۰

فینگر پرینت چیست و چگونه فینگر پرینت را تعمیر میکینم؟ (Finger print)

فینگر پرینت
بازدید 1911

فینگر پرینت

عملکرد حسگر اثر انگشت به رمز در آوردن اثر انگشت شخص به عنوان یک کد تخصصی است که کامپیوتر شما می تواند اثر انگشت را به عنوان passcode تشخیص دهد. هنگام استفاده از حسگر اثر انگشت، شما باید برای تنظیم یک (یا چند) کاربران مجاز ایجاد کنید و هر یک باید، اسکن اثر انگشت خود را تعریف نمایند، به طوری که اسکنر بتواند آنها را به عنوان یک کاربر مجاز تشخیص دهد. هنگامی که اثر انگشت رمزگذاری شده است، شما قادر خواهید بود به سادگی به محل مالش انگشت را لمس نمایید و وارد سیستم خود شوید.

انواع فینگر پرینت گوشی (فینگر تاچ موبایل) :

به‌صورت کلی و در حال حاضر سه نوع حسگر اثر انگشت یا فینگر تاچ گوشی وجود دارد که در ساخت گوشی­ های موبایل به کار برده می ­شوند.

حسگرهای اپتیکال یا نوری : به این حسگرها، فینگر تاچ­ های اپتیکال نیز گفته می ­شود. با کمک‌گرفتن از نور، اثر انگشت را اسکن می­ کنند. زمانی که انگشت روی اسکنر قرار می­ گیرد محیط تاریک می ­شود و با کمک یک led  تصویر اندکی روشن ­تر شده و خط و خطوط انگشت به‌عنوان اثر انگشت ثبت می ­شود. این حسگر اثر انگشت از اولین حسگرهای ساخته شده هستند.

حسگرهای نوری که به آن حسگرهای بصری یا چشمی نیز گفته می‌شود، قدیمی‌ترین نوع حسگر برای ثبت و مقایسه‌ی اثرانگشت‌ها محسوب می‌شود. این حسگرها با تحلیل تیره‌ترین و روشن‌ترین نقاط اثرانگشت، از چند الگوریتم برای تشخیص الگوهای منحصر‌ به‌ فرد اثرانگشت مثل (خطوط منحنی و سایر بخش‌های آن) استفاده می‌کنند.

حسگرهای خازنی : در اکثر گوشی ها از این نوع استفاده می شود. خازن وسیله­ ای الکترونیکی است. با لمس قسمت اسکنر، سیگنال­ های الکتریکی اثر انگشت گرفته و ضبط می­ شوند. این حسگر محبوبیت زیادی دارد و از دقت بالایی برخوردار است.

عمده ضعف حسگر اثر انگشت خازنی این است که اگر پوست دست کثیف یا خیس باشد، به خوبی عمل نمی‌کند. دلیل این امر نیز این است که در این حالت، رسانایی بین سطوح تغییر کرده است. یکی دیگر از نقاط ضعف این اسکنرها این است که اگر زیر شیشه یا هر چیز دیگری قرار بگیرند کارایی خود را از دست می‌دهند.

حسگر فراصوت یا اولتراسونیک (Ultrasonic) : این حسگر جزو جدید­ترین نسل حسگر اثر انگشت گوشی است. ارسال‌کننده‌ هایی وجود دارند که زیر سنسورها کار گذاشته شده­ اند و با فرستادن پالس­ های فراصوت و برخورد آن به خطوط انگشت کاربر، کاربر را شناسایی می ­کند.

از مزیت‌های این حسگر این است که نسبت به اسکنر اثر انگشت خازنی دارای دقت بالاتری است، فاصله دست و اسکنر می‌تواند بیشتر باشد، و بر روی فلز و شیشه نیز دارای عملکرد دقیقی است. این بدین معناست که می‌تواند زیر شاسی و شیشه گوشی‌ های هوشمند تعبیه شود.

کد تست خرابی فینگر پرینت در سامسونگ

  1. ابتدا این کد را شماره‌گیری کنید: *#0*#
  2. سپس وارد منو شده و گزینه sensor  را فعال کنید.
  3. گزینه finger print test برای شما باز می­ شود که باید آن را انتخاب کنید.
  4. در نهایت بر روی گزینه normalscan رفته و در حدود 5 ثانیه مکث کرده در نهایت روی دکمه home  گوشی خود ضربه بزنید  تا خراب بودن یا نبودن حسگر اثر انگشت گوشی خود را متوجه شوید.

دلایل خرابی حسگر اثرانگشت :

می ­توان به مشکلاتی نظیر مشکلات نرم­ افزاری یا داشتن لایه ­ای از رطوبت یا چربی روی حسگر اثر انگشت اشاره کرد که با از بین‌ بردن این لایه اضافی دوباره فینگر تاچ گوشی شما پدیدار خواهد شد.

همچنین تغییر کردن الگوی اثر انگشت شما بر اثر تصادف، خراش و یا آسیب فیزیکی می­ تواند یکی از این دلایل باشد که البته علت شایعی نیست.

همچنین خرابی میتواند بر اثر خرابی فلت فینگرپرینت ، مسیر فینگر پرینت تا برد آسیب فیزیکی به فینگر پرینت باعث خرابی فینگر پرینت می شود.

اگر فلت فینگر پرینت خراب شود توصیه میشود که فلت را سیم کشی کنید.  تا جای ممکن فینگرپرینت را تعویض نکنید.

نکته : اگر مجبور به تعویض فینگر پرینت شدید در گوشی های آیفون 7 و SE و.. باید آی سی ای دی فینگر پرینت را از روی فلت فینگرپرینت خراب برداشته و بر روی جدید قرار دهیم.

فینگرپرینت

تعمیر فینگرپرینت آیفون

در گوشی های ساسونگ که فینگر آنها زیر lcd است مثل A50 , A52 , S20, S22 , S23 ,… هنگام تعمیر گوشی که مجبور به باز کردن LCD هستید به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه هنگام باز کردن صفحه نمایش نباید گوشی روشن باشد زیرا باعث می شود که فینگرپرینت از حالت کالیبره خارج شود و برای حل مشکل مجبور شوید گوشی را فلش یا فرمت کنید.

یا مثلا هنگام تست LCD به هیچ وجه LCD را بدون اتصال فینگرپرینت گوشی را روشن نکنیید و تست کنید.در غیر اینصورت فینگرپرینت گوشی کار نمیکیند و برای حل مشکل مجبور به فلش یا فرمت گوشی هستید.

اگر گلس گوشی را عوض کنید یا از صفحه نمایش غیر استاندارد استفاده کنید یا فینگرپرینت گوشی را به هر دلیل تعویض کردید باید فینگرپرینت را کالیبره کنید که کالیبره کردن فینگر پرینت معمولا کار سختی نیست.ولی در گوشی های سامسونگ نیاز به برنامه ای دارد که این برنامه فقط در اختیار نمایندگی سامسونگ قرار دارد.

کالیبره کردن فینگرپرینت

یکی از ابزار های کالیبره کردن فینگرپرینت

 

روش­های تعمیر فینگر پرینت گوشی :

ابتدایی ­ترین بررسی که باید انجام شود این است که خرابی فینگر تاچ گوشی شما علت نرم­ افزاری دارد یا سخت ­افزاری؟ در صورت داشتن علت سخت ­افزاری باید پیش تعمیرکاران ماهر گوشی موبایل رفته و قطعه را تعمیر یا تعویض کنید. اما در صورت داشتن مشکل نرم­ افزاری دوراه حل کلی وجود دارد که خوب است امتحان کنید.

  • پاک‌کردن حافظه پنهان یا همان cash گوشی.
  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل گوشی خود و برنامه­ هایش.
  • ممکن است داده‌های وارد شده در تنظیمات گوشی شما خراب شده باشند و از آنجایی‌که این داده­ ها با اثر انگشت شما در هنگام تنظیم کردن اثر انگشت وارد می ­شوند این خرابی روی فینگر تاچ گوشی شما اثر می­ گذارد که باید پاک شوند و به‌صورت درست وارد شوند تا حسگر اثر انگشت درست شود.
  • ریست فکتوری گوشی سامسونگ برای زمانی است که گوشی شما دچار مشکلاتی از جمله پر شدن حافظه نهان و هنگ کردن می شود مورد استفاده قرار می گیرد و شما باید به فکر چاره ای برای حل این مشکلات باشید که فلش گوشی سامسونگ آخرین راهی است که باید امتحان کنید. اگر هیچ‌کدام از روش ­های بالا جواب نداد بهتر است گوشی خود را ریست فکتوری کنید.
  • اگر از سالم بودن سخت افزار فینگرپرینت و مسیر آن اطمنان دارید فینگرپرینت را کالیبره کنید.(در بالا توضیح دادیم).
  • در گوشی های آیفون 7 و .. هنگام تعویض فینگرپرینت باید آی سی ای دی فینگرپرینت را هم تعویض کرد(در بالا توضیح دادیم)

کالیبره کردن فینگرپرینت گوشی های زیر صفحه نمایش

در پستی که در این مورد قرار دادیم در مورد نحوه کالیبره کردن فینگرپرینت توضیح دادیم حتما این پست را بخوانید

نحوه کالیبره کردن فینگرپرینت گوشی اندروید که فینگرپرینت آن زیر صفحه نمایش است.

 

 

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل که در آموزشگاه فیدار برگذار میگردد تمام نکته ها و تکنیک های تعمیرات موبایل به صورت کامل و تخصصی به ما آموزش داده میشود.برای شرکت در دوره ها به سایت آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن