۰

خازن الکترولیتی و سرامیکی

بازدید 5480

خازن الکترولیتی و سرامیکی

خازن های الکترولیتی یا شیمیایی:

  • خازنهای الکترولیتی در اندازه‌های مختلف وجود دارد و از لحاظ اتصال به مدار دو قطب مثبت و منفی کاملا مشخص است تا بطور صحیح به مدار بسته شود و گرنه غشاء نازک عایق آن از میان می‌رود و به اجزائی از مدار که قبل از خازن قرار دارد آسیب می‌رسد.
  • خازنهای الکترولیت با ظرفیت و ولتاژ مجاز زیاد دارای حجم نسبتا بزرگی است و بوسیله سیم پیچ و مهره و پولک یا بست روی شاسی نصب و محکم می‌شود. قطب مثبت با رنگ قرمز و قطب منفی با رنگ سیاه کاملا مشخص است. گاهی نیز قطب مثبت به بدنه آلومینیومی متصل است و گیره مخصوص ندارد.
  • خازنهای الکترولیت معمولا دارای جلد فلزی هستند که به این ترتیب با ماده الکترولیت ارتباط داشته و به قطب منفی متصل می‌شوند.
  • ظرفیت خازنهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بین 8 تا 32 میکروفاراد است.
  • چون فاراد ظرفیت بسیار بزرگی است عملا از واحد های کوچکتری نظیر میکرو فاراد-نانو فاراد و پیکو فاراد μf استفاده می شود.
  • خازنهای الکترولیتی بیشتر در جایی که احتیاج به ذخیره مقدار انرژی زیادی باشد، استفاده می‌شود. از این نوع خازنها تا ظرفیت 20000 میکروفاراد با حجم نسبتا کوچک می‌توان تهیه نمود.
  • خازن را با حرف C که ابتدای کلمه capacitor است نمایش می‌دهند
تکنیک نوین

خازن های الکترولیتی یا شیمیایی

خازن الکترولیتی و سرامیکی

خازن الکترولیتی یا شیمیایی، فلش های قرمز قطب منفی را نشان میدهند.

تکنیک نوین

خازن های الکترولتی، نمونه خازن هایی که در تلفن های همراه کاربرد دارند.

خازن الکترولیتی و سرامیکی

در ویدئو آموزش الکترونیک قسمت نهم که در کانال یوتیوب فیدار تیم قرار دادیم در مورد این خازن ها به صورت ویدئو توضیح دادم حتما ببنید.

 

خازن های سرامیکی یا معمولی:

  • خازن سرامیکی (Ceramic capacitor) معمول ترین خازن غیر الکترولیتی است که در آن دی الکتریک بکار رفته از جنس سرامیک است . ثابت دی الکتریک سرامیک بالا است ، از این رو امکان ساخت خازن های با ظرفیت زیاد در اندازه ی کوچک را در مقایسه با سایر خازن ها بوجود آورده ، در نتیجه ولتاژ کار آنها بالا خواهد بود . ظرفیت خازنهای سرامیکی معمولا بین 5 پیکو فاراد تا 1/0 میکرو فاراد است . این نوع خازن به صورت دیسکی ( عدسی ) و استوانه ای تولید می شود و فرکانس کار خازن های سرامیکی بالای 100 مگاهرتز است . عیب بزرگ این خازن ها وابسته بودن ظرفیت آن ها به دمای محیط است ، زیرا با تغییر دما ظرفیت خازن تغییر می کند . از این خازن در مدارهای الکترونیکی ، مانند مدارهای مخابراتی و رادیویی استفاده می شود .
  • خازن های سرامیکی یا معمولی دارای قطبت نیستند.

     

     

    خازن الکترولیتی و سرامیکی

    خازن سرامیکی در بُرد های الکترونیکی

    خازن الکترولیتی و سرامیکی

    تکنیک نوین

    خازن سرامیکی در بُرد تلفن های همراه

    خازن الکترولیتی و سرامیکی

    در آموزش الکترونیک قسمت نهم که در کانال یوتیوب فیدار تیم قرار دادیم در مورد خازن های سرامیکی توضیح دادیم حتما ببنید.

 

  • خازن الکترولیتی و سرامیکی

خازن فیدترو

این خازن بیشتر در گوشی های آیفون مورد استفاده قرار گرفته و در مقاله خازن فیدترو چیست و چه کاربردی دارد؟ در مورد این خازن ها مفصل توضیح داده شده است حتما ببنید.

  • نحوه تست سالم بودن یا خراب بودن خازن:

  • بوسیله تست اندازه گیری خازن:

  • ابتدا توسط پنس خازن را دشارژ کرده سپس مولتی متر را بر روی حالت اندازه گیری ظرفیت خازن قرار می دهیم حال دو سیم مولتی متر را با توجه به مثبت و منفی آن به دو پایه خازن متصل می کنیم در صورتی که ظرفیت نشان داده شده توسط مولتی متر با ظرفیت نوشته شده بر روی خازن یکی بود ، خازن سالم است(البته با در نظر گرفتن درصد خطای خازن).
  • بوسیله تست اندازه گیری اُهم متر:
  • ابتدا توسط پنس خازن را دشارژ می کنیم سپس مولتی متر را در حالت اندازه گیری مقاومت قرار داده و  دو سیم مولتی متر را با توجه به مثبت و منفی به دو پایه خازن متصل می کنیم،عددی بر روی نمایشگر مولتی متر نشان داده می شود که دایم در حال افزایش است تا جایی که مولتی متر بی نهایت را نشان دهد در این حالت خازن سالم است.در صورتی که مولتی متر عدد ثابت را نشان دهد خازن خراب است.

آموزش تست خازن به صورت ویدئو تهیه شده توسط تیم آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار

 

تهیه کننده: مهندس محمدمهدی محمدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال داری کلیک کن
تماس با ما در واتساپ
گروه مشاوره آموزشگاه فیدار
برای مشاوره رایگان تو واتساپ کلیک کن