۳

فرق RAM و Hard کامپیوتر و لپ تاپ در چیست؟

فرق RAM و Hard کامپیوتر و لپ تاپ در چیست؟
بازدید 9082

فرق RAM و Hard کامپیوتر و لپ تاپ در چیست؟

ram

RAM

Laptop-Ram-And-Hard-Disk

همیشه شاید برای ما سؤالاتی زیر پیش بیاید که:

  • آیا Ram و Hard با هم فرقی دارد؟

  • آیا Ram حافظه اصلی است؟

  • چرا Ram ارتقاع پیدا کند سرعت سیستم بیشتر میشود؟

  • چرا افزایش مقدار Ram و Hard باعث می شود که سرعت بهتری را به دهد؟

* حالا من در این قسمت سوالاتی که در ذهن شما هست را جواب می دهم.

ممکن است بسیاری از کاربران کامپیوتر تفاوت بین Hard drive و حافظه RAM را ندانند و نتوانند بخوبی آن دو را از یکدیگر تمییز داده و تفاوت های آن را بیان کنند.

اما ما در این مقاله در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قصد داریم راجع به تفاوت بین هارد درایو و حافظه رم سیستم بپردازیم.با ما باشید …

اغلب افراد با رو به رو شدن با پیغام “system out of memory” دچار سردرگمی میشوند و پیش خود فکر میکنند که مشکل از هارد دیسک کامپیوتر است و حتما حافظه هارد دیسک پر شده است اما در واقع حافظه RAM کامپیوتر پر شده است.

هر دوی حافظه RAM و همچنین Hard Drive برای ذخیره سازی داده ها بکار میروند.اندازه RAM به طور معمول از Hard drive کوچکتر است.محدوده حافظه ذخیره سازی RAM بین 1 گیگابایت تا 128 گیگابایت میرسد اما ظرفیت حافظه های Hard drive از 128 گیگابایت تا چندین ترابایت نیز میتواند باشد.

نوع ذخیره سازی حافظه های RAM موقتی است.مثلا زمانیکه کاربر از اینترنت یک فایل دانلود میکند اطلاعات بصورت موقت در حافظه RAM کامپیوتر ذخیره میشود اما زمانیکه کاربر آن فایل را ذخیره میکند در حقیقت فایل در Hard drive کامپیوتر به طور دائمی ذخیره میشود.فایل های دانلود شده بر روی حافظه RAM با قطع شدن جریان برق از بین میرود و از روی حافظه RAM پاک میشود.در عوض داده های ذخیره شده در Hard drive به طور دائمی باقی میمانند.

ماژول های حافظه RAM توسط تراشه ها و میکروپروسسور ها ساخته میشوند.Hard drive از disk ها و platter ها ساخته شده است.داده های ذخیره شده در حافظه RAM در قالب 0 ها و 1 ها ذخیره میشوند.RAM برای نگه داری داده ها در تراشه هایش نیاز به منبع انرژی برق پیوسته دارد.داده های ذخیره شده در Hard drive در دیسک های مغناطیسی ذخیره میشوند.Hard drive نیاز به منبع برق پیوسته برای نگهداری داده ها ندارد.

زمانیکه کاربر یک محتویات یک فایل خاص را تغییر میدهد تغییرات ابتدا در حافظه RAM ذخیره میشود.هنگامی که کاربر تغییرات را ذخیره کرد محتویات تغییر یافته درون حافظه Hard drive کپی میشود.یک نسخه کپی اصل از فایل در Hard drive بصورت دست نخورده باقی میماند تا زمانیکه تغییراتی روی آن ایجاد شده و ذخیره شده باشد.هنگامی که فایل ذخیره شد نسخه اصلی فایل توسط نسخه جدید آن روی Hard drive جایگزین میشود.

دسترسی به داده های ذخیره شده در حافظه .RAM صد ها بار سریعتر از دسترسی به محتویات Hard drive است.از آنجا که تمام برنامه ها و سرویس های سیستم عامل ابتدا درون حافظه RAM بارگذاری میشوند حافظه RAM معمولا پر میشود.زمانیکه سیستم عامل پیغامی با عنوان “not enough memory to run this program” را نمایش داد این به این معنی است که حافظه RAM پر شده است.خب به پایان مقاله رسیدیم و در آخر طبق معمول عصاره ی سخنان خود را در چند جمله زیر می آوریم و بحث به به اتمام میرسانیم…

  • RAM مخفف کلمات Random Access Memory است و بر روی مادربورد سیستم نصب میشود در حالیکه hard drive مجموعه ای از دیسک های مغناطیسی هستند که به hard disk نیز معروف اند.
  • حافظه ذخیره سازی RAM از حافظه ذخیره سازی Hard drive ها کوچکتر است.محدوده حافظه ذخیره سازی RAM بین 4 گیگابایت تا 128 گیگابایت میرسد اما ظرفیت حافظه های Hard drive از 128 گیگابایت تا چندین ترابایت را نیز میتوانند میزبانی کنند.
  • نوع ذخیره سازی حافظه .RAM بصورت موقتی است در حالیکه در Hard drive داده ها بصورت دائمی ذخیره میشوند.
  • دسترسی به حافظه .RAM بسیار سریعتر از دسترسی به حافظه Hard drive است.
  • .RAM ساخته شده از چیپ ها یا تراشه ها میباشد در حالیکه Hard drive از دیسک های مغناطیسی و پلاتر ها ساخته شده است.
  • .RAM برای نگهداری داده ها بر روی تراشه های خود نیاز به منبع برق پیوسته دارد اما در Hard drive داده با قطع برق از بین نمیرود.

انشاالله از توضیحاتی که داده شده استفاده کامل را برده باشید. با مطالب دیگر با ما همراه باشید.

تیم آموزش تکنیک نوین

تهیه کننده: محمدمهدی محمدی

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی گفت:

    خسته نباشید ✋?

  2. صابر گفت:

    بسیار عالی بود، ممنون

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن