۵

دیود شاتکی چیست و با شاکلی چه تفاوتی دارد؟

دیود شاتکی نماد
بازدید 7145

دیود شاتکی چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به تفاوت دو دیود شاتکی ( schottky diode ) و شاکلی ( shockley diode ) بپردازیم. ( اگر اطلاعاتی در مورد دیود ندارید میتوانید مقاله دیود چیست را مطالعه نمایید.) دیود شاتکی از نظر عملکرد، با دیود معمولی هیچ گونه تفاوتی ندارد. در بسیاری از موارد، میتوان از دیود شاتکی به جای دیود معمولی و برعکس استفاده کرد.

کار دیود شاتکی چیست؟

تفاوتی که دیود شاتکی با دیود معمولی یا همان PN دارد، در این است که سرعت سوئیچینگ در این دیود، به مراتب بالا تر از دیود معمولی است. برای مثال، حداکثر زمان سوئیچینگ در دیود های معمولی، حدود 100 پیکو ثانیه است در حالی که در اکثر دیود های شاتکی، این زمان در حدود 10 پیکو ثانیه است. تقریبا جنس تمامی دیودهای شاتکی، از ژرمانیوم است و افت ولتاژ دو سر دیود های شاتکی، در حدود 0.15 تا 0.2 ولت است. یکی از علل سوئیچینگ سریع در این دیود، همین ولتاژ ناچیز است. توجه داشته باشید که این ولتاژ در دیود های معمولی، در حدود 0.6 ولت است. دیود های شاتکی نمیتوانند در ولتاژ های بالا دوام بیاورند و به راحتی میسوزند. تقریبا تمامی دیود های شاتکی، در ولتاژ های زیر 100 ولت مورد استفاده قرار میگیرند. چرا که قادر به تحمل ولتاژ معکوس بالا نیستند. دیود شاتکی در مدارات به روز و پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرد. مداراتی که نیاز به سوئیچینگ بالا دارند. برای مثال در مدار لایت گوشی های آیفون، مشاهده میکنید که از این دیود استفاده شده. در تصویر زیر، نماد دیود شاتکی را مشاهده میکنید.

نماد دیود شاتکی

دیودهای شاتکی، نسبت به دیود های معمولی، قادر به تحمل گرمای کمتری هستند. به طور میانگین، دمای قابل تحمل دیود های شاتکی، در حدود 175 درجه و این دما برای دیود های معمولی، تقریبا 200 درجه است. همین علت باعث میشود، طراحی دیود های شاتکی به گونه ای باشد که بر روی هیت سینک قابل نصب باشند.  دیود زنر یکی از انواع دیگر دیود ها میباشد که میتوانید برای خواندن اطلاعات بیشتر به مقاله دیود زنر و نحوه ی قرار دادن آن در مدار مراجعه کنید.

در تصویر زیر یک نمونه از این دیود را مشاهده میکنید.

در آخر هم بهتر است به سراغ نمودار برویم و دیود شاتکی را با دیود معمولی مقایسه کنیم.

دیود شاتکی (نمودار)

 

حال که با دیود شاتکی آشنا شدید، بهتر است به سراغ دیود شاکلی برویم. هرچند اسم این دو دیود بسیار به هم شباهت دارد اما در واقع این دو بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. یکی از مباحث مهمی که شما باید در نظر بگیرد دانستن در مورد  خازن ها میباشد.خازن ها مانند یک باتری عمل میکنند. اما نکته اینجاست که خازن ها نمیتوانند مانند باتری، الکترون ها را به مدت طولانی در خود ذخیره کنند و بعد از مدتی، الکترون ها از بین میروند. برای اطلاعات بیشتر مقاله خازن چیست و ساختار آن به چه صورت است را مطالعه کنید.

دیود شاکلی در واقع از سه دیود و 4 پیوند PNPN تشکیل شده. ما در این مقاله قصد نداریم به ساختمان داخلی این دیودها بپردازیم. در نتیجه بهتر است به سراغ کاربرد های دیود شاکلی برویم. دیود شاکلی در الکترونیک صنعتی، بسیار پرکاربرد است. از نظر عملکرد، عملکردی شبیه به دیود معمولی دارد اما نه دقیقا مانند دیود PN، نمودار این دیود کمی متفاوت نسبت به نمودار بالاست. دیود شاکلی، قادر به تحمل ولتاژ معکوس، حتی تا چند هزار ولت است و میتواند تا چندین آمپر جریان را از خود عبور دهد. این دیود در ولتاژ های بالا و الکترونیک صنعتی کاربرد دارد و در ولتاژ های پایین کاربردی ندارد.

 

دیود شاکلی و ساختمان داخلی آن

در تصویر بالا یک نمونه دیود شاکلی و در کنار آن ساختمان داخلی این دیود را مشاهده میکنید. همانطور که مشاهده میکنید، بدنه ی این دیود فلزی است، همین امر باعث میشود که دیود، بتواند گرمای زیاد را به راحتی به محیط انتقال دهد. همچنین در تصویر زیر، نماد دیود شاکلی در نقشه  قابل مشاهده است.

نماد دیود شاکلی

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز که در بهترین آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز برگذار میگردد تمام نکته های مربوط به انواع دیود نحوه عملکرد تست و عیب یابی به صورت کامل آموزش داده میشود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن