۰

کد IMEI در گوشی چیست و چه کاربردی دارد؛

تکنیک نوین
بازدید 2727

به احتمال زیاد “IMEI” به گوشتون آشناست و می دونید تا حدی میشه این اصطلاح رو به شماره‌ شناسنامه‌ گوشی تعبیرش کرد ولی واقعا کار این کد 15 رقمی چیست و برای چه کارهایی استفاده میشه؟

اول از همه باید بدونید که شماره IMEI یا MEID در تلفن همراه شما به عنوان شناسه اون به شمار میاد و برای هر دستگاه منحصر بفرده چرا که هیچ وقت امکان نداره دو دستگاهی رو پیدا کنید که IMEI یا MEID یکسانی داشته باشند و این امر باعث شده این شماره‌ ها به ابزارهایی کاربردی برای رهگیری و تشخیص موبایل های دزدیده یا گم شده تبدیل بشن.

teknikenovin

کد IMEI چیست؟

IMEI مخفف International Mobile Equipment Identity (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) است . هر موبایلی (و یا هر دستگاه متصل شونده به شبکه مخابراتی GSM) که تولید می شود ، دارای یک کد 15 رقمی مختص به خود است و این کد شناسه آن وسیله است که به آن IMEI می گویند .

از سال 2004 به بعد، فرمت این کد به صورت AA-BBBBBB-CCCCCC-D در‌آمده است. دو بخش اول، یعنی بخش A و B به عنوان کدهای تخصیص نوع (Type Allocation Code) یا TAC شناخته می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توان فهمید که این کد مربوط به کدام سازنده‌ تلفن همراه و همچنین کدام مدل از محصولات آن سازنده است.

برای مثال، گوشی‌های جدید iPhone 5 همگی TAC برابر با 332700-01 و Samsung Galaxy S II نیز TAC برابر با 853704-35 دارند. بخش بعدی یا همان بخش C یک کد منحصر به فرد برای همان گوشی شما است که توسط سازنده تعیین می‌شود. امّا اگر زرنگ بوده‌باشید می‌گویید و آخرین بخش یا همان بخش D، فقط برای بررسی صحت بخش‌های پیشین یعنی A و B و C در نظر گرفته شده و با داشتن این 3 بخش، می‌توان بخش آخر را محاسبه کرد! این مورد برای شناسایی کدهای ساختگی کاربرد دارد. برای محاسبه‌ این عدد می‌توانید به imei.info/calc  هم مراجعه کنید.

چگونه IMEI گوشی‌خود را پیدا کنیم؟

تعداد بسیار زیادی از مدل‌های تلفن همراه با شماره‌گیری#06#* کد IMEI را خواهید دید. این روش برای گوشی‌های قدیمی و حتی تعدادی از جدیدترها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. امّا برای تلفن های هوشمند‌ میتوانید از روش‌های زیر  هم استفاده کنید:

• سیستم عامل iOS : به مسیر Settings > General > About بروید.

• سیستم عامل آندروید : وارد Settings شده و به بخش About Phone بروید.

• دستگاه‌های سونی یا سونی‌اریکسون قدیمی : بر روی صفحه کلید موبایل از چپ به راست * Right * Left Left * Left * را کلیک کنید.

• دستگاه‌های بلک‌بری یا سونی‌اریکسون‌های جدیدتر : به بخش Options و سپس Status بروید.

و باز هم اگر می‌خواهید بدانید دقیقاً IMEI شامل چه اطلاعاتی درباره‌ گوشی‌تان است، می‌توانید به سایت IMEI.info مراجعه کنید.

شماره‌های IMEI بسیار مهم هستند و باید حتماً آن‌ها را در جایی یادداشت و محفوظ نگهدارید. این کدها علاوه بر کمک به برگرداندن گوشی در صورت دزدیده شدن، می‌توانند از سوءاستفاده‌های احتمالی هم جلوگیری کنند.

توجه داشته باشید IMEI مربوط به خود گوشی‌ است و هیچ ارتباطی با سیم‌کارت یا حتی سیستم عامل تلفن همراه‌تان ندارد.


گوشی های تلفن همراه توسط این کد در شبکه های مخابراتی ثبت می شوند و مثلا هنگامی که گوشی خودتان را گم کردید و یا به سرقت رفت ، می توانید با ارائه کد IMEI گوشی خود به مخابرات ، نسبت به از کار انداختن گوشی اقدام کنید .

اگر سریال جهانی این گوشی با عدد های3 یا 4 یا 5 شروع شود ،گوشی دو یا سه بانده بوده و به راحتی در شبکه مخابراتی ایران با انجام تغییر باند کار می کند و اگر این سریال با عدد صفر شروع شود ، گوشی تک باند بوده و به سفارش یک کشور خاص ساخته می شود و به هیچ عنوان در ایران آنتن نمی دهد.

در صورتی که همچنان خواستار این باشید که از این دسته گوشی ها استفاده کنید،(که توصیه هم نمیشود!) باید یک سری دردسر هارا تحمل کنید. 🙂

روش تغییر سریال IMEI

این کار غیر قانونی می باشد ولی برای انجام این کار توسط نرم افزار ( Box ) سریال گوشی را تغییر داده و به هیچ عنوان شبکه مخابراتی پیدا نمی کند . اگر کد جهانی با کد یک گوشی دیگر هم یکی باشد کار می کند .

نکته:

در گوشی های سری جدید اطلاعات IMEI را درون IC UEM می ریزند و دیگر با نرم افزار تغییر باند نمی شود و تغییر باند باید از راه سخت افزار انجام گیرد.

در حال حاضر از دو روش برای تغییر سریال کد IMEI  گوشی در بازار استفاده می شود

1 ⊗ از راه نرم افزاری مانند اکثر گوشی های سامسونگ ، موتورولا ، سونی اریکسون ، زیمنس

2 ⊗ از راه سخت افزاری برای تمامی گوشی های نوکیا ( در تمامی گوشی های سری جدید نوکیا از یک IC سخت افزاری به نام UEM استفاده شده است که سریال جهانی گوشی های نوکیا توسط کارخانه بر روی این آی سی ریخته می شود که برای تغییر سریال تمامی گوشی های نوکیا ابتدا باید IC خام UEM را از بازار تهیه کرده و بر روی گوشی سوار و مجدد آن را برنامه ریزی بکنیم ) .

توجه:

اگر یک گوشی در یک شبکه مخابراتی یا در یک منطقه آنتن بدهد و در مناطق دیگر دچار مشکل عدم آنتن دهی بشویم به مخابرات منطقه مورد نظر مراجعه کرده و سریال جهانی گوشی را در آن منطقه ثبت می کنیم .

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل در شیراز که در آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار برگذار میگردد ترمیم سریال رجیستری انواع گوشی را آموزش میدهیم برای شرکت در دوره های آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز فیدار به سایت تکنیک نوین مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن