خازن های کوپلاژ و بای پاس

خازن های کوپلاژ و بای پاس

خازن بای پاس ( Capacitor bypass ): 

  • این خازن ها یک پایه به گراند ( Grand ) و یک پایه به قطعه متصل می باشد.

  • این خازنها جهت حذف نویز در مدار بکار می روند.
  • این نوع خازن ها اگر مشکل دار یا معیوب شوند باید حذفشان نمود و با در نظر گرفتن مقدارشان میتوان جایگزین نمود. اگر قطعه با مقدار مورد نظر پیدا نشد می توان جایگزین نکرد.

  • در نظر داشته باشید که خازن های معیوب شده بای پاس را نمی توان جامپر زد ( سیم کشی کردن روی برد را جامپر زدن گویند. )، باعث اتصالی در بُرد می شود. و یا احتمال سوختگی و معیوب شدن قطعات دیگر در بُرد وجود دارد.

سمبل مداری ( شماتیک ) خازن بای پاس
سمبل مداری و شکل قرار گرفتن خازن بای پاس در بُرد

خازن های کوپلاژ و بای پاس

طریق قرار گیری خازن بای پاس در بُرد ( شماتیک یا نقشه )
طریق قرار گیری خازن بای پاس در بُرد ( شماتیک یا نقشه )

خازن های کوپلاژ و بای پاس

خازن کوپلاژ ( Capacitor Coupling ):

  • خازنهای کوپلاژ بین دو قطعه قرارمی گیرند و آن دو قطعه را از لحاظ DC از هم جدا کرده و از لحاظ AC به هم مرتبط می کنند.
  • در صورت معیوب شدن خازن، خازن را با در نظر گرفتن مقدار تعویض کنید.

  • در خازن های کوپلاژ در صورت خرابی بعد از برداشتن قطعه حتما قطعه جایگزین کنید. تا ارتباط برقرار شود.

  • در صورت خرابی و معیوبی قطعه فوق تحت هیچ شرایطی از سیم جامپر استفاده نکنید، باعث می شود عملکردی نداشته باشد.

طریقه قرار گرفتن خازن کوپلاژ ما بین قطعه
طریقه قرار گرفتن خازن کوپلاژ ما بین قطعه

خازن های کوپلاژ و بای پاس

 

خازن های کوپلاژ و بای پاس
نقشه خازن کوپلاژ

خازن های کوپلاژ و بای پاس

نحوه تست خازن توسط مولتی متر:

ابتدا توسط پنس خازن را دشارژ کرده سپس مولتی متر را بر روی حالت اندازه گیری ظرفیت خازن قرار می دهیم حال دو سیم مولتی متر را با توجه به مثبت و منفی آن به دو پایه خازن متصل می کنیم در صورتی که ظرفیت نشان داده شده توسط مولتی متر با ظرفیت نوشته شده بر روی خازن یکی بود ، خازن سالم است(البته با در نظر گرفتن درصد خطای خازن).

  • توجه داشته باشید جهت تست خازن بهتر از قطعه از بُرد خارج گردد و بعد تست شود.

 

تیم آموزشگاه تکنیک نوین ارائه دهنده شیوه های نوین 

تهیه کننده: مهندس محمدمهدی محمدی

آدرس کانال ما در سروش – کلیک کنید