۰

سیستم عامل های فراموش شده ی موبایل

بازدید 2467

در این مقاله قصد داریم به 4 یک از سیستم عامل های فراموش شده موبایل بپردازیم.

1- BlackBerry OS

سیستم عامل های فراموش شده

همانطور که از اسمش پیداست این سیستم عامل مربوط به گوشی های BlackBerry  است. بلک بری در گذشته، بخش وسیعی از بازار آمریکای شمالی را در اختیار داشت اما هرروز سهم بازار این شرکت کمتر و کمتر شد تا جایی که امروزه کمتر از 1 درصد از سهم کل بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. سیستم عامل بلک بری یکی از امن ترین سیستم عامل های دنیا بود و امنیت آن آنقدر زیاد بود که باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا از آن استفاده میکرد. اما این سیستم عامل Close source رابط کاربری چندان دلچسبی نداشت و از طرفی برنامه نویسان تمایل چندانی به ساخت نرم افزار و … برای این سیستم عامل نداشتند. نصب اپلیکیشن بر روی گوشی هایی با سیستم عامل بلک بری، متفاوت بود به شکلی که کاربر را به دردسر می انداخت. در آخرین ورژن های این سیستم عامل، کاربر میتوانست حتی نرم افزار های اندروید هم بر روی گوشی نصب کند اما عملکرد خوبی نداشت. آخرین گوشی بلک بری با سیستم عامل بلک بری، مدل پاسپورت (تصویر بالا) بود و بعد از این مدل تمامی گوشی های بلک بری با سیستم عامل اندروید تولید شد و سیستم عامل بلک بری، به لیست سیستم عامل های فراموش شده اضافه شد

 

2- Bada OS

سیستم عامل های فراموش شده

سیستم عامل بادا از سال 2010 تا 2012 بر روی گوشی های سری Wave سامسونگ نصب شد. سیستم عامل انحصاری سامسونگ بسیار شبیه اندروید بود. سامسونگ تلاش کرد با ارائه ی این سیستم عامل بتواند مانند اپل، سیستم عامل انحصاری خود را داشته باشد. به همین منظور گوشی های سری Wave را با بدنه ای فلزی و صفحه نمایش Super AMOLED تولید کرد. اما برنامه نویسان تمایلی به ساخت اپلیکیشن برای این سیستم عامل نداشتند. به همین منظور بعد از 2 سال و در سال 2012 این سیستم عامل پر عیب و ایراد، برای همیشه به دست فراموشی سپرده شد.

 

3- windows phone

سیستم عامل های فراموش شده

هرچند مایکروسافت در بخش تولید ویندوز بسیار موفق بوده اما در بازار تلفن همراه نتوانسته به اندازه ی کافی موفق ظاهر شود. برخلاف سیستم عامل ویندوز، این سیستم عامل عملکرد بسیار بهتری از خود بروز داد. امنیت و سرعت در این سیستم عامل بسیار بالا است اما به خاطر رابط کاربری خاصی که دارد، بعضی ها عاشق این سیستم عامل و بعضی دیگر متنفر میشوند.

مایکروسافت در اوایل تصور میکرد که ویندوز فون میتواند از IOS عبور کند و شکست سختی هم به BlackBerry  بدهد. برای همین در اوایل تولید این سیستم عامل، مایکروسافت تصمیم گرفت برای تبلیغ، ماکت گوشی های اپل را به خاک بسپارد. اما فکرش هم نمیکرد در چند سال بعد این سیستم عامل زودتر به خاک سپرده شود.

سیستم عامل های فراموش شده

4- سیستم عامل Tizen

سیستم عامل های فراموش شده

سیستم عامل تایزن برخلاف 3 سیستم عامل قبلی، هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد. بعد از شکست بادا، سامسونگ تصمیم گرفت برای بار دوم دست به تولید سیستم عامل بزند که نتیجه آن شد تایزن. در حال حاضر از سیستم عامل تایزن فقط در ساعت های هوشمند سامسونگ استفاده میشود. ناگفته نماند که یک کارشناس امنیتی گفت : سامسونگ در تولید سیستم عامل بسیار ضعیف عمل کرده است و ظاهرا سیستم عامل تایزن را یک دانشجوی رشته ی کامپیوتر درست کرده چرا که در نگاه اول حداقل 23 باگ امنیتی در آن وجود دارد.

هرچند این سیستم عامل هنوز پابرجاست اما قطعا با وضعیتی که سامسونگ در پیش گرفته، این سیستم عامل هم به زودی به دست فراموشی سپرده خواهد شد اگر هم فراموش نشود قطعا تنها استفاده کننده از این سیستم عامل خود سامسونگ است. به نظر شما سیستم عامل بعدی که به دست فراموشی سپرده میشود چیست؟ آیا ممکن است اندروید و یا IOS هم فراموش شوند؟

تنها این 4 سیستم عامل در دسته ی سیستم عامل های فراموش شده قرار نمیگیرند بلکه سیستم عامل های فراموش شده ی دیگری نیز وجود دارند که در این لیست نیامده است.

از همراهی شما سپاس گزاریم

تیم حرفه ای آموزشگاه تعمیرات موبایل در شیراز فیدار

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن