها در اندازه ی آن هاست. نوع مایکرو و مینی USB بیشتر در دستگاه های کوچک مانند موبایل و تبلت استفاده میشود. در تصویر زیر سه نوع USB را در کنار هم میبینید.

انواع پورت USB نوع A و B

قبلا  Mini USB بیشتر در موبایل ها استفاده میشد اما امروزه این نوع پورت جای خود را به Micro USB و یا حتی Type-C داده است.

چرا در نمونه ی مینی و مایکرو USB، پنچ پایه وجود دارد ؟ وظیفه ی پایه ی پنجم چیست؟ به تصویر زیر نگاه کنید.

انواع پورت USB نوع A و B

بله درست است. برای متصل کردن USB خارجی به گوشی یا هر دستگاه دیگری. پایه ی شماره ی 4 میتواند یا به جایی متصل نباشد یا متصل به زمین باشد و نوع استفاده ی آن با توجه به نیاز، متفاوت است.

 

  •  پورت مایکرو USB نسل 3 (Micro USB 3)

پورت USB

این نوع پورت USB در هارد های اکسترنال مورد استفاده قرار میگیرد. البته در دو مدل گوشی گلکسی نوت 3 و گلکسی S5 نیز، شاهد استفاده از این نوع پورت USB هستیم. تفاوت این دو نوع پورت در سرعت انتقال آن هاست.

پورت USB

در تصویر بالا پایه های این USB را میتوانید ببینید. بعد از اینکه با انواع پورت USB استاندارد A و B آشنا شدید، حال وقت آن رسیده که با پورت C آشنا شوید.

 

  • پورت USB استاندارد C یا (USB Type-C)

پورت USB تایپ C

تقریبا تمامی پورت های USB در گوشی های جدید اندروید از این نوع هستند. پورت یو اس بی نوع USB type C نسل جدید پورت های انتقال داده USB است که در چندسال اخیر جایگزین نسل های قدیمی تر پورت USB مانند micro USB شده است. سرعت انتقال داده فوق العاده و همچنین قابلیت انتقال توان بالا برای استفاده از فناوری شارژ سریع، از ویژگی های این پورت محسوب می شود. همچنین این پورت در صورت نیاز، قابل تبدیل به انواع پورت های گرافیکی و همچنین پورت شبکه برای انتقال دیتا است. USB Type C نه تنها در گوشی های اندرویدی جدید بلکه در بعضی از لپ تاپ ها نیز استفاده میشود. سرعت انتقال در این نوع USB، بسیار بالاست و نه تنها برای موبایل مورد استفاده قرار میگیرد بلکه میتواند در آینده ای نه چندار دور حتی جایگزین کابل HDMI و … نیز شود.

فیلم معرفی پایه های کانکتور type c

 

احتمالا تا 3 یا 4 سال آینده، این پورت به صورت کامل جایگزین تمامی پورت های USB اعم از استاندارد A و B شود. پورت USB Type-C جهت ندارد و مانند کابل lightning که در آیفون مورد استفاده قرار میگیرد طراحی شده است. در تصویر زیر میتوانید تمامی پایه های پورت USB تایپ C را مشاهده و وظیفه ی هر کدام را ببینید.

فراموش نکنید عدم شناسایی گوشی توسط کامپیوتر و شارژر فقط به اتصال پایه ها مربوط نیست بلکه موراد زیاد دیگه ای مثل مدار شارژ و مسیر اتصال پایه های USB تا CPU نیز میباشد که برای اطلاع بیشتر حتما متن آموزش مدار شارژ گوشی را مطالعه کنید.

پورت USB تایپ C

پورت USB تایپ C

 

در تصویر زیر میتوانید انواع USB را در یک قاب ببینید.

انواع پورت USB در کنار یکدیگر

حالا که با این 3 دسته USB آشنا شدید، بیاید به سرعت انتقال هر کدام بپردازیم:

 

انواع پورت USB و مقایسه آن ها با هم

سرعت انتقال USB Type-C میتواند تا 40 گیگابیت بر ثانیه برسد. اگر مقایسه ای بین USB های مختلف داشته باشید متوجه میشوید به زودی پورت USB Type-C جایگزین تمامی پورت های USB دیگر خواهد شد.

اگر پایه های سوکت USB توسط کامپیوتر شانسایی نمیشود و ولتاژ مورد نیاز را نداشت باید سوکت شارژ را تعویض کرد.

انواع پورت USB

در کل برای تعمیر و عیب یابی سوکت و کانکتورها نیاز به دانش و تخصصی کافی در تعمیرات موبایل است که ما به شما شرکت در دوره های بهترین آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز را توصیه میکینم که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار می گردد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن