۴

تفاوت پورت MICRO USB و USB-C

USB-C
بازدید 11529

مدت زمان زیادی از نیمکت نشینی پورت های میکرو یو اس بی و معرفی جانشین پر قدرت آن ها یعنی USB-C نمی گذرد. با این حال این پورت های تازه وارد دیگر تکنولوژی خیلی گران قیمتی نیستند و از این پس می توان آن ها را روی تلفن های هوشمند میان رده نیز مشاهده کرد.

 

اما آنچه که USB-C را از تمامی پورت های دیگر متمایز می کند ویژگی های منحصر به فرد و کاربردی آن است که می خواهیم در ادامه این مقاله بیشتر درباره آن ها صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در پشت پرده کانکتورها وجود دارد

یو اس بی (Universal Serial Bus) در اصل استانداردی است که به واسطه آن کابل ها، درگاه ها و تبادل داده های دیجیتالی تعریف می شود. USB ها برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ شناخته شدند که با معرفی آن ها به دنیای تکنولوژی، رابط کامپیوترهای آن زمان دستخوش تغییرات گسترده ای شد.

آخرین نسخه از این دسته رابط ها هم که USB نوع C نام دارد، در سال ۲۰۱۴ توسعه یافت که تغییراتی بنیادی در شخصیت این پورت ها به وجود آورد. در واقع USB-C ظاهر متفاوتی نسبت به اجداد خود دارد. ظاهر متقارن و یک دست آن، این امکان را در اختیار کاربران می گذارد تا از هر طرف که می خواهند آن را به دستگاه خود متصل کنند.

USB-C

البته تنها تفاوت USB-C با اجداد خود، به ظاهر و شکل و شمایل آن ختم نمی شود. بلکه ویژگی های اصلی این کانکتور در پشت پرده مشخصات الکترونیکی و سرعت انتقال داده آن پنهان شده است. محل اتصالات USB های نوع A و ‌B تنها دارای ۴ پین بودند. در حالی که هم USB 3.1 و هم نوع USB-C، به بیست و چهار پین برای اتصال به دستگاه های مختلف مزین شده اند.

البته افزایش تعداد پین ها بی تاثیر نیست. تعداد پین های بیشتر به منزله افزایش سرعت انتقال داده و پشتیبانی از جریان های بالا تر الکتریکی است. به همین دلیل است که هر دو USB 3.1 و USB-C قادر به انتقال داده ها با سرعت بیشتری هستند. علاوه بر این پورت های نوع C نسبت به نسل های گذشته خود از مقاومت بیشتری نیز برخوردارند.

طبق استانداردهایی که برای این پورت ها تعریف شده، هر درگاه باید قدرت تحمل بیش از ده هزار بار اتصال یک کانکتور را داشته باشد. این مقدار عدد بسیار بزرگ و قابل اطمینانی است؛ چرا که اگر روزی ۲ بار هم تلفن هوشمند خود را شارژٰ کنید، حداقل ۱۳ سال طول می کشد به چنین عددی نزدیک شوید.

سه ویژگی مهمی که باید در مورد USB-C بدانید

۱) سرعت، سرعت و باز هم سرعت

سرعت را می توان مهمترین ویژگی پورت های نوع C دانست. اما سرعتی که درباره آن صحبت می کنیم مربوط به انتقال داده ها نمی شود؛ بلکه سرعت شارژ یک تلفن هوشمند در این جا مورد بحث است. با تولد پورت های نوع C شارژ شدن موبایل ها با توان ۱۵ واتی ممکن شد که همین عامل سرعت شارژ یک تلفن هوشمند را نسبت به گذشته تا ۵ برابر ارتقا می بخشد.

۲) شارژ دو طرفه

شاید جذاب ترین ویژگی USB-C قابلیت شارژ دو طرفه این پورت ها باشد که در واقع راز آن در ظاهر همسان دو سر کابل این پورت ها پنهان شده است. همانطور که با استفاده از USB-C می توان از یک منبع تغذیه شارژ دریافت کرد، قادر هستید تلفن هوشمند خود را به یک پاور بانک نیز تبدیل کنید و به موبایل دیگری شارژ منتقل نمایید. تنها کافیست هر دو موبایل را با استفاده از یک کابل USB-C به هم متصل کنید و از طریق دسترسی ها گزینه انتقال شارژ را انتخاب نمایید.

USB-C

۳) همانند شارژ، فایل نیز انتقال دهید

از جمله ویژگی های جالب پورت های نوع C آن است که می توان به وسیله یک کابل هر داده ای را میان دو تلفن هوشمند منتقل کرد. تنها کافیست موبایل تان به پورت نوع C و اندروید مارشملو مجهز باشد تا به وسیله یک کابل شرایط انتقال داده ها مهیا شود. تنها کاری هم که باید انجام دهید آن است که دو موبایل را با استفاده از یک کابل به یکدیگر متصل کنید و از طریق اپ های مدیریت فایل ها مراحل انتقال داده را از یک تلفن هوشمند به دیگری آغاز نمایید.

چه تفاوتی میان سرعت شارژ USB-C و میکرو یو اس بی ها وجود دارد؟

بسیاری از موبایل های اندرویدی امروزی هنوز از میکرو USB ها برای اتصال به شارژرها استفاده می کنند. با این حال امروز سرعت شارژ شدن یک موبایل، تبدیل به امر بسیار مهمی شده است. اما کانکتورهای میکرو USB تنها از ۵ ولت و تقریبا ۲ آمپر برای شارژ تلفن هوشمند شما استفاده می کنند.

البته در بازار تکنولوژی هایی مانند Qualcomm Quick Charge ،Oppo Vooc و Samsung Adaptive Fast Charge وجود دارد که می توان به واسطه آن ها کمی سرعت شارژ تلفن های هوشمندی که از درگاه میکرو USB بهره می برند را ارتقا بخشید. اما همین محصولات هم یک مشکل بزرگ دارند.

تمامی این محصولات برای استفاده برندهای خاصی توسعه یافته اند که همین عامل دسترسی کاربران دیگر را به چنین امکاناتی محدود می سازد. اما در طرف دیگر این معادله، USB-C قرار دارد که بر عکس میکرو USB ها ویژگی ها و امکانات بسیار خوبی را برای کاربران اندروید به همراه می آورد.

USB-C

به وسیله پورت های نوع C، کاربران می توانند تا حد اکثر به ۱۰۰ وات انرژی برای شارژ کردن دستگاه های خود دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، استانداردها هستند که میزان قدرت و سرعت شارژ را در ارتباط با پورت های نوع C کنترل می کنند. در کنار این موضوع، حق امتیاز استفاده از این تکنولوژی آزاد است و همه کاربران می توانند در شرایطی یکسان از مزایای USB-C بهره ببرند.

USB-C قادر به انتقال سیگنال های HDMI و صدا نیز هست

شاید نکته جالب در مورد USB-C آن است که می توان آن را تقریبا جایگزین هر کابلی کرد. USB-C حالا قادر است که جایگزین کابل هایی مانند VGA، DVI یا HDMI شود و به جای آن ها فعالیت کند. همچنین این روزها با حذف جک هدفون از برخی تلفن های هوشمند، بحث پیدا کردن جایگزینی مناسب برای آن ها نیز بسیار داغ شده است. از آنجایی هم که پورت های نوع C قادر به تبدیل سیگنال های صوتی هستند، می توان از آن ها به عنوان جایگزینی مناسب برای جک های هدفون سخن به میان آورد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. SHD گفت:

    از گوشی با تایپ سی میشه به گوشی مایکرو یو اس بی شارژ انتقال داد؟

    1. حسین ابراهیمی گفت:

      بله تست کردم و میشه.

  2. وحید گفت:

    برای اینکه مثل پاور بان ازش استفاده کنم باید چه کابلی و از کجا بگیرم لطفا راهنمایی کنید؟

    1. حسین ابراهیمی گفت:

      پیشنهاد میکنم این مطلبو بخونید جواب سوالتونو میتونید بگیرید داخل این مطلب
      teknikenovin.ir/1397/12/25/پورت-usb-و-انواع-آن-وظیفه-ی-هر-پایه/

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن